تشديد فشارهای بين المللی عليه حکومت اسد پس از کشتار در روستای حوله

تشديد فشارهای بين المللی عليه حکومت اسد پس از کشتار در روستای حوله

 

همزمان با گسترش موج محکوميت قتل عام در روستای الحوله در سوريه،  فشارهای بين المللی عليه حکومت بشار اسد تشديد شده است و  ژنرال مارتين دمپسی، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، نيزگفته است، گزينه نظامی برای توقف خشونت در سوريه می بايست مورد بررسی قرار گيرد.

کوفی عنان، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب برای حل بحران سوريه، روز دوشنبه گفت که از قتل عام در حوله وحشت زده شده است. وی قرار است روز سه شنبه با بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، ديدار کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، فرانسوا اولاند، رييس جمهوری فرانسه، و ديويد کامرون،نخست وزير بريتانيا، در گفت وگويی تلفنی « خشونت مرگبار رژيم دمشق» را محکوم کرده اند.

رييس جمهور فرانسه ونخست وزير بريتانيا از ماموريت کوفی عنان حمايت کرده و خواستار انتقال مسالمت آميز و دمکراتيک قدرت در سوريه شده اند.

فرانسوا اولاند نیز اعلام کرده است که در صدد برگزاری يک نشست ديگر در پاريس برای رايزنی درباره مساله سوريه با حضور کشورهای غربی و عرب که خواهان تغيير حکومت بشار اسد هستند، در روز جمعه است.

قتل عام روستای حوله شامگاه جمعه و بامداد شنبه روی داد که طی آن بيش از ۱۰۰ نفر از جمله ۵۵ کودک کشته و حدود ۳۰۰ نفر زخمی شدند. معترضان سوری و کشورهای غربی، دولت سوريه را متهم به دست داشتن در اين قتل عام می‌کنند. دولت سوريه اما با رد اين اتهام «گروه‌های تروريستی مسلح را» عامل اين قتل عام معرفی می‌کند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد شامگاه يکشنبه در جلسه‌ای فوق العاده، با صدور بيانه‌ای غير الزام آور نظام حاکم بر سوريه را به دليل قتل عام روستای الحوله محکوم کرد.

سرگئی لاورف، وزير امور خارجه روسيه، روز دوشنبه مخالفان و  همچنین حکومت سوريه را مسئول کشتار ها در سوریه دانست.

وی گفت: ما با شرايطی مواجهيم که هردو طرف آشکارا در کشتار مردم بيگناه دست دارند.

در تحولی ديگر تجار و کسبه شهر دمشق در بزرگترين نافرمانی مدنی در طول ۱۴ ماه گذشته که از شروع تظاهرات عليه حکومت بشار اسد می‌گذرد، و در اعتراض به قتل‌عام شهر حوله، روز دوشنبه دست به اعتصاب زدند، و مغازه‌ها و فروشگاه‌های خود را بستند.

 

«بررسی گزينه نظامی برای سوريه»

ژنرال مارتين دمپسی، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، روز دوشنبه به شبکه تلويزيونی سی ان ان گفت که ترجيح می دهد با فشار های جامعه بين المللی بشار اسد  مجبور به ترک قدرت شود، اما استفاده از گزينه نيروی نظامی هميشه بر روی ميز است.

ژنرال دمپسی گفت: من فکر می کنم که گزينه نظامی بايد در نظر گرفته شود، اما عنوان رهبر ارشد نظامی ترجيح من اين خواهد بود که جامعه بين المللی هميشه می تواند راه هايی برای افزايش فشار بر بشار  اسد پيدا کند تا او را به انجام کار درست وادار و از قدرت کنار برود.

وی اضافه کرده است: البته، ما هميشه بايد گزينه های نظامی را ارائه کنيم و آنها بايد در نظر گرفته شود.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین گفت هکه انتظار دارد فشارهای بین المللی علیه حکومت سوریه تشدید شود.

ژنرال دمپسی همچنين درگفت وگو با شبکه سی بی اس، خشونت در سوريه را «وحشتناک»خوانده است.

عنان طرح صلحی شش ماده‌ای به منظور حل و فصل بحران سوريه ارائه داده، که مفاد آن مورد پذيرش دولت و مخالفان اين کشور قرار گرفته است. آتش بس ميان طرف‌های درگير نخستين بند اين طرح است. ناظرانی از سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس به سوريه اعزام شده‌اند اما تا کنون خشونت‌ها در اين کشور متوقف نشده است.

حدود ۱۴ ماه از آغاز بحران سوريه می‌گذرد. به گزارش سازمان ملل متحد تا کنون بيش از ۱۲هزار نفر در نتيجه خشونت‌ها در اين کشور کشته شده‌اند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *