گرز بهرام دوم ساسانی چه کسانی را آزار می داد که تخریب شد؟

به گزارش خبرگزاری مهر بخشی از نفیس ترین نقش برجسته های موجود در مجموعه ساسانی تنگ چوگان در شهرستان کازرون بر اثر اصابت پتک یا وسیله مشابه دیگری شکسته شده است.

محسن عباسپور گفت:‌ در تنگ چوگان شش نقش برجسته نفیس و منحصر به فرد ساسانی وجود دارد که در فاصله بسیار کمی از یکدیگر قرار گرفته اند در حالیکه یکی از آنها به هیچ وجه حتی یک حفاظ ساده هم ندارد، یکی دیگر نیز تنها با یک فنس کشی محفوظ مانده و چهار نقش برجسته دیگر که در ضلع غربی تنگ چوگان واقع شده اند یک فنس کشی ساده دارند که هر انسانی به راحتی می تواند در طول شبانه روز از این فنس کشی عبور کند.

وی اظهار داشت: حال در نظر داشته باشید نیروهای حفاظتی تنگ چوگان بخواهند در چنین شرایطی و بدون نورپردازی مناسب در محل و بدون استفاده از تجهیزات الکترونیکی از این گنجینه ها حفاظت کنند و بدیهی است که ضریب امنیتی نقش برجسته ها در چنین شرایطی به شدت پایین آمده و راه را برای هرگونه سواستفاده ای باز می گذارد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان گفت:‌ تمام این موارد در حالیکه این گنجینه های باستانی بدون حتی یک دوربین مداربسته و بدون هیچگونه کنترل الکترونیکی و تنها با اتکا به سرکشیهای ماموران کنترل میشده اند.

عباسپور تاکید کرد: مجموعه ضعفهای یاد شده راه را برای آسیب اخیر به نقش پیروزی بهرام بر اعراب باز کرد و شخص یا اشخاصی از این ضعفها استفاده کرده و گرز بهرام را که از اسب وی آویزان است با ضربات پتک یا وسیله مشابه دیگری کندند و از کوه جدا و در محل رها کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *