فراخوان شهرداری دیاربکر برای جشن نوروز: ما فرزندان سرزمین ماد، ما نوادگان زرتشت ایم

به گزارش پایگاه تحلیلی کردها شهرداری دیاربکر امسال در نظر دارد جشن چهارشنبه سوری،که در میان کردهای ترکیه نماد نوروز و سال جدید است و اهمیت زیادی برای آن قائل می باشند را هر چه با شکوه تر برگزار نماید. در همین راستا با پخش پوسترهای تبلیغاتی در قطع آ۵ و ارسال آن به منازل شهروندان خواستار حضور مردم کرد در مراسم جشن نوروز شده است.

چند سال پیش حزب کردی صلح و دموکراسی توانست در انتخابات شهرداری ها در مناطق کرد نشین بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد و از آن تاریخ تا کنون کردها ابتکار عمل بیشتری در برگزاری مراسم ها و گردهمایی های سیاسی و فرهنگی خود به دست آورده اند.

جملات هویتی که امسال در فراخوان های نوروز نوشته شد، بیشتر از سال های گذشته جلب نظر کرده است. در این فراخوان های نوشته شده است:

«ای فرزندان سرزمین ماد و ای نوادگان زرتشت … بیایید نوروز را جشن بگیریم!»

افروختن آتش در میان کردهای آناتولی نشانه نوروز است و کنشی هویتی – سیاسی به شمار می رود!

این موضوع در رسانه های جمعی ترکیه بازتاب یافته و مورد انتقاد قرار گرفته است. روزنامه زمان در سایت اینترنتی خود سعی کرده است این پیام را نه از وجه هویتی بلکه از جنبه دینی ببینید و وانمود کند که پ.ک.ک و حزب صلح و دموکراسی در پی ترویج دین زرتشت هستند.

در اواخر سال گذشته میلادی (۲۰۱۱) رجب طیب اردوغان در پارلمان ترکیه کردها را زرتشتی نامیده و اظهار داشت: “از کسانی که زرتشتی و به آیین مجوسی هستند چگونه می توان انتظار داشت، در خصوص لایحه حجاب تلاش نموده و به ما کمک کنند”!

چهارشنبه سوری و مراسم روشن کردن آتش سال ها است که از سوی کردها برگزار می شود. اکنون چند سال است که دولت کردها را در برگزاری این مراسم آزاد گذاشته و گاه حتی ارتش نیز پوسترهایی را به مناسبت نوروز تهیه و در سطح شهرها نصب می کند، در سال های قبل پلیس ترکیه به شدت با برگزاری جشن نوروز برخورد می کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *