نقش خدایان و دو ایزد بانوی ایلامی در حال نابودی است

نقش خدایان و دو ایزد بانوی ایلامی در حال نابودی است

 

 

 

 


بنا بر گزارش های رسیده، نقش برجسته ی کورانگون، در دو كيلومتري جنوب «بابا ميدان»  استان فارس، که کهن ترین نقش برجسته ی ایران می باشد، در حال فرو ریختن است. این اثر صحنه ی نیایش خدایان و دو ایزدبانو را در دوره ی ایلامیان نشان می دهد.

کارشناسان معتقدند که این اثر گرانبها که در سال 1315، زمان رضاشاه،  به ثبت ملی رسیده است، به دلیل بی توجهی سازمان میراث فرهنگی در وضعیت بسیار بدی قرار دارند و علاوه بر این که به دلیل به دلیل عدم رسیدگی زیر باران جزییات آن ها تخریب شده، اکنون نیز در حال ریزش هستند.  

در عین حال در سال های اخیرقاچاقچیان و حفاران غیرمجاز!(که در بسیاری از موارد با اطلاع بخشی از سازمان میراث فرهنگی کار می کنند) بخش هایی از این محوطه ی تاریخی (از دوره ایلامی تا دوره ساسانیان) را زیر و رو کرده وآثار گرانبهایی را از آن جا برده اند و این بخش ها به شدت تخریب شده است.

متاسفانه سازمان میراث فرهنگی که هیچ گونه توجهی به آثار قبل از اسلام ندارد، متوجه نیست که این اثر تاریخی بقایای یک دوره مهم از تاریخی بشری است که می تواند کمک های موثری در شناخت این دوره از تاریخ در اختیار تاریخ شناسان بگذارد. و  اگر هم اکنون نیز به آن توجه نشود، باقیمانده آن نیز از بین خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *