پيام شادباش مسوول سازمان جوانان حزب پان ایرانیست به اصغر فرهادی براي دريافت جايزه اسکار

در پي دريافت جايزه اسکار بهترين فيلم غير انگليسي در مراسم فيلم اسکار2012 براي فيلم جدايي نادر از سيمين ساخته درخشان اصغر فرهادي، حجت کلاشي پيام شادباشي خطاب به اين کارگردان فرستاده است که مشروح ان را در زير مي​خوانيد.

به نام خداوند جان و خرد

پاینده ایران


حزب پان ایرانیست موفقیت فیلم جدایی نادر از سیمین  در صحنه​ی جهانی را به اصغر فرهادی، تهیه کنندگان و بازیگران فیلم و جامعه ی بزرگ هنری ایران تبريک می​گوید. موفقیت جدایی نادر از سیمین بیش از آنکه موفقیت​ها​ی تکنیکال فیلم را نشان دهد و مدیون صنعت سینمایی مدرن و پیشرفته باشد، مدیون فکر آزاد و اندیشه​ی موجود در جامعه​ی خود است. اصغر فرهادی دانست که اندیشمندان میزان و معیار آفرینش​ند و برای خلق اثر خود به گفتگو و آموختن از اهل نظر پرداخت .اثر او به اهل اندیشه خردمندانه تعظیم کرد تا سر بلند شد.

ما از اصغر فرهادی سپاسگزاریم چون سطح فهم و شعور مخاطبان ایرانی را به دنیا نشان می​دهد. او و امثال او جایگاهی در حوزه​ی رسمی  کشور ندارند اما سطح عمومی را نمایندگی می​کنند. فیلم​های درخشانی که از ایران در جهان می​درخشند، می​گویند که در ایران مخاطبانی با سطح بالای فهم وجود دارد، چیزی بیشتر از آنچه جهان بطور رسمی از ایران می​بیند، چیزی بیشتر از هنر مداحی! این کارهای درخشان از سطح بالای شعور دو طرف حکایت دارد، طرفی که می تواند مبتنی بر یک شعور بالا بیافریند و طرفی که آن آفریده را می​فهمد و بدین​گونه گفتگو و رابطه با متن در دو سوی اتفاق می​افتد. این تعامل خود را از سطح روزمره بودن، سطحی بودن و شعاری شدن فرا می​کشد و اگر چه نمی​تواند نتایج و پیامدهای این تعامل و گفتگو را در داخل  آزادانه و در همه​ی ابعاد دنبال کند اما دست​کم با اعلام زنده بودن سطح غیر رسمی و نمایش آن، کیفیت خود را بالاتر از سطح رسمی برخوردار و فربه از دلار و رانت و حمایتهای رسمی نشان می​دهد. امروز سطح غیر رسمی فراتر رفته و می​زاید و می​کوشد پوسته​ی متصلب رسمی -حکومتی را بدرد و خود را شکوفا کند.

به حقیقت باید اعتراف کرد که نه صرفاً از موفقیت درخشان فیلم، بلکه از دوستداران آن فیلم و دیدن این تمجیدها از فیلم اصغر فرهادی بیشتر متعجب شده​ام؛ یعنی همه​ی آن کسانی که قریب به یک سال پیش یک پیام را دهان به دهان، گوشی به گوشی و در صفحات اینترنت پخش کردند که بیایید از فیلم اصغر فرهادی به عنوان یک حرکت اعتراضی حمایت کنیم. آنها از مردم خواستند هر آنکس که با نگاه رسمی و سطحی کردن سلیقه و فهم جامعه مخالف است از فیلم فرهادی حمایت کند! جامعه چگونه به سرعت فهمید که در فیلم فرهادی چیزی فراتر از نگاه رسمی موجود است بلکه بیشتر، چگونه فهمید این اثر نگاه رسمی را به بهترین نحو به چالش می​کشد؟ چگونه دانست که این اثر از جنس فهم خود اوست؟ اثر فرهادی و امثال او از جامعه​ای حکایت می​کنند که در زیر سقف کوتاه رسمی مدتهاست که خمیده راه می​رود اما تعظیم نکرده است. همان جامعه​ی فهیمی که با اعتراض سبز خود جهان را شگفت زده کرد و تکانهای ژرفی به منطقه داد و ذایقه​اش جدایی نادر از سیمین را می​پسندد و می​فهمد. می​فهمد و زندگی می​کند و برای خود نویسنده، کارگردان، قهرمان، خواننده، نوازنده، رویا و ارزو و اخلاق و منش دارد.

با احترام

حجت کلاشی

2 دیدگاه برای «پيام شادباش مسوول سازمان جوانان حزب پان ایرانیست به اصغر فرهادی براي دريافت جايزه اسکار»

  • مارس 18, 2012 در t 9:17 ق.ظ
    Permalink

    cheghadr shomah paniranist ha tarafdar darid mashallah!! cheghadr comment baratun gozashtan!

  • می 10, 2012 در t 3:09 ب.ظ
    Permalink

    دوست گرامي تعداد کم يا بالاي کامنت زير يکنوشته دليلي بر تعداد بينندگان کم يا زياد نيست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *