ترک های بزرگ تخت جمشید را به شدت تهدید می کند

به گزارش خبرنگار مهر، تخمت جمشید همواره به عنوان یکی از بناهای شاخص ایران مطرح بوده است.

این بنای جهانی البته مورد آسیبهای مختلفی قرار گرفته که ازجمله آن می توان به رطوبت اشاره کرد که این بنای جهانی را مورد تهدید قرار داده است.

اما ترکهایی که اکنون در این بنای جهانی دیده می شود نیز بر شدت آسیبهای این بنا افزوده و این امر نگرانی دوستداران میراث فرهنگیرا افزوده است.
فعال میراث فرهنگی و گردشگری و مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت با بیان اینکه ترک سنگها یکی از عظیم ترین بناهایسنگی جهان را در معرض خطر ریزش قرار داده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از موضوعاتی که با توجه به مرور زمان شاهد افزایش آن در مجموعه جهانی تخت جمشید هستیم مربوط به افزوده شدن ترکهایی بین سنگها، ستونها و کاخهای این مجموعه است.

محمد اسدپور افزود: زمانیکه از پلکانها وارد تخت جمشید می شویم در دروازه ملل ستونهایی وجود دارد که این ستونها ترکهایی خورده و جدید است.
وی ادامه داد: به مرور زمان سنگها تحت تاثیر فرسایش و بارانهای اسیدی، شرایط آب و هوایی و مرور زمان فسیل شده و یکسری ترکهایی در آن به وجود می آید و طی مدت اخیر به دلیل کنترل نکردن از سوی مسئولان و متخصصان این ترکها روز به روز بیشتر شده است.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت در خصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ترک خوردن سنگهای مجموعه تخت جمشید اظهار داشت: در این مجموعه هرگردشگری بخواهد بازدیدی از نقتط مختلف داشته باشد به راحتی می تواند این ترکها را مشاهده کند از این رو در صورت ادامه این روند تخت جمشید با مشکلاتی روبه رو خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *