مذاکرات بغداد بی نتیجه پایان یافت، ادامه گفتگو ها در مسکو

مذاکرات بغداد بی نتیجه پایان یافت، ادامه گفتگو ها در مسکو

 

جلیلی و اشتون
جلیلی و اشتون

در نهایت بعد از دو روز گفت و گوهای فشرده و بحث درباره مسائل مختلف مربوط به برنامه هسته ای ایران، مذاکرات ایران و کشورهای عضو 1+5 در بغداد پایان یافت و روسای هیئت های نمایندگی هر یک از طرفین با حضور در کنفرانس خبری، ضمن قرائت بیانیه های خود، مشغول پاسخ به سوالات خبرنگاران شدند.

به گزارش «تابناک»، دور سوم گفت و گوهای طرفین که از ساعت 19:30 دقیقه به وقت تهران آغاز شده بود، حدود ساعت 21 به پایان رسید و دقایقی بعد، سعید جلیلی و کاترین اشتون، روسای هیئت های نمایندگی ایران و 1+5، در کنفرانس خبری حضور پیدا کردند.

“کاترین اشتون” ضمن تشکر از دولت عراق، اظهار داشت 1+5 بر حل سریع نگرانی ها در مورد برنامه هسته ای ایران مصمم و به دنبال اعمال کامل قطعنامه های سازمان ملل و آژانس هستند. ما از ایران انتظار داریم قدم های مشخصی برای عمل به تعهداتش بردارد. وی گفت:

ما با ایران گفتگوهای جدی داشتیم و بر اساس توافقات استانبول در مورد برنامه هسته ای و به خصوص غنی سازی 20 درصدی در مورد قدم های متقابل صحبت کردیم. ایران نیز یک طرح 5 ماده ای به ما ارائه و بر حق غنی سازی خود تأکید کرد.

بعد از گفتگوهای این دو روز مشخص شد ما هر دو مایل به پیشرفت گفتگوها هستیم. هر دو بر ضرورت ادامه گفتگوها تأکید داریم. ما تماس های سطح عالی خود ر ا حفط می کنیم و جلساتی در مسکو از 17 تا 19 ژوئن برگزار خواهد شد. این گفتگوها بر رویکرد گام به گام مبتنی خواهد بود و هر تلاشی لازم باشد به این منظور انجام خواهیم داد.

خبرنگار «کریستین ساینس مانیتور» از اشتون پرسید: 1+5 بسته ای ارائه داده بود که شامل چند پیشنهاد مهم بود. انتظارتان از این پیشنهادها چه بود و فکر می کنید آیا ایران حاضر شد گام اول را بردارد و تحریم ها لغو شود؟

کاترین اشتون نیز در پاسخ گفت: ما سعی کردیم روشن کنیم چه چیزهایی قابل انجام است و اینکه چه چیزهایی حاضریم در ازای آن به ایران بدهیم. آن ها پذیرفتند در مورد این موضوع صحبت کنند و اهمیت موضوع را درک کردند. اختلاف نظرهای جدی میان ما وجود داشته، اما در مجموع ما توانستیم به زمینه های مشترکی دست پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *