بزرگترین تظاهرات ضد دولتی از زمان فروپاشی شوروی

ویچه وله- اعتراض به نتایج اعلام شده‌ی انتخابات پارلمانی در روسیه شدت گرفته است. تظاهراتی که برای امروز شنبه ۱۰ دسامبر تدارک دیده شده بزرگترین حرکت اعتراضی در دو دهه‌ی گذشته محسوب می‌شود. معترضان خواستار تجدید انتخابات هستند.

برابر نتایج اعلام شده‌ی انتخابات پارلمان روسیه (دوما) حزب روسیه متحد به رهبری ولادیمیر پوتین، به‌رغم از دست دادن بسیاری از کرسی‌ها همچنان با ۴۹ درصد آرا اکثریت را در اختیار دارد. این انتخابات با اعتراض‌های فراوانی روبرو بوده است که دامنه‌ی آن هر روز گسترده‌تر می‌شود

در درگیری‌هایی که طی روزهای گذشته میان نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان رخ داد صدها نفر بازداشت شده‌اند. چهار روز پس از انتخابات روز یک‌شنبه ۱۲ آذر برخی از منابع خبری شمار بازداشت‌شدگان را ۴۰۰ نفر اعلام کرده‌اند. خبرگزاری روسی اینترفاکس گزارش می‌دهد روز جمعه، ۱۸ آذر در شهر خاباروفسک که در مرز چین قرار دارد دست‌کم ۲۵ معترض دستگیر شده‌اند. حرکت‌های اعتراضی به نتایج انتخابات روسیه از طریق شبکه‌های اینترنتی سازماندهی شده است.

در همین حال یک شورای حقوق بشری که به درخواست رئیس جمهور دمیتری مدودیف مامور بررسی روند انتخابات اخیر شده اعلام کرد در صورت به اثبات رسیدن ادعای معترضان در مورد تقلب گسترده، انتخابات پارلمانی باید تجدید شود. این شورا گزارش‌های منتشر شده در مورد عدم سلامت انتخابات را نگران‌کننده توصیف کرده است.

در روزهای گذشته معترضان به نتایج اعلام شده‌ی انتخابات دوما فیلم‌ها و اسناد فراوانی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که ظاهرا دلالت بر وجود تقلب‌های گسترده و سازمان یافته در جریان رای‌گیری و شمارش آرا دارد. حزب روسیه متحد که در انتخابات سال ۲۰۰۷ میلادی ۶۴ درصد آرا را به دست آورده بود در انتخابات یک‌شنبه گذشته با حدود ۴۹ درصد برنده انتخابات معرفی شده است.

شورای حقوق بشر ریاست جمهوری روسیه به دمیتری مدودف، رئیس جمهور این کشور توصیه کرد که اگر ادعای تقلب گسترده در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه ثابت شد و نتیجه واقعی انتخابات قابل احصاء نبود، انتخابات را تجدید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *