نگرانی مخالفان از سلامت انتخابات روسیه

به گزارش بی بی سی مردم روسیه امروز (یکشنبه ۴ دسامبر) به پای صندوق‌های رای رفته‌اند تا نمایندگان دوما یا مجلس سفلی این کشور را برای ۵ سال آینده انتخاب کنند.
حزب حاکم روسیه در حال حاضر ۳۱۵ کرسی از ۴۵۰ کرسی “دوما”، پارلمان روسیه را در اختیار دارد. ناظران احتمال می‌دهند دست یافتن به چنین اکثریتی برای “روسیه متحد” کار ساده‌ای نباشد، اما تقریبا هیچ کس تردید ندارد که این تشکل همچنان قدرتمندترین فراکسیون پارلمان خواهد بود.

انتخابات پارلمانی روسیه مقدمه‌ی انتخابات ریاست جمهوری در ماه مارس سال آینده‌ی میلادی است که پیروز آن پیشاپیش نخست‌وزیر کنونی ولادیمیر پوتین خوانده می‌شود. پوتین پیشتر دو دوره رئیس جمهور روسیه بود. به اعتقاد ناظران او پس از واگذاری این سمت به دمیتری مدودف همچنان قدرتمندترین سیاستمدار کشور بوده است. 
همزمان، ادعاهایی هم در مورد بروز تخلفاتی در انتخابات مطرح شده و گروه مستقل ناظر بر انتخابات، گولوس، هم پنج هزار و ۳۰۰ مورد شکایت در این مورد دریافت کرده است. رئیس این گروه هنگام ورود به فرودگاه مسکو به این دلیل که حاضر نشد لپ تاپ خود را تحویل مقامات بدهد، برای مدتی در آنجا نگاه داشته شد. ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه و رهبر حزب روسیه متحد، کشورهای خارجی را متهم به دخالت در تدارکات انتخاباتی کرده است. منتقدان، حامیان صاحبان قدرت در کاخ کرملین و نزدیکان حزب “روسیه متحد” را مسئول اختلال در فعالیت شبکه‌های اینترنتی کرده‌اند. یکی از قربانیان این اقدام‌ها پایگاه اینرتنتی فرستنده رادیویی “صدای مسکو” است که ساعتی پیش از آغاز رای‌گیری از دسترس خارج شد. آلکسی وندیکتوف سردبیر این رادیو از طریق شبکه اجتماعی توتیتر خبر داد که هکرها ساعت ۶ و ۴۰ دقیقه‌ی بامداد یکشنبه به پایگاه اینترنتی این رسانه حمله کرده‌اند. آلکسی وندیکتوف می‌گوید این حمله‌ی سایبری تلاشی آشکار برای جلوگیری از انتشار خبرهای مربوط به تقلب و تخلف در انتخابات بوده است. پایگاه اینترنتی دیگری که فعالیتش مختل شده، وب‌سایتی است که با همکاری نمایندگان چند نشریه برای انتشار گزارش تخلف‌های انتخاباتی راه‌اندازی شده است. روزنامه‌ی “کومرسانت” و هفته‌نامه‌ی “نیوتایمز” از جمله همکاران این پایگاه خبری هستند. ناظران گولوس، که وابسته به هیچ حزب روسی نیست، بودجه خود را عمدتا از آمریکا و اتحادیه اروپا دریافت می‌کند. تعدادی از نمایندگان دوما این سئوال را مطرح کرده‌اند که چرا به نهادی که پول خود را از قدرت‌های خارجی دریافت می‌کند، اجازه داده شده که بر انتخابات روسیه نظارت کند. روزی طولانی برای رای‌گیری استیو روزنبرگ، خبرنگار بی‌بی‌سی در مسکو، می‌گوید که دومای سابق بیشتر به عنوان مجلسی به حساب می‌آمد که کارش تائید تصمیم‌های کرملین، یا دولت روسیه بود تا اینکه عملکردی مستقل داشته باشد. بسیاری معتقدند که انتخابات امروز روسیه نوعی همه پرسی برای تائید محبوبیت شخصی ولادیمیر پوتین خواهد بود. قرار است که او سه ماه دیگر در انتخابات ریاست جمهوری روسیه شرکت کند. آقای پوتین بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ دو دوره رئیس جمهور روسیه بوده است. رای گیری در روسیه، که پهناورترین کشور جهان است، در بیش از ۹ منطقه زمانی برگزار می‌شود که زمان‌های آن از ساعت کشورهای اروپای مرکزی تا سواحل اقیانوس آرام امتداد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *