پایان بی حاصل نشست اعراب در ریاض

 پایان بی حاصل نشست اعراب در ریاض

 

رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست عصر دوشنبه خود که در ریاض، پایتخت عربستان برگزار شد، توافق کردند که مساله بررسی اتحاد میان کشورهای عضو که با اتحاد میان عربستان و بحرین آغاز خواهد شد، در نشست وزارتی این شورا بررسی شود.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نشست سران خود را بدون نتیجه پایان دادند و قرار شد مساله اتحاد میان آن‌ها در نشست وزارتی این کشورها بررسی شود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست عصر دوشنبه خود که در ریاض، پایتخت عربستان برگزار شد، توافق کردند که مساله بررسی اتحاد میان کشورهای عضو که با اتحاد میان عربستان و بحرین آغاز خواهد شد، در نشست وزارتی این شورا بررسی شود.

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانسی مطبوعاتی بعد از برگزاری نشست گفت: تصمیم‌گیری‌ها درخصوص اتحاد کشورهای عضو در نشست آینده سران که در ریاض برگزار خواهد شد مطرح می‌شود و کمیته‌هایی برای حل‌وفصل مشکلات موجود بر سر راه این اتحاد هم‌اکنون تشکیل شده است.

وی عنوان داشت: تبدیل شدن شورای همکاری خلیج (فارس) به اتحادیه مطمئنا وقت می‌برد و اتحاد میان هر یک از کشورهای عضو شورا یک مساله داخلی است و به دیگران ربطی ندارد.
به گفته او این مذاکرات در ماه دسامبر (هفت ماه دیگر) در بحرین برگزار خواهد شد.

در این کنفرانس خبری خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین نیز با بیان اینکه مقدمات تبدیل شورای همکاری خلیج فارس به اتحادیه خلیج فارس تهیه شده است، گفت: مساله اتحاد با عربستان مساله‌ای است که
وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورا در ریاض آن را بررسی خواهند کرد.

وزیران خارجه عربستان و بحرین

وی با استقبال از تبدیل شدن شورای همکاری خلیج فارس به اتحادیه خلیج فارس گفت: با وجود منتشر شدن اخباری مبنی بر متحد شدن ریاض و منامه اما تصمیم‌گیری درباره این مساله به عهده رهبران دو کشور است و آنان نیز بر
اساس گزارش‌های کمیته ویژه بررسی تشکیل اتحاد و گزارش وزارت امور خارجه کشورهای عضو در این باره تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام خواهند داد.

در این کنفرانس مطبوعاتی سعود الفیصل در مورد وضعیت موجود در سوریه نیز گفت: در نشست شورای همکاری خلیج (فارس) مساله سوریه نیز مورد بررسی قرار گرفت در حالی که خشونت‌ها در سوریه همچنان ادامه دادد اعتماد به اجرایی شدن طرح کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه کاهش یافته است.

وی ادامه داد: تلاش‌های کنونی نمی‌تواند به وضعیت موجود در سوریه پایان دهد و ما نیازمند اقدامات قوی‌تری برای ثمربخش بودن در وضعیت سوریه هستیم.
وی با ادعای اینکه سوریه در امور داخلی لبنان دخالت می‌کند، گفت: اتهام‌هایی که رسانه‌های سوری متوجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) می‌کنند صحت ندارد و کشورهای عضو شورا در امور داخلی سوریه دخالت ندارند.

وزیر امور خارجه عربستان در خصوص وضعیت یمن و وجود نیروهای القاعده در این کشور گفت: امیدواریم که کشور یمن از وجود این وبا پاک شود.

در همین حال عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز گفت: درنشست ریاض یک توافقنامه امنیتی به اجماع شرکت‌کنندگان در نشست رسید و مقرر شد تا وزرای امور خارجه کشورهای عضو در نشست آتی شورا این توافقنامه را امضا کنند.

در همین حال ناظران موضوع تشکیل اتحادیه را بخشی از تلاش عربستان برای مقابله با نفوذ ایران و نارضایتی شیعیان در بحرین تلقی می‌کنند.

سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس انتظار داشتند که این اجلاس منجر به پیوندی عمیق‌تر بین بحرین و عربستان سعودی شود.

پادشاهان عربستان و بحرین

عربستان سعودی بیش از یک سال پیش (در ماه مارس ۲۰۱۱ میلادی) نیروهایش را برای سرکوب اعتراض‌ها در منامه، پایتخت بحرین به این کشور فرستاد.
طرحی که عربستان از آن سخن می‌گوید برای “هماهنگی‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی بیشتر” بین کشورهای عضو است. آنها همچنین می خواهند که مرکز تصمیم‌گیری جدیدی در ریاض تشکیل شود.

هنوز به صورت مشخص معلوم نیست که این طرح به چه شکل است و کشورها چطورعمل خواهند کرد. اما یک مقام بحرینی در این خصوص گفته که آنها به دنبال تاسیس تشکیلاتی همچون اتحادیه اروپا هستند.
به نظر می‌رسد که موانعی بر سر این اتحاد وجود داشته باشد. رهبران عمان و امارات متحده عربی در این اجلاس شرکت نکردند. این در حالی است که رهبران دیگر با ملک عبدالله، پادشاه عربستان دیدار کردند.

به گفته وزیر خارجه عربستان، هیچ قدمی برای برقراری رابطه‌ای مخصوص بین بحرین و عربستان سعودی برداشته نشده است، هر چند هر دو کشور خواستارهمکاری نزدیک‌تری هستند.

اکثریت شیعه در بحرین، از بیش از یک سال پیش برای اصلاحات دموکراتیک در این کشور اعتراض‌ها را رهبری کردند. همین امر باعث ایجاد نگرانی‌هایی درعربستان سعودی شده بود.

عفو بین‌الملل می گوید که از شروع اعتراض‌ها در بحرین ۶۰ نفر، از جمله نیروهای امنیتی، کشته شده‌اند. صدها نفر از معترضان هم دستگیر شدند، شکنجه شدند و در دادگاه‌های نظامیبه زندان محکوم شدند.
همچنین گزارش‌ها حاکی از این است که بیش از چهار هزار نفر از معترضان از محل کارشان اخراج شده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *