شست و پنجمين سالگرد بنياد مكتب پان ايرانيسم خجسته باد


تصوير را با كيفيت بالا براي دسكتاپ كامپوتر از نشاني زير دريافت كنيد
http://www.paniranist.info/wp-content/uploads/2011/09/mohsen-pezeshkpour_bonyad-paniranism.jpg

فشرده ای از تاریخچه نهضت ـ مکتب پان ایرانیسم
پاینده ایران

در شهریور ماه 1320 هنگام اشغال ایران توسط نیروهای بیگانه انگلیس و روس و آمریکا و عبور تانکهای شوروی از خیابانهای تهران در محل پل چوبی تهران سر کوچه آسیاب بادی ( نزدیک به میدان فوزیه یا امام حسین فعلی ) چند نوجوان با سنگ تانکها را مورد حمله قرارداند.
این نوجوانان عبارت بودند از : محسن پزشکپور ـ محمد رضا عاملی تهرانی ـ ابوالقاسم پور هاشمی ـ پرویز صفیاری ـ فرید سیاح سپانلو ـ مهدی بهره مند و چند تن دیگر که نام نشانی از آنان در دست نداریم.
این جوانان پس از ورود به دبیرستان پایه کوششهای میهن پرستانه را نهاده و با نامهای انجمن ایران دوست ـ جویندگان ـ رستاخیز ملی ایران ـ نهضت محصلین و . . . به همراه گروه دیگری از جوانان وطن پرست دست به مبارزه زدند.
در سالهای 1324 و 1325 همزمان با توطئه جدایی آذربایجان گروهی از این جوانان دست به تشکیل سازمانی زیرزمینی به نام “انجمن” به گونه و همراه با خشونت زدند. از افراد سر شناس انجمن می‌توان ازمحسن پزشکپور ـ علی نقی عالیخانی ـ بیژن فروهر ـ علیرضا رئیس ـ جواد تقی زاده ـ داریوش همایون ـ حسن غفوری ـ هوشنگ حق نویس در شاخه نظامی و محمدرضا عاملی تهرانی ـ حسن علی صارم کلالی ـ حسین خان مصدق در سازمان خارجی انجمن نام برد.
در پانزدهم اردیبهشت 1325 هنگامی که محسن پزشک پور و داریوش همایون در تپه های امیرآباد (خوابگاه دانشجویان فعلی) به دنبال نارنجکهای باز مانده از کمپ اشغالگران در آن نقطه بودند پای داریوش همایون به روی مین رفته با انفجار آن داریوش همایون مصدوم و توسط پزشکپور به بیمارستان سینا رسانده می شود و تا زمان درگذشت، پای داریوش همایون می لنگد.
در تاریخ هشتم خرداد 1325 هنگامیکه علیرضا رئیس سرگرم آماده ساختن نارنجکی برای استفاده علیه بیگانه پرستان و عاملان سرشناس کشورهای بیگانه در ایران بود نارنجک منفجر و بدن علیرضا رئیس قطعه قطعه می گردد. مزار رئیس در باغ طوطی شاهزاده عبدالعظیم می باشد.
علینقی علیخانی – بیژن فروهر- عاطفی نیا و سید حسین طبیب متهمین ردیف 1 تا 4 پرونده شهادت علیرضا رئیس بودند که علیخانی مسئول انجمن – بیژن فروهر مسئول شاخه نظامی در انجمن و عاطفی نیا و حسین طبیب، هم‌کلاس و از دوستان نزدیک علیرضا رئیس در سال ششم دبرستان البرز تهران بوده و حدود یک ماه در بازداشت بسر بردند.
به دنبال شهادت علیرضا رئیس توسط محسن پزشکپور متنی به نام «فرمان رئیس» نوشته می‌شود که نام جنبش ایران‌پرستان و افراد انجمن را به «پان ایرانیسم» که یک جنبش سیاسی و یک آرمان ملی است بیان می دارد. پان ایرانیسم قبلا در مجله آینده و توسط مرحوم دکتر افشار به صورت یک عنوان فرهنگی برای ایران بزرگ به کار رفته بود.
مکتب پان ایرانیسم در روز 15 شهریور 1326 بنیانگذاری و پان ایرانیست ها از این تاریخ رسما پای در راه مبارزات ملی – ناسیونالیستی و پان ایرانیستی می گذارند.
پس از شهادت علیرضا رئیس و نوشته شدن فرمان رئیس محسن پزشکپور کتاب «ما چه می‌خواهیم» را می نگارد.
در دوران مکتب پان ایرانیسم مبارزات پان ایرانیست ها در دبیرستان ها و دانشگاه تهران گسترش بسیار می یابد که علیه حزب توده قویترین حزب حاضر در صحنه مبارزات آن زمان که ضمنا آشکارا وابستگی خود را به روس ها اعلام می کرد دست به مبارزات پر دامنه ای می زنند .
کتاب های ما چه می‌خواهیم و بنیاد مکتب پان ایرانیسم (تنظیم شده توسط محسن پزشکپور، محمدرضا عاملی تهرانی و علینقی عالی‌خانی) در فروردین ماه 1329 و 1330 چاپ و منتشر می‌گردد. روزنامه «ساسانی» به مدیریت صادق بهداد در سال های 1329 و 1330 ناشر اندیشه و ارگان مکتب پان ایرانیسم بود . از پان ایرانیست هایی که در مکتب پان ایرانیسم کوشش داشتند می توان افزون بر بنیانگذاران انجمن و مکتب پان ایرانیسم از افراد سرشناس زیر نام برد.
سید حسین طبیب – مهدی صدیقی ـ داریوش فروهر ـ محمد مهرداد ـ منوچهر تیمسار – علی محمد لشگری ـ هوشنگ آق بیاتی ـ حسین تجدد ـ مهرداد سالور ـ علاالدین خطیر ـ محمد علی زرشکی ـ تقی کبریت ساز توکلی ـ داریوش پروین ـ اسدالله حقدادی ـ عبدالله افسرپور ـ منوچهر آدمیت – مهوش سرخوش ـ شهربانو باوند ـ مهین ارژنگی ـ جلال پسیان ـ محمد علی معدلت ـ رحمت الله قاسمی ـ کنعانی مقدم ـ حسن کامبخش و فضل الله صدر و . . . .
از هفدهم دی‌ماه 1330 حزب پان ایرانیست تشکیل و روزنامه ندای پان ایرانیسم از چهارم دی ماه 1330 تا روز بیست و هشتم مرداد 1332 سخن گوی آن بود.

بن مایه:
فشرده ای از تاریخچه نهضت، مکتب و حزب پان ایرانیست – جزوه شماره یک تشکیلات کرج- گردآوری مهندس رضا کرمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *