ترکیه می خواهد صاحب خاورمیانه شود؟

ترکیه می خواهد صاحب خاورمیانه شود؟

خبر ترک به قلم اوزجان تیکیت نوشت: احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه در سخنان هفته قبل خود در مجلس ملی در ارتباط با سوریه اظهارات مهمی را بر زبان جاری کرد. وی اظهار داشت: در طول مدتی که وقایع کشورهای عرب ادامه دارد ترکیه در کنار ملت ها خواهد بود...

 

به گزارش ایران دیپلماتیک، خبر ترک به قلم اوزجان تیکیت نوشت: احمد داووداوغلو، وزیر امور خارجه در سخنان هفته قبل خود در مجلس ملی در ارتباط با سوریه اظهارات مهمی را بر زبان جاری کرد.

داوود اوغلو اظهار داشت: در طول مدتی که وقایع کشورهای عرب  ادامه دارد ترکیه در کنار ملت ها خواهد بود، بویژه در موضوع سوریه نیز ترکیه در کنار ملت سوریه  قرار خواهد داشت.

داوود اوغلو همچنین از تلاش ها برای قانع کردن بشار اسد صحبت به میان آورد. داوداوغلو اظهار داشت: علیرغم تمامی نصیحت های دوستانه نخست وزیر به بشار اسد متاسفانه وی علیه ملت سوریه خشونت به خرج داد و ترکیه نیز که دفاع از حقوق انسانی را یکی از وظایف اصلی خود می داند ترجیح داد تا در کنار ملت سوریه باشد.

وی همچنین کسانی را که از سیاست آنکارا مبنی بر برقراری صلح و امنیت در منطقه اطلاع نداشته و ندارند را نیز متهم به ناتوانی کرد. این بخش از سخنان وی سبب تشنج در مجلس ملی شد. آن بخش از سخنان داووداوغلو که در خصوص برنامه ترکیه در خصوص اشغال خاورمیانه بود توجه من را خیلی زیاد به خود جلب کرد.
جناب وزیر در سخنان خود اعلام کرد: یک خاورمیانه جدید در حال متولد شدن است که صاحب آن، رهبر آن و خدمتکار آن ترکیه خواهد بود.

این گزارش در ادامه نوشت: این که خاورمیانه جدیدی در حال متولد شدن است و این که ترکیه رهبری آن و خدمتکاری آن را برعهده خواهد داشت چیزی نمی گوئیم اما این که صاحب آن ترکیه است کمی جای تامل دارد.

این کلمه صاحب بودن که توسط داووداوغلو به کار برده شده است چند روزی است که در محافل مختلف مورد نقد قرار گرفته است. این گفته وزیر سبب خواهد شد تا فردا رسانه های اروپایی، آمریکایی و عربی تفاسیر مختلفی که با عقل سلیم نیز سازگاری ندارد ، منتشر نمایند. زیرا آنها ترکیه را همواره به عنوان کشوری که جاه طلبی پنهانی در خاورمیانه دارد نشان می دهند.

روزنامه خبر ترک افزود:  این سخنان داووداوغلو در مکانی همچون مجلس ملی مطرح شده است و بر زبان آوردن این سخنان در مجلس ملی اهمیت آن را هزاران برابر افزایش می دهد. واقعیت آن است که بسیار تفکر کردم تا نیت داووداوغلو را از این سخنان دریابم اما چیزی دستگیرم نشد. در نتیجه به یکی از نزدیکان داووداوغلو تماس گرفته و از او پرسیدم  از این که ترکیه می خواهد صاحب خاور میانه شود منظورتان چیست؟ آیا ترکیه برنامه ای در این ارتباط دارد؟

فرد مزبور در پاسخ گفت: آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟ وی افزود: اشتباه برداشت شده است. و این گونه ادامه داد: منظور وزیر این بوده است که ترکیه می خواهد تا در تغییر و تحولات و رویدادهای خاورمیانه کشوری رهبر باشد. صاحب اصول باشیم و خدمتکار ارزش های جهانی در منطقه باشیم. بعد از این توضیحات، سخنان داووداوغلو را برای بار دیگر مطالعه نمودم.

این گزارش در پایان نوشت: در سخنان وزیر به صورت کل در خصوص، دفاع از ارزش های بین المللی در برابر رویدادهای منطقه و این که ترکیه می خواهد در این مسیر گام بردارد ، مطالبی عنوان شده است. به افرادی که همانند بنده آن قسمت از سخنان وزیر را که در خصوص ترکیه می خواهد صاحب خاورمیانه باشد را اشتباه متوجه شده اند اعلام می دارد، منظور وزیر صاحب شدن خاورمیانه توسط ترکیه نبوده است. این را لطفا در گوشه ای یادداشت نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *