هدیه رئیس کتابخانه ملی لهستان به ایران:نقشه‌ای از جهان سال 1460 میلادی با درج نام خلیج فارس(+عکس)

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مشترک اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و توماس ماکوفسکی رئیس کتابخانه ملی لهستان شب گذشته (5 اردیبهشت) در محل دفتر ریاست کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که با حضور جمعی از معاونان و مدیران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و نیز نماینده وزارت امور خارجه برگزار شد، ابتدا اسحاق صلاحی در سخنانی با اشاره به تفاهم‌نامه 9 ماده‌ای مشترک میان کتابخانه‌های ملی ایران و لهستان که در سال 88 منعقد شده است، هدف از سفر ماکوفسکی و هیئت همراه را به ایران، پیگیری مصوبات آن موافقت‌نامه عنوان کرد.

نامه پادشاه ایران به پادشاه لهستان در سال 1474 قدیمیترین سند درباره روابط دو کشور

همچنین به گفته وی، قدیمی‌ترین سند درباره پیشینه روابط ایران و لهستان، به نامه‌ای مربوط می‌شود که در سال 1474 میلادی از جانب پادشاه ایران به پادشاه لهستان نوشته شده، بازمی‌گردد.

رئیس کتابخانه ملی ایران ادامه داد: ایران همچنین در سال 1795 نام خود را به عنوان دومین کشوری که علناً مخالفتش را با تجزیه لهستان اعلام کرده، ثبت کرده است. کشور ما همچنین در جنگ جهانی دوم و زمانی که نازی‌ها به لهستان حمله کردند، پذیرای بیش از 120 هزار پناهجوی لهستانی بود.

به گفته اسحاق صلاحی، حدود 85 هزار نفر از این آوارگان بعد از پایان جنگ جهانی دوم به کشورشان بازگشتند و مابقی هم یا فوت کردند و یا در نقاط مختلف ایران؛ شهرهایی مانند تهران، مشهد و انزلی ساکن شدند که اسناد مربوط به این مسئله موجود است.

وی همچنین از وجود پایان‌نامه‌هایی درباره لهستان در کتابخانه ملی ایران خبر داد و آن را نشان‌دهنده توجه جدی دانشگاهیان و استادان دانشگاه‌های ایران به مسائل مختلف پیرامون این کشور ارزیابی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *