تصویب تحریم های جدید علیه ایران در آستانه مذاکرات بغداد

در سنای آمریکا انجام شد

تصویب تحریم های جدید علیه ایران در آستانه مذاکرات بغداد

 

 

 

این طرح به باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا اجازه می دهد هر کشور یا شرکتی که به قرارداد های مشترک با ایران در بخش نفت یا منابع اورانیوم وارد می شود یا تکنولوژی مورد نیاز برای توسعه این برنامه ها را فراهم می کند، تحریم کند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، سنای آمریکا بعد از ظهر روز دوشنبه و در فاصله دو روز مانده به برگزاری مذاکرات هسته ای بغداد، تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران را به تصویب رساند. این تحریم ها که هدف از آن قانع کردن تهران برای دست کشیدن از فعالیت های غنی سازی اورانیوم عنوان شده در آستانه گفت و گو های هسته ای ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین ، روسیه و آلمان) با اجماع به تصویب رسیده است.

این در حالی است که تهران امیدوار است در نشست بغداد امتیازاتی نظیر تعدیل با لغو تحریم ها را به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این طرح به باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا اجازه می دهد هر کشور یا شرکتی که به قرارداد های مشترک با ایران در بخش نفت یا منابع اورانیوم وارد می شود یا تکنولوژی مورد نیاز برای توسعه این برنامه ها را فراهم می کند، تحریم کند.

این تحریم ها همچنین شامل اقداماتی علیه هر کسی است که به تامین مواد و تجهیزات لازم در برنامه تسلیحات کشتار جمعی در ایران کمک کند .

این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره اهداف هسته ای خود را صلح آمیز توصیف می کند.

رابرت منندز، طراح طرح تحریم های جدید در این زمینه اظهار داشت که هم کنگره و هم کاخ سفید به بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته ای متعهد هستند.

طرح تحریم های جدید در حالی در سنای آمریکا به تصویب رسید که یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جستجوی راهکاری برای توافق با ایران در تهران حضور داشت.

یکی از سناتور های حامی این طرح پس از تصویب آن اظهار داشت: ایران می تواند با یک طرح واقعی به منظور خاتمه دادن به برنامه های هسته ای مورد تردیدش وارد مذاکرات بغداد شود یا اینکه ما طرح های خود را داریم و بر شدت تحریم ها و دیگر اقدامات ضروری می افزاییم تا از عدم دستیابی تهران به اهداف هسته ای اش اطمینان حاصل کنیم. به گفته وی سنا به سختی روی پروژه تحریم های ایران کار کرده است و این تحریم ها در کنار تحریم های اتحادیه اروپا ، موضع غرب در مذاکره با ایران را تقویت می کنند.

گفتنی است تحریم های جدید شرکت های تانکری و نفتی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار می دهد. این نخستین باری است که تحریم ها علیه بخش انرژی ایران تا هر گونه قرارداد مشترک با سرمایه گذاران خارجی گسترش یافته است.

این طرح همچنین ممنوعیت های مسافرتی به آمریکا و بلوکه اموال افرادی که در تامین تکنولوژی های نظارتی برای ایران نقش دارند را نیز شامل می شود. از سوی دیگر به موجب این طرح از شرکت های متقاضی ورود به پروژه های آمریکایی درخواست می شود که عدم تبادلات مالی چشمگیر با سپاه پاسداران یا شرکت های وابسته به آن را به اثبات برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *