فشار معترضان نتیجه داد; مدودوف دستور بررسی تخلف در انتخابات را صادر کرد

دميتری مدودف، رئيس‌جمهور روسيه از کميسيون مرکزی انتخابات اين کشور خواست تا به تخلفات انتخابات دومای اين کشور رسيدگی کند.

به گزارش رادیو زمانه مدودف همچنين برپايی تظاهرات را نشانه دموکراسی دانست اما گفت اين اقدامات بايد طبق قانون باشد.

ايالات متحده آمريکا از اين دستور مدودف استقبال کرده است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد گفته است: “ما از دستور مدودف برای تحقيق در مورد تمام تخلفات در انتخابات استقبال کرده و به خاطر اعتراف وی به اين حقيقت که تظاهرات در مسکو و شهرهای ديگر جزيی از روند دمکراتيک می‌باشد، خوشحال هستيم”.

در پی اعلام پيروزی حزب روسيه واحد در انتخابات مجلس دوما، گروه‌های مخالف اين حزب، از جمله کمونيست‌ها و گروه‌های ناسيوناليست در چند روز گذشته تظاهرات هزاران نفری را در اعتراض به نتيجه انتخابات دوما برگزار کردند. در اين چند روز صدها معترض از سوی پليس روسيه بازداشت شده‌اند.

معترضان همچنين خواهان پايان يافتن ۱۲ سال حکومت ولاديمير پوتين در اين کشور هستند.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا نيز روند برگزاری انتخابات روسيه را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود اين انتخابات “نه آزاد و نه عادلانه” است.

هيلاری کلينتون، گفته بود: “ما درباره انتخابات روسيه، نگرانی جدی داريم. گزارش‌ها نشان می‌دهد در روز انتخابات، تلاش‌هايی برای تقلب‌ و دستکاری در آرا انجام شده است.”

ولاديمير پوتين، نخست‌وزير روسيه در واکنش به اين سخنان هيلاری کلينتون، وی را متهم کرد که با سخنان خود تظاهرکنندگان مخالف نتايج انتخابات در اين کشور را تحريک کرده است.

انتخابات روسيه روز يکشنبه ۱۳ آذرماه (چهارم دسامبر) برگزار شد و طی آن حزب روسيه واحد، حزب حاکم بر اين کشور، توانست نزديک به ۵۰ درصد آرا را به‌دست آورد.

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز در بيانيه‌ای مقامات روسيه را به رعايت آزادی بيان و تجمعات فراخواند.

ميخائيل گورباچف، رهبر اتحاد جماهير شوروی سابق نيز خواهان ابطال نتايج انتخابات و برگزاری انتخابات جديد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *