حمله‌های سایبری به ایران با دستور اوباما انجام گرفته‌اند

حمله‌های سایبری به ایران با دستور اوباما انجام گرفته‌اند

 

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی نوشته است که باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، از روزهای نخستین آغاز به کارش دستوری سری برای حمله‌های سایبری به مراکز غنی‌سازی اورانیوم ایران صادر کرده است.

 
این گزارش بر مبنای مصاحبه با مقامات پیشین و کنونی آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی درگیر در جنگ سایبری علیه ایران، به علاوه برخی صاحب‌نظران این حوزه تنظیم شده است. البته به دلایل امنیتی نام هیچ یک در این گزارش ذکر نشده است.

نیویورک تامیز می‌نویسد که این گونه حملات ابتدا در زمان ریاست‌جمهوری جورج بوش شکل گرفتند و سپس در دوره اوباما و مطابق توصیه بوش به او تدام یافته و تشدید شدند.
در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۰، کارشناسان امنیت فرآیندهای صنعتی در جمهوری بلاروس از کشف یک ویروس کامپیوتری خبر دادند که بعدتر معلوم شد برای حمله به مجتمع غنی‌سازی اورانیوم ایران در نطنز طراحی شده بود.
این ویروس، که با عنوان استاکس‌نت شناخته می شود، فعالیت سانتریفوژهای ایران در نطنز را مختل ساخته بود. دامنه اثر تخریبی این ویروس تا حدی بود که کارشناسان روسی هشدار داده بودند ممکن است فاجعه چرنوبیل دیگری رخ بدهد.
مطابق گزارش نیویورک تایمز استاکس‌نت به دلیل خطایی در برنامه‌نویسی از تاسیسات نطنز به اینترنت نشت پیدا کرد و کامپیوترهای دیگری را آلوده ساخت. نیویورک تایمز می‌گوید که آقای اوباما به رغم این اشتباه خواهان شتاب بخشیدن به برنامه‌های حمله سایبری علیه ایران شد.
به این ترتیب در هفته‌های پس از حمله استاکس‌نت دو موج حمله سایبری دیگر علیه تجهیزات غنی‌سازی ایران ترتیب داده شد که در یکی از آنها ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سانتریفوژ ایران موقتا از کار افتادند.
برآورد داخلی دولت آقای اوباما این بود که این ضربه وقفه‌ای یک و نیم الی دو ساله در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد خواهد کرد.
دولت ایالات متحده به تازگی اذعان کرده است که برنامه‌ای برای توسعه جنگ‌افزارهای سایبری دارد، اما تا به حال نپذیرفته است که از این جنگ‌افزارها استفاده کرده باشد.
به نوشته نیویورک‌تایمز به نظر می‌رسد حمله به تجهیزات هسته‌ای ایران اولین نمونه‌ای است که ایالات متحده از جنگ‌افزارهای سایبری برای حمله به زیرساخت‌های کشوری دیگر بهره می‌گیرد.
در سال‌های اخیر ایران مستمرا با مشکلاتی مشابه دست و پنجه نرم کرده است. در تازه‌ترین نمونه، شرکت امنیت سایبری کاسپرسکی گفته است که بدافزاری به نام شعله [flame] را کشف کرده‌ که به کامپیوترهای چند کشور، از جمله ایران حمله کرده و از سال ۲۰۱۰ اطلاعات آنها را جمع‌آوری می‌کند.
کارشناسان می‌گویند که حجم و پیشرفتگی “شعله” به حدی است که نمی‌تواند کار هکرهای مستقل باشد و احتمالا با حمایت دولتی آفریده شده است.
پیشتر وزارت علوم و وزرات نفت ایران نیز مورد حمله سایبری این بدافزار قرار گرفته بودند.
مقامات آمریکایی از تایید یا تکذیب مسئولیت خود در حمله بدافزار شعله خودداری کرده‌اند.
در گزارش نیویورک تایمز آمده است که برنامه حملات سایبری علیه ایران در زمان ریاست جمهوری جورج بوش و تحت رمز “مسابقات المپیک” آغاز شده بود و تصور دولت آقای اوباما نیز این بود که اگر در این “مسابقات” شکست بخورند، فرصتی برای حل مناقشه اتمی ایران از طریق دیپلماتیک و یا با اعمال تحریم نخواهد بود و احتمالا اسرائیل راسا حمله‌ای علیه تجهیزات اتمی ایران ترتیب خواهد داد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مستمرا با لحنی تند برنامه هسته‌ای ایران را خطری برای موجودیت اسرائیل خوانده و گفته است که شاید برای متوقف ساختن آن متوسط به حمله نظامی شود.
البته همه مقامات عالی سیاسی و نظامی اسرائیل با این جهت‌گیری نتانیاهو موافق نیستند.
به نوشته نیویورک تایمز، اسرائیل و آمریکا در توسعه حملات سایبری علیه ایران، و مشخصا در مورد استاکس‌نت، با هم همکاری داشته‌اند.
استفاده احتمالی ایالات متحده از حملات سایبری در حالی است که این کشور خود گفته است که حمله سایبری را “اعلان جنگ” تلقی می‌کند.

منبع: بی بی سی فارسی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *