رایزنی های آمریکا و اسرائیل برای تشدید تحریم ایران در صورت شکست مذاکرات مسکو

رایزنی های آمریکا و اسرائیل برای تشدید تحریم ایران در صورت شکست مذاکرات مسکو

 

دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری آمریکا، که برای مذاکره با مقام های اسرائیلی به این کشور سفر کرده است روز دوشنبه گفت که واشینگتن در حال رایزنی با تل آویو برای تشدید تحریم ها علیه ایران در صورت شکست مذاکرات مسکو است.

 

 

رسانه های اسرائيل روز دوشنبه گزارش دادند که «آمريکا خود را برای شکست مذاکرات هسته ای با ايران آماده می کند» و دیوید کوهن قصد دارد تا با اين استدلال که تحريم های فلج کننده تری عليه ايران در راه خواهد بود، اسرائيل را متقاعد کند که در انديشه حمله نظامی به ايران نباشد.

معاون امور مقابله با تروريسم و اطلاعات مالی در وزارت خزانه داری آمريکا که در چارچوب يک تور جديد برای گفت و گو با سران چند کشور و با هدف تنظيم سبد جديد تحريم ها عليه ايران روز يکشنبه در اسرائيل بود، با شماری از مقامات سياسی و امنيتی اسرائيلی در باره ايران به گفت و گو نشست.

روزنامه «هاآرتص» به نقل از يک مقام اسرائيلی بدون اینکه نام وی را فاش کند نوشت که ديويد کهن در سفر ۳۶ ساعته خود در روزهای يکشنبه و دوشنبه با تامير پاردو رييس سازمان مرکزی اطلاعات و جاسوسی، موساد، ژنرال آويو کوخاوی رييس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائيل، سرتيپ نيمرود شفرد رييس ستاد برنامه ريزی ارتش، ژنرال ذخيره يعکوو عميدرور مشاور امنيت ملی دفتر نخست وزيری و نيز با پروفسور استانلی فيشر رييس کل بانک مرکزی اسرائيل ديدار کرده است.

ديويد کوهن در تور اين بار خود در لندن و مسکو، با مقاماتی از دولت های بريتانيا و روسيه نيز در آستانه دور ديگری از مذاکرات هسته ای ايران و قدرت ها، گفت و گو می کند.

وی در مصاحبه با روزنامه «هاآرتص» که در شماره روز دوشنبه آن منتشر شد، گفت که آمريکا با همپيمانانش در زمينه «گام های جديدی که فشار بر ايران را تشدید کند»، رايزنی های منظمی انجام می دهد.

آقای کوهن اسرائيل را «شريک خوبی در زمینه رايزنی ها» و «مبتکرانی خلاق» در تنظيم سبد تحريم ها عليه ايران توصيف کرده است.

اين ديپلمات يهودی آمريکايی که در سال های گذشته نيز ضمن رايزنی های پيوسته با سران اسرائيل بويژه با مئير داگان رييس وقت موساد سبدهای متعدد تحريمی عليه ايران را تنظيم کرده بود، در مصاحبه با هاآرتص افزوده است: «اگر مذاکرات هسته ای با ايران با شکست روبرو شود و راهکار ديپلماتيک در برابر ايران دستاوردی نداشته باشد، هم سران ايران و هم افکار عمومی اسرائيل بايد درک کنند که دور تازه ای از تحريم ها عليه ايران برقرار خواهد شد».

آقای کوهن تاکيد کرده که «خاتمه بی حاصل نشست هسته ای مسکو به مفهوم تشديد فشار بر ايران است».

قرار است ایران و گروه پنج به علاوه یک در روزهای بيست و نهم و سی ام خرداد، هجدهم و نوزدهم ژوئن، دور تازه مذاکرات هسته ای خود را در مسکو برگزار کنند.

اين در حالی است که از هشتم تير، بيست و هشتم ژوئن، تحريم های نفتی جديدی عليه ايران از سوی آمريکا به مرحله اجرا در می آید.

از هشتم تير هر کشوری در جهان که از ايران نفت خريداری کند و پول آن را از راه بانک مرکزی ايران به دولت جمهوری اسلامی برساند، با تحريم آمريکا روبرو خواهد شد.

همچنين کشورهای جهان اگر خواهان معامله با آمريکا هستند، بايد ثابت کنند که از خريد نفت خود از ايران کاسته اند.

افزون بر آن، از روز يازدهم تير، اول ژوييه، تصميم اتحاديه اروپا در زمينه ممنوعيت خريد نفت از ايران اجرايی خواهد شد.

ديويد کو هن به هاآرتص گفته است که در ماه های اخير ده کشور عضو اتحاديه اروپا و نيز ژاپن خريد نفت از ايران را کاهش داده اند و ايران بسيار کمتر از گذشته خريدارانی برای نفت خود می يابد و سود ايران از نفت به شدت کاهش يافته است.

اين ديپلمات آمريکايی افزوده است: «اطلاع جدی داريم که بسياری از کشتی های نفتکش ايران به انبار سيار برای نفت های بی مشتری مانده ايران مبدل شده و مدت زمان زيادی در سواحل ايران به انتظار فروش، لنگر انداخته اند و ايران هر روز راه های کمتری برای دريافت پول نفت خود در دسترس دارد».

ديويد کوهن در عین حال گفته است که «با وجود مؤثر بودن تحريم ها عليه ايران، راهبرد سران تهران در ارتباط با برنامه هسته ای کشورشان تغيير نکرده است».
وی افزوده که «آمادگی ايران برای آمدن به مذاکرات در استانبول، بغداد و حال در مسکو، نتيجه مستقيم تحريم ها عليه ايران است و هدف، وادار کردن سران ايران به تغيير راهبرد برنامه اتمی اين کشور است».

همزمان با مذاکرات ديويد کوهن با مقامات اسرائيلی، روزنامه معاريو روز دوشنبه نوشت: «آمريکا اذعان دارد که گفت و گوهای هسته ای با ايران دچار شکست جدی شده است».

اين در حالی است که نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل به تازگی ناشکيبايی بيشتری در مورد ماحصل مذاکرات قدرت ها با ايران نشان می دهند.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در روزهای گذشته چند بار گفته بود که کشورهای ۱+۵ در برابر ايران کوتاه آمده اند و به جای مطرح کردن قاطعانه درخواست ها از ايران برای قطع کامل غنی سازی اورانيوم، نرمش نشان داده اند.

نتانياهو هفته گذشته نيز در سخنرانی خود در همايش پژوهشکده امنيت ملی تل آويو گفت: ايران بايد غنی سازی اورانيومی را در هر سطحی متوقف کند؛ بايد تعهد بدهد همه اورانيومی را که تا کنون غنی کرده از ايران بيرون ببرد و تاسيسات «فردو» در استان قم را کاملاً برچيند.

اهود باراک وزير دفاع اسرائيل نيز هفته گذشته تهديد نظامی عليه ايران را تکرار کرد؛ اظهاراتی که موجب شکايت رسمی ايران از اسرائیل در سازمان ملل شد.

رسانه های اسرائيل در هفته های اخير مدعی شده اند که اسرائيل، باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا را تهديد کرده است که اگر مذاکرات هسته ای قدرت ها با ايران ناکام شود، اسرائيل خود را از تعهدات نانوشته به اوباما در مورد خودداری از حمله به ايران در آستانه انتخابات رياست جمهوری آمريکا، فارغ خواهد ديد.

آيت الله علی خامنه ای رهبر ايران روز يکشنبه در واکنش ها به تهدیدهای اسرائیل گفت که حمله اسرائيل به ايران «مانند صاعقه ای بر سر خودش فرود خواهد آمد».

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *