پانه‌تا: ۶۰ درصد ناوگان جنگی آمریکا به اقیانوسیه اعزام می‌شوند

پانه‌تا: ۶۰ درصد ناوگان جنگی آمریکا به اقیانوسیه اعزام می‌شوند

 

وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است که این کشور در حال برنامه‌ریزی برای انتقال بخش قابل توجهی از ناوگان جنگی خود به منطقه آسیا و اقیانوسیه تا سال ۲۰۲۰ میلادی است.
لئون پانه‌تا گفت که در چارچوب خط مشی آمریکا برای افزایش حضور در آسیا، تا سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۶۰ درصد از ناوگان این کشور به منطقه آسیا و اقیانوسیه اعزام خواهد شد.
او در یک نشست امنیتی منطقه‌ای در سنگاپور گفت که این تغییر با هدف محدود کردن قدرت چین انجام نمی‌شود.
مقامات رسمی چین از تمرکز خط مشی‌های آمریکا در منطقه آسیا ابراز نارضایتی کرده‌اند.
در ماه نوامبر گذشته، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که منطقه آسیا و اقیانوسیه در “اولویت نخست” خط مشی‌های امنیتی آمریکا قرار دارد.
چین در تلاش است تا به عنوان قدرت اصلی این منطقه شناخته شود و اظهارات آقای اوباما به عنوان چالشی برای چین ارزیابی شد.
لئون پانه‌تا گفته است که در شرایط کنونی تقریبا نیمی از نیروی دریایی آمریکا در منطقه اقیانوسیه و نیمی دیگر در اقیانوس اطلس حضور دارند، ولی تا سال ۲۰۲۰ میلادی این آرایش تغییر می‌کند و نیروی بیشتری به منطقه اقیانوسیه اعزام خواهد شد.
او گفت: “این (تغییر) شامل اعزام شش ناو هواپیمابر، بخش قابل توجهی از رزمناو، ناوشکن، کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها می‌شود.”
آقای پانه‌تا همچنین گفت که آمریکا به دنبال افزایش تعداد و وسعت تمرین‌های نظامی مشترک با متحدانش در این منطقه نیز خواهد بود.
او اضافه کرد که مشکلات بودجه‌ای آمریکا و کاهش هزینه‌های دولتی مانع این تغییرات نخواهد شد و وزارت دفاع آمریکا در چارچوب یک طرح بودجه‌ای ۵ ساله منابع مالی لازم را برای رسیدن به این اهداف در اختیار دارد.
وزیر دفاع آمریکا گفت: “ارتش آمریکا به شیوه‌ای منظم، آگاهانه و پایدار، تعادل دوباره‌ای را برقرار می‌کند.”
چین با برخی از کشورهایی که متحدان آمریکا در این منطقه خوانده می‌شوند، بر سر حاکمیت چندین منطقه مشاجره‌ای طولانی‌مدت داشته است. از جمله حاکمیت بر مجموعه جزایری در دریای جنوبی چین با فیلیپین برای سال‌ها مورد اختلاف دو کشور بوده است و در سال‌های اخیر بحث‌های بیشتری در این باره مطرح شده است.
با این حال آقای پانه‌تا احتمال بروز هر گونه تنش را رد کرده و گفته است که اواخر امسال به چین خواهد رفت.
او گفت: “برخی، تاکید بیشتر آمریکا به منطقه آسیا و اقیانوسیه را نوعی چالش برای چین ارزیابی می‌کنند.”
او اضافه کرد: “من این نظر را کاملا رد می‌کنم. اقدامات ما برای تجدید و تشدید حضورمان در آسیا به طور کامل با توسعه و رشد چین سازگار است.”

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *