«خلیجی که به دنبالش می‌گردید وجود ندارد. عبارت خلیج فارس را امتحان کنید».

موضع نماینده شرکت گوگل نسبت به حذف نام خلیج فارس از روی نقشه های گوگل ارث

خلیج همیشگی فارس

“درحالی که برخی کشورهای عربی به‌ویژه در سال‌های اخیر اصرار بر استفاده از نامی دیگر برای خلیج فارس داشته‌اند، ایران همواره بر روی نام این خلیج به عنوان خلیج فارس تاکید داشته و نقشه‌های قدیمی هم بر ادعای ایران بر نام خلیج فارس صحه می‌گذارند. ملت ایران نیز در سال های اخیر ثابت کرده اند با تمام قوا در مقابل تغییر نام «خلیج فارس» به هرنام دیگری مقاوت خواهند کرد.”

مایکل دالوو، مدیر روابط عمومی شرکت گوگل روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت، در بریتانیا به بی‌بی‌سی فارسی گفته این شرکت هیچ گونه “موضع سیاسی نمی‌گیرد” و از آن‌جا که “بعضی از مردم دنیا” این آبراهه را خلیج عربی می‌نامند، برای پرهیز از ورود به یک مناقشه سیاسی، نامی برای این خلیج روی نقشه‌اش ظاهر نمی‌شود.

گوگل می‌گوید: «سیاستش این نیست که همه مناطق جهان را روی سرویس نقشه‌اش نامگذاری کند.» اما این شرکت مثالی از دریا یا منطقه دیگری در جهان که مثل خلیج فارس، نامی برای آن روی سرویس نقشه‌اش ظاهر نشود، ارائه نکرد.

این در حالی است که در نرم‌افزار دیگر این شرکت به نام گوگل‌ارث، نام‌های خلیج فارس و خلیج عربی در کنار هم نمایش داده می‌شوند.

به تازگی گروهی از ایرانیان در اعتراض به این اقدام گوگل، لینکی به گوگل‌مپز را بر روی شبکه اجتماعی توئیتر ارسال کرده‌اند که در آن نوشته شده: «خلیج فارس کو؟»

شبکه خبری بی‌بی‌سی روز جمعه، ۴ مه، از نماینده شرکت گوگل در مورد واکنش این شرکت به این اعتراضات ایرانیان نیز سؤال کرد. وی در پاسخ گفت که شرکت گوگل در واکنش به اعتراض ایرانیان «نمی‌خواهد هیچ‌گونه موضع سیاسی بگیرد».

هم‌اینک در برنامه‌ای کامپیوتری از شرکت گوگل برای دریافت و مشاهده اطلاعات جغرافیایی جهان به نام گوگل‌ارت نام خلیج فارس بر روی این پهنه آبی دیده می‌شود، اما در زیر آن نام دیگری که مورد نظر کشورهای عربی است نیز آمده‌ است.

این اظهارات نماینده شرکت گوگل در حالی اتفاق می افتد که منابع عربی «فشاری فزاینده» برای نامیدن این خلیج با پسوند عربی «یا دست‌کم برای استفاده از هر دو نام» اعمال می‌کنند.

در حالی که برخی کشورهای عربی به‌ویژه در سال‌های اخیر اصرار بر استفاده از نامی دیگر برای خلیج فارس داشته‌اند، ایران همواره بر روی نام این خلیج به عنوان خلیج فارس تاکید داشته و نقشه‌های قدیمی هم بر ادعای ایران بر نام خلیج فارس صحه می‌گذارند. ملت ایران نیز در سال های اخیر ثابت کرده اند با تمام قوا در مقابل تغییر نام «خلیج فارس» به هرنام دیگری مقاوت خواهند کرد.

در اسفندماه سال ۸۸ حمید بهبهانی، وزیر راه ایران، به شرکت‌های هواپیمایی خارجی هشدار داد در صورتیکه از نام دیگری به جز خلیج فارس در نمایشگر هواپیماهای خود استفاده کنند، از پرواز به ایران منع خواهند شد.
حساسیت‌ها نسبت به نام این خلیج به اندازه‌ای است که در دی‌ماه سال ۸۸ به دلیل اصرار ایران برای درج نام خلیج فارس روی مدال‌ بازی‌های کشورهای اسلامی و مخالفت نمایندگان برخی از کشورهای عربی با این تصمیم، برگزاری این رقابت‌ها که قرار بود فروردین‌ماه ۸۹ با میزبانی تهران انجام شود حذف شد.
در سال ۱۳۸۳ ایرانیان در سراسر جهان نسبت به استفاده موسسه آمریکایی «نشنال جیوگرافیک» از واژه «خلیج عربی» در اطلس جدید خود به صورت گسترده اعتراض کرده و با طراحی یک بمب گوگلی، این موسسه را وادار به عقب نشینی و حذف این عبارت کردند.

هم‌اینک درپی اقدامات معترضان ایرانی در اینترنت، نخستین نتیجه جستجوی عبارت «خلیج عربی» به زبان انگلیسی در گوگل صفحه‌ای است که بر روی آن نوشته شده: «خلیجی که به دنبالش می‌گردید وجود ندارد. عبارت خلیج فارس را امتحان کنید».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *