بی توجهی به میادین مشترک انرژی;اینبار میدان نفت و گاز سلمان

به گزارش ايسنا در حالي توليد گاز از ميدان سلمان با تاخير روبه رو است كه سه چهارم از مخزن ميدان سلمان متعلق به ايران و يک چهارم آن در اختيار امارات است، اما با وجود سهم اندك امارات، اين كشور حسابي با ابوالبوخوش(نام ميدان سلمان در امارات) خوش مي‌گذراند.
چرا كه به گفته مسوولان ايراني، هم اكنون امارات روزانه 640 ميليون فوت مكعب گاز از اين ميدان مشترك برداشت مي‌كند و سهم ايران بعد از سال‌ها تلاشي كه مي‌گويند انجام شده برابر با صفر است.
خبرها حاكي است كه تاسيسات و خطوط لوله ميدان سلمان به دليل عدم نگهداري بدون جاري شدن حداقل نفت يا گازي در حال پوسيده شدن است و تا كنون تصميم مشخصي در اين زمينه گرفته نشده است.

همچنين طرح تعويض و تعمير خط لوله سكوي سيري به طول 150 كيلومتر كه به صورت EPCF در اسفند 89 واگذار شده بود و بايد بايد هفت ماه تكميل و در شهريور 90 تحويل داده مي‌شد به دليل خارج شدن اين موضوع از دستور هيات مديره شركت نفت هم اكنون متوقف شده است.
میادین مشترک نفت و گاز کشور که به شکلی باور نکردنی منابع انرژی ایران را در اختیار کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار داده می بایست از دغده های اصلی مسولان این امر باشد که متاسفانه بر عکس این روند را شاهد هستیم.
به عبارتی از سویی قطر با برداشت چندین برابری از منابع گازی ایران و از سویی دیگر امارات با استخراج سهم ایران از میدان سلمان در حال غارت این منابع انرژی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *