اعتراض ایران به افزایش تولید نفت از سوی عربستان

اعتراض ایران به افزایش تولید نفت از سوی عربستان

 

محمد علی خطیبی، نماینده ایران در هیات عامل اوپک، روز دوشنبه با انتقاد از سیاست نفتی عربستان سعودی گفته است که افزایش تولید نفت از سوی برخی کشورهای عضو اوپک و به ویژه عربستان بی ثبات بهای نفت در بازار های جهانی را در پی دارد.

 
محمد علی خطیبی گفته است: «بالا بردن تولید نفت از سوی برخی از کشورهای اوپک به ویژه عربستان، قیمت نفت را بی ثبات می کند و با اهداف سازمان کشورهای صادر کننده نفت، همخوانی ندارد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای خطیبی گفته است: «بهتر است اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اجازه دهند بازار جهانی قیمت نفت را تعیین کند و از تصمیم های یکجانبه پرهیز کنند.»

این گزارش می گوید عربستان سعودی در راستای فشارهای آمریکا بر ایران، تولید نفت خود را افزایش داده تا جای خالی تحریم نفتی ایران، بازار جهانی را با مشکل روبرو نکند.

ایران اما از سوی دیگر کاهش تولید و صادرات نفت خود را تکذیب کرده و می گوید تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا، هیچ تاثیری بر بازار نفت ایران نداشته است.

تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران از یک ژوئیه، حدود پنج هفته دیگر به طور کامل قرار است اجرا شود. رویترز در گزارشی گفته بود ایران در مذکرات اتمی با کشورهای پنج به علاوه یک خواسته بود تحریم نفتی برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران پیشتر هم چند بار به اقدام کشورهای صادر کننده نفت برای پر کردن صادرات نفتی ایران اعتراض کرده و به عربستان سعودی و کویت که تولید خود را بیشتر کرده اند، انتقاد کرد.

طبق ارزيابی اوپک، عربستان سعودی در سه ماه اول سال جاری ميلادی و در مقايسه با مدت زمان مشابه در سال قبل، توليد نفت خود را ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزايش داده است.

در همين مدت، توليد نفت ايران ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش يافته که پايين ترين درصد کاهش برای ايران در ۲۰ سال گذشته است. ايران اما آمار اوپک را رد کرده و می گويد توليد نفت بيشتری هم داشته است.

در ماه های گذشته بهای نفت در بازارهای جهانی کاهش داشته و نزديک به ۹۰ دلار در هر بشکه رسيده است.

ایران یکی از  صادر کنندگان بزرگ نفت اوپک است و برای تامین بودجه دولت، به درآمد نفت نیاز جدی دارد و مخالف هرگونه افزایش نفت از سوی اوپک برای پایین آوردن قیمت هاست.

بانک مرکزی ایران اخیرا آماری از وضعیت تولید نفت کشور از سال ۱۳۸۶ تا پایان سال ۱۳۸۹ منتشر کرد حاکی از این که تولید نفت ایران در فاصله این سال‌ها از ۴ میلیون و ۵۷ هزار بشکه در روز به ۳ میلیون و ۵۳۶ هزار بشکه در روز تنزل کرده است.

در پانویس این آمار تاکید شده است که منبع این ارقام داده‌های وزارت نفت ایران بوده است.

احمد قلعه‌بانی، معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی با  رد گزارش بانک مرکزی ایران مبنی بر کاهش تولید نفت به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز ادعا کرد که تولید روزانه نفت ایران هم اکنون ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است.

در آمار بانک مرکزی، علاوه بر کاهش ۵۲۱ هزار بشکه‌ای تولید نفت، همچنین به کاهش صادرات نفت ایران اشاره شده و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در سال ۱۳۸۶ حدود ۲ میلیون و ۵۲۲ هزار بشکه در روز بوده، اما این میزان در سال ۱۳۸۹ به ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

همچنین جزئیات ارقام مربوط به سال ۸۹ نشان می‌دهد که در سه‌ماهه چهارم سال ۱۳۸۹ صادرات نفت ایران به یک میلیون و ۹۹۵ هزار بشکه در روز افت کرده است.

گزارش‌های سالانه سازمان اوپک نیز تقریبا با گزارش بانک مرکزی ایران همخوانی دارد. طبق گزارش‌های سالانه اوپک، بر پایه آمارهای منابع اولیه تولید نفت ایران از سال ۲۰۰۸ با افت ناگهانی روبه‌رو شده و از ۴ میلیون و ۵۵ هزار بشکه به ۳ میلیون و ۷۰۶ هزار بشکه در سال ۲۰۱۰ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *