30 کشته در اعتراضات “جمعه اعتصاب کرامت” سوریه

به گزارش رادیو فردا فعالان سیاسی درسوریه می گویند درتظاهرات ضددولتی در روزجمعه دستکم ۳۰ نفرکشته شدند.درهمین حال ترکیه هشدارداده است در صورتی که تداوم بحران در سوریه امنیت منطقه را به مخاطره بیندازد، این کشور برای دفاع از خود واکنش نشان خواهد داد.

شورای عمومی انقلاب سوريه اعلام کرد که در روز جمعه دستکم ۳۰ نفر از معترضان به ضرب گلوله نيروهای امنيتی در مناطق مختلف اين کشور کشته شدند. معترضان سوری نام اين روز را «جمعه اعتصاب کرامت» ناميده بودند.

شورای عمومی انقلاب سوريه در بيانيه خود يادآور شد در ميان کشته شدند، دو زن، يک کودک و سه افسر جدا شده از ارتش سوريه ديده می شود و ۱۲ تن از کشته ها از شهر حمص هستند. شهر حمص طی هفته های اخیر شاهد اعتراضات شدید ضد دولتی بوده است.

فعالان سیاسی سوری می گویند، شهرهای مختلف سوريه جمعه شاهد «تظاهرات پرشور» اعتراض آميز بود.

احمد داوود اوغلو ، وزیرامورخارجه ترکيه روز جمعه به دولت سوريه نسبت به ادامه سرکوب اعتراض ها هشدار داد و اعلام کرد در صورتی که اين روند امنيت منطقه ای را به خطر اندازد، برای دفاع از خود واکنش نشان خواهد داد.

احمد داوود اوغلو در جمع خبرنگاران گفت: «ترکيه نمی خواهد در مسائل داخلی کسی دخالت کند اما اگر امنيت منطقه ای به خطر افتد نمی توانيم دست بسته بايستيم.»

وزير امور خارجه ترکيه از اقدام احتمالی که ممکن است آنکارا به آن دست بزند سخنی به ميان نياورد اما تاکيد کرد که برای ايجاد فاصله ميان امنيت منطقه از نا آرامی های سوريه، ترديد نخواهد کرد.

ترکيه هزاران آواره سوری را که از عمليات امنيتی و نظامی نيروهای دولتی کشورشان فرار کرده اند، در خاک خود پناه داده است. دو کشور بيش از ۹۰۰ کيلومتر مرز مشترک دارند. مقام های سوری می گويند که با گروه های مسلح تروريست مبارزه می کنند. اين روايت را اما معترضان رد کرده و می گويند که هدف از آن سرکوب اعتراض های مسالمت اميز است. حدود نه ماه از آغاز اعتراض ها در سوريه می گذرد.

داوود اوغلو ادامه داد: «اگر حکومتی مردم خود را بکشد باعث آوارگی بسياری شود، نه تنها امنيت خود را به خطر می اندازد، بلکه امنيت ترکيه نيز به خطر می افتد. از همين رو ما مسئوليم و اين قدرت را داريم که به آن ها بگوييم: بس است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *