شمارش معکوس برای بشار اسد آغاز شد

شمارش معکوس برای بشار اسد آغاز شد

 

همزمان با ناامیدی کوفی عنان از تحقق صلح در سوریه، بامداد امروز اپوزیسیون سوریه اعلام کرد که تنها راه نجات طرح صلح عنان، استعفای بشار اسد است.

 

در عین حال علی لاریجانی، رئیس موقت مجلس، در نشست صبح امروز پارلمان، از حمله ناتو به سوریه ابراز نگرانی کرد. وی مقامات نظامی آمریکایی را به “سوء تفاهم نسبت به مسایل منطقه “متهم کرد و گفت که ” کشور سوریه به هیچوجه مختصات لیبی را ندارد و بنغازی سازی در داخل سوریه، رژیم صهیونیستی را می سوزاند.

به گزارش بی بی سی، سال گذشته و در آستانه اعزام واحدهای زرهی ارتش لیبی برای سرکوب مخالفان در شهر بنغازی، مرکز اصلی اعتراضات ضد حکومتی، کشورهای غربی با تصویب شورای امنیت به اجرای عملیات هوایی علیه نیروهای دولتی مبادرت کردند و بنغازی به مرکز اصلی سازماندهی فعالیت ضد حکومتی مبدل شد.

گویا اشاره رئیس موقت مجلس به پیشنهاد ایجاد منطقه امن برای پناهجویان در نواحی مرزی داخل خاک سوریه است که از زمان اعزام واحدهای نظامی برای مقابله با معترضان و انتشار گزارش قتل غیرنظامیان مطرح بوده است و به گفته برخی ناظران، می تواند به پایگاه مرکزی مخالفان مسلح حکومت مبدل شود. آقای لاریجانی با تکرار موضع ایران در حمایت از اصلاحات در سوریه به شرط تغییر نیافتن حکومت آن کشور، گفته است که مجلس ضمن حمایت از “اصلاحات دموکراتیک» در سوریه که بتواند حقوق ملت را تامین کند، «دخالت های فرصت طلبانه برخی کشورها در سوریه و اقدامات تروریستی و پیام های جنگ طلبانه غیر عاقلانه آمریکا را محکوم می کند.»

اظهارات علی لاریجانی در حالی منتشر می‌شود که کشورهای غربی و رسانه های بین المللی با صراحت کامل  ارتش و شبه نظامیان وابسته به حکومت سوریه را مسئول کشتن بیش از یکصد مرد، زن و کودک در شهر حوله شناخته اند و شورای امنیت سازمان ملل نیز با صدور بیانیه ای تلویحا از مسئولیت دولت سوریه در این زمینه سخن گفته است.

«سوریه به نقطه ای بی بازگشت رسیده است.» این سخن نشانه ی پایان امید کوفی عنان نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه است. وی پس از گفتگو با بشار اسد رهبر سوریه به خبرنگاران گفت طرح صلح شش ماده ای او «آنطور که باید» اجرا نشده است.

عنان افزود:  «از او (بشار اسد) خواستم که همین حالا، نه فردا، همین حالا گام مهمی بردارد تا فرصت و امکان اجرای طرح صلح فراهم شود.» وی از دولت سوریه و تمام گروه های شبه نظامی حامی دولت خواست که نهایت خویشتن داری را به خرج دهند و در عین حال از نیروهای مسلح مخالف دولت خواست که خشونت ها را متوقف کنند. بشار اسد موفقیت طرح صلح کوفی عنان را بسته به توقف اقداماتی دانسته که از نظر او ” اقدامات تروریستی” و  “قاچاق اسلح ” هستند.

به گفته بی بی سی، چندین کشور غربی اعلام کرده اند در پی کشتار حوله دیپلمات های سوریه را از کشور خود اخراج می کنند. در کشتار حوله که روز جمعه گذشته رخ داد ۱۰۸ نفر کشته شدند. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که از مواضع اسد کاملا دفاع می کند. یک مقام نظامی ایران به تازگی دخالت در حوادث سوریه را تایید کرده است. بنا بر این گزارش، کشتار بیش از یکصد شهروند غیرنظامی سوریه با واکنش شدید جامعه جهانی رو به رو شده و گروهی از کشورها دیپلمات‌های سوریه را اخراج کرده‌اند. آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، کانادا، ایتالیا، هلند، سوییس و استرالیا در زمره کشورهایی قرار دارند که دیپلمات‌های سوریه را اخراج کرده‌اند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است زمان برای اجرای طرح صلح کوفی عنان در حال پایان یافتن است. پیشتر روپرت کالویل، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت تحقیقات ابتدایی نشان می دهد اغلب کشته شدگان در حوله به شیوه صحرایی اعدام شده اند. به گفته او ۴۹ کودک و ۳۴ زن در میان قربانیان بوده اند. ناظران سازمان ملل متحد که از حوله بازدید کرده اند می گویند بسیاری از قربانیان با شلیک از فاصله نزدیک و یا ضربات چاقو کشته شده اند. شاهدان عینی به بی بی سی گفته اند که گروه شبه نظامی شبیحه عامل این کشتار بوده است.

جان به دربرده گان از این حمله می گویند هنگامی که کشتار صورت می گرفت یا مخفی شده اند و یا خود را به مردن زده اند. رهبران سوریه مصرانه می گویند که این کشتار کار ” تروریست ها ” یی بوده که قصد اخلال در روند صلح داشته اند و می خواهند کشورهای غربی را برای مداخله در وضع سوریه تحریک کنند. روز سه شنبه درگیری ها در سوریه ادامه داشته و آنگونه که فعالان مخالف دولت می گویند نزدیک ۵۰ نفر در سراسر کشور کشته شده اند.

ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده ۷۲ ساعت به کاردار سفارت سوریه فرصت داده اند تا خاک آمریکا را ترک کند. جی کارنی سخنگوی کاخ سفید نیز گفته دولت باراک اوباما کماکان با اقدام نظامی برای مداخله در وضعیت سوریه مخالف است چرا که معتقد است چنین کاری به ویرانی بیشتر منتهی خواهد شد. با این همه فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه در پاریس گفته که “مداخله نظامی” به شرطی که در سازمان ملل متحد بررسی شود از دستور خارج نخواهد بود.

آقای اولاند گفت در ملاقات روز جمعه خود با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه که در پاریس صورت خواهد گرفت درباره سوریه گفتگو خواهد کرد. دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرده که کنفرانس گروه ” دوستان سوریه” ماه ژوئیه در فرانسه برگزار خواهد شد. رنیا کیسر نماینده مخالفان دولت سوریه که در قطر مستقر است در گفتگو با بی بی سی از خبر اخراج دیپلمات های سوریه استقبال کرد و گفت این کار “فشار زیادی را روی دولت سوریه خواهد گذاشت.”

با این حال ” بریجیت کندل ” خبرنگار دیپلماتیک بی بی سی معتقد است علیرغم واکنش های بین المللی در اعتراض به کشتار حوله مشخص نیست که اخراج گسترده دیپلمات های سوریه در شرایط این کشور تغییر چندانی ایجاد کند روسیه که به دولت بشار اسد تسلیحات می فروشد و جلوی قطعنامه های شورای امنیت علیه دولت او را گرفته دو طرف درگیری ها در سوریه را در کشتار حوله مقصر دانسته است.

” سرگئی لاوروف ” وزیر خارجه روسیه از این که  “برخی کشورها ” از کشتار حوله برای درخواست جهت مداخله نظامی در سوریه استفاده کنند ابراز نگرانی کرده است.آقای لاوروف دیروز در گفتگوی تلفنی با کوفی عنان یک بار دیگر از تمام طرف های درگیر در سوریه خواست به خشونت پایان دهند و خواستار تحقیقات مستقل زیر نظر ناظران سازمان ملل درباره کشتار حوله شد.

 

 

3 دیدگاه برای «شمارش معکوس برای بشار اسد آغاز شد»

  • می 31, 2012 در t 4:29 ب.ظ
    Permalink

    ايكاش كشورهاي غربي وعربي و كوفي انان به داد ملت مظلوم بحرين هم ميرسيدند

  • می 31, 2012 در t 4:54 ب.ظ
    Permalink

    جهت اطلاع شما ميرسانم كه جانباختكان بحرين از ابتداء مطالبات تا الان حدود 14 ماه 85 نفر ميرسد براي كشوري كه جمعيت شهرونديش بجزء خارجي هاش 750هزار نفر ميباشد بسيار بسيار ميباشد كه از اين بين سه نفر از انان ايراني تبار ميباشند كه هرسه بطرز وحشتناكي جان سبردند

  • می 31, 2012 در t 5:01 ب.ظ
    Permalink

    افسوس كه مرحوم بزشكبور برحمت خدا رفت ولي خاطره اش با ان سخنراني مشهور هيج وقت از ذهنها باك نميشود كافي بود يكسال جند ماه ديكر زنده بود و تماشا ميكرد و از اينكه حرفهايش در باره بحرين ميديد كه نتيجه داده و همه افسون ان روزهاي قبل ميخورند واقعا دستش طلا و سخنانش بايد با طلاي ناب نوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *