عقب نشینی دولت در طرح انتقال کارمندان دولت

عقب نشینی دولت در طرح انتقال کارمندان دولت 

 

طرح انتقال بخشی از کارمندان دولت از پایتخت که با سر و صدای فراوان و عجولانه به اجرا گذاشته شد، بی سروصدا منتفی می‌شود. بنابر گزارش‌ها بسیاری از این کارمندان به تهران بازگشته‌اند و عده‌ای بلاتکلیف‌اند.
دولت محمود احمدی‌نژاد حدود دو سال پیش از اجرای طرحی خبر داد که هدف آن تمرکززدایی و کاهش ازدحام جمعیت در پایتخت عنوان شده است. مطابق این طرح بخش‌هایی از وزارت‌خانه‌ها و بخشی از کارمندان دولت از تهران به مراکز استان‌های مختلف منتقل شده‌اند.
مغایرت با برنامه پنجم توسعه
ظاهرا طرح دولت بسیار شتابزده، بدون کار کارشناسی لازم و در نظر گرفتن مغایرت آن با احکام قانون برنامه پنجم توسعه به اجرا گذاشته شده است. بند الف ماده ۶۵ این برنامه، هرگونه انتقال کارمندان دولت به کلانشهرها را جز در موارد خاص ممنوع کرده است.
دیوان محاسبات کشور با استناد به همین قانون از شش ماه پیش دستور توقف پرداخت هرگونه حقوق و مزایا به کارمندان منتقل شده از تهران را صادر کرده است. یک کارمند منتقل شده به شیراز دهم خرداد ضمن تایید این خبر به خبرگزاری مهر گفت، در این مدت حتی بیمه ما نیز قطع شده است.
روزنامه اعتماد در شماره‌ی روز شنبه، ۱۳ خرداد بخشی از صفحه‌ی نخست را به “عقب نشینی بی‌سر و صدای دولت” از طرح انتقال کارمندان از پایتخت اختصاص داده است. به نوشته‌ی اعتماد “این روزها خبر‌های ضد و نقیضی مخابره می‌شود كه نشان از شكست این طرح دارد.”
بازگرداندن کارمندان منتقل شده به شیراز

 

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از نخستین نهادهای دولتی بود که بخشی از کارمندان خود را، به رغم اعتراض و تحصن مقابل مجلس به شهرهای شیراز و اصفهان منتقل کرد. خبرگزاری فارس روز جمعه ۱۲ خرداد در گزارشی نوشت، از سوی مسئولان میراث فرهنگی کشور به کارمندان معاونت و پژوهشکده میراث فرهنگی حاضر در شیراز اعلام شده که باید کارت حضور خود را در صبح سه‌شنبه آینده در تهران ثبت کنند.
به گزارش فارس پس از انتشار شایعاتی در مورد بازگشت کارمندان منتقل شده به شیراز اکنون مسئولان رسما درستی این خبرها را تایید کرده‌اند: «سرانجام این مهم به حقیقت پیوست و پژوهشکده و معاونت میراث فرهنگی کشور که چندی قبل به شیراز منتقل شده بود اکنون در حال انتقال از استان فارس به تهران است.»
ناکامی یکی دیگر از طرح‌های شتابزده
محمود احمدی‌نژاد در توجیه طرح انتقال کارمندان از پایتخت به غیرمنطقی بودن حضور کارمندان وزارت نفت یا سازمان بنادر و کشتیرانی در تهران اشاره می‌کرد. به اعتقاد او چنین نهادهایی باید به شهرهایی منتقل شوند که با فعالیت آنها ارتباط نزدیک دارند.
بر این اساس زمزمه‌ی انتقال وزارت نفت به استان نفت‌خیز خوزستان به شدت در میان اعضای دولت رواج یافت. چنین اظهاراتی که بدون در نظر گرفتن جوانب مختلف بیان شده بود و عملا مسکوت ماند برای مدتی به اوج گرفتن بی‌رویه بهای مسکن در اهواز منجر شد.
جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس، ۱۲ خرداد به خبرگزاری فارس گفت «دولت با تبلیغات وسیع به بهانه كاهش جمعیت و تمركززدایی، این سازمان‌ها را از تهران منتقل كرد و در حال حاضر چه شده كه در سكوت خبری قرار است سازمان‌ها به تهران برگردند.» این پرسشی است که منتقدان در مورد بسیاری دیگر از طرح‌های شتابزده و ناکام دولت مطرح می‌کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *