بررسي مسئله بحران ميت و مسائل دولت در تركيه ، احمد آلتان سردبير روزنامه طرف


احمد آلتان سردبير روزنامه طرف يكي از جنجالي ترين روزنامه تركيه و منتقد نظم موجود است. وي از يك سو منتقد دولت اردوغان و از طرف ديگر منتقد سياست هاي ارتش و ديكتاتور مآبي هاي آن مي باشد. وي در يادداشت خود در روزنامه طرف به بررسي مسئله بحران ميت و مسائل دولت در تركيه پرداخته
ست.روزنامه طرف در سال هاي گذشته اسناد زيادي را منتشر كرده و در دگرگوني فضاي مطبوعاتي اين كشور و شفاف شدن گردش اطلاعات نقش مهمي داشته است.

این طور بگویم، اگر دولت ترکیه یک اتومبیل بود دیروز باید از هم می پاشید. در دوران جمهوری هیچگاه یک دولت واقعی و جدی نداشته ایم اما اتفاقات دیروز حتی بر اساس استانداردهای خودمان هم یک فاجعه بود. دادستان رئیس میت را احضار کرد. اتهامش ورود به مذاکرات صلح با پ.ک.ک بود. به این ترتیب دستگاه قضاء مسیر رسیدن به صلح را مسدود کرد.

بعد از این چه کسی جرات می کند به نمایندگی از دولت با پ.ک.ک مذاکره کند؟ از آن جایی که ریاست میت از طرف نخست وزیر برای این دیدار ماموریت داشت، هدف اصلی در این فرآیند شخص نخست وزیر بود. اردوغان به خاطر اتخاد سیاستی جسورانه و درست یکباره هدف حملات دستگاه قضایی قرار گرفت. حکومت هم در یک ضد حمله دو قاضی پرونده ک.ج.ک را معزول کرد.

یکباره دولت تقسیم شد.پلیس و دستگاه قضایی در یک طرف، میت و نخست وزیری در طرف دیگر. حکومت در این وضعیت دستکم بخشی از دستگاه پلیس را مسئول می داند.

قتل عام اولودره (بمباران هوایی در شرناخ که ۳۴ شهروند کرد در آن کشته شدند- مترجم) نشان داد که ارتش هم مانند پلیس خارج از کنترل نخست وزیری است. با این وصف در حال تجربه کردن یک دوران فطرت هستیم. گفته می شود یک بخش از پلیس و ارتش به کل از کنترل خارج اند.

وضعیت دستگاه قضایی را هم به این اضافه کنید.دادستان استانبول شب احضار رئیس میت را تکذیب می کند، فردای همان روز خبر را تایید! این قوه از خودش هم بی خبر است. اضافه کنید شنود مکالمات تلفنی من، یاسمین چونگار، مارکار اسایان و آمبرین زمان را . میت در مقابل شماره تلفن های ما اسامی خارجی نوشته و به عنوان شنود تلفن های چند جاسوس خارجی از دادستانی مجوز اخذ کرده. نهاد امنیتی یک کشور برای شنود تلفن های روزنامه نگاران دستگاه قضا را فریب می دهد. اکنون باید پرسید دستور این شنودها را چه کسی داده؟ هدف چیست و یا اصولا شاید دستور از طرف حکومت بوده باشد! و یا اقدام خودسرانه یک محفل اطلاعاتی در میت.

واقعیتش این است که وقتی تصمیم گرفتم روزنامه ای مانند “طرف” را در کشوری چون ترکیه منتشر کنم می دانستم حتما زیر ذره بین خواهم بود. ولی اهمیتی ندارد اما واقعا حتی فکر هم نمی کردم به این طرز احمقانه تلفن هایمان شنود شود و دستگاه امنیت ترکیه با فریب دادستانی به خاطر یک شنود مرتکب جرم گردد.

دیروز خبری منتشر شد. دو مامور میت در حال تعقیب یک روزنامه نگار با دستگاه های شنود دستگیر می شوند. عمل آنها فاجعه است، دستگیرشان مضحکه بزرگتر.

از طرف دیگر وضعیت اردوغان ترحم برانگیز است. ما به خاطر همین مسائل منتقد دولت هستیم. اردوغان مدعی دولت است، هرقدر ادعایش بیشتر می شود، بحران ها هم بیشتر می شوند. در این کشور دولت تصاحب نمی شود. دولتی وجود ندارد تا شما صاحبش باشید. در این کشور باید مدعی قانون و دموکراسی بود و پایه های دولتی مبتنی بر این دو را از نو ریخت.

نخست وزیر باید یک نگاهی به ده سال گذشته حکومتش داشته باشد. هر گاه معیارهای اتحادیه اروپا را رعایت کرد برنده بود و هر گاه از آن ها عدول نمود کشور دچا دردسر شد.

اردوغان بهتر است فکر پرورش یک نسل جدید مذهبی را کنار بگذارد و به جای دعوای لفظی با “پل استر” (نویسنده معروف امریکایی) در اندیشه قانون و دموکراسی باشد، مسئولان فاجعه شرناخ را معرفی کند، یک قانون اساسی جدید تدوین و سیستم حقوقی جدید پایه ریزی کند. با آشفتگی موجود اقدامات دولت
قابلیت پیش بینی را ندارد. دولت هر چه زودتر باید به خط قانون برگردد و الا هر روز یک بحران جدید خواهیم داشت. اگر کسی پیدا شود و اردوغان را از رویای کاخ نخست وزیریش بیدار کند بد نیست و گرنه به خدا می داند… .

روزنامه طرف، ۰۹٫۰۲٫۲۰۱۲

جهت اطلاعات دقيق تر در خصوص مسئله بحران ميت،پ.ك.ك … به آخرين اخبار
و روژنامه سايت كردها مراجعه شود

http://www.kordha.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *