به تعویق افتادن انتخابات هیئت رییسه دائم مجلس

 به تعویق افتادن انتخابات هیئت رییسه دائم مجلس 

 


ابهام در مورد سرنوشت اعتبارنامه ۳۳ نماینده مجلس نهم شورای اسلامی باعث به تعویق افتادن انتخابات هیئت رئیسه دائم مجلس شورای اسلامی و موکول شدن آن به روز سه‌شنبه (۱۶ خرداد / ۵ ژوئن) شده است تا نمایندگانی که به اعتبارنامه‌شان اعتراض شده، پس از تایید بتوانند در انتخابات هیئت رئیسه مجلس شرکت کنند.
هفته گذشته اعتبارنامه ۲۰۰ نماینده مجلس تصویب شد، اما به اعتبارنامه ۳۳ تن از نمايندگان، شامل منتخبان شهرهای مبارکه، پارس‌آباد و گرمسار و همه منتخبان تهران، اعتراض صورت گرفت.
بنا بر گزارش‌ها، روز چهارشنبه (۱۰ خرداد / ۳۰ مه) فاطمه آليا، منتخب تهران، نسبت به اعتبارنامه غلامرضا کاتب، منتخب گرمسار که رقيب پروين احمدی‌‌نژاد خواهر محمود احمدی‌نژاد است، اعتراض کرد. به دنبال این اقدام نماینده گرمسار نیز نسبت به اعتبارنامه همه ۳۰ منتخب تهران اعتراض کرده ‌است.
پروین احمدی‌نژاد، تا چند سال پیش نامی ناآشنا بود که به دلیل خواهر رئیس دولت دهم بودن به شورای شهر تهران راه یافت. به رغم این انتظار می‌رفت او با نامزد شدن از زادگاهش گرمسار که از کانون‌های تمرکز حامیان احمدی‌نژاد محسوب می‌شود به مجلس نهم راه یابد. پروین احمدی‌نژاد با کسب تنها ۱۵۵۰۰ رای در رقابت با غلامرضا کاتب که به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرده بود ناکام ماند.
اما جنجال بر سر اعتبارنامه‌های نمایندگان با اعتراض احمد توکلی، نماینده تهران، به تصویب اعتبارنامه حبیب برومند، منتخب بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان، آغاز شد و قرار شد پرونده حبیب برومند مجددا بررسی و نتیجه بررسی اعلام شود.
احمد توکلی هیچ اشاره‌ای به دلیل اعتراض خود علیه اعتبارنامه حبیب برومند نکرده بود و تنها گفته بود: «افراد زیادی امروز خواهان وساطت در این زمینه بودند ولی بنده قبول نکردم.»
پیش از این اما برخی خبرگزاری‌‌ها و روزنامه‌های داخل ایران گزارش داده بودند که حبیب برومند در سال ۱۳۶۹ در يک دعوای روستايی بر سر آب، به اتفاق سه برادر خود به منزل يک روستايی ديگر هجوم آورده و در درگيری‌ای که به وجود آمده بوده، جوانی ۱۹ ساله را با ضربات بيل به قتل رسانده است.
تکذیبیه نماینده متهم به قتل
 شنبه (۱۳ خرداد) حبیب برومند و عده‌ای از اهالی بيله‌سوار و پارس‌آباد در جوابیه‌ای به روزنامه “اعتماد” به تکذیب اتهام یادشده پرداختند.
در این جوابیه خطاب به الیاس حضرتی، مديرمسئول روزنامه “اعتماد” آمده است: «با كمال تاسف مطلبی را تحت عنوان “متهم به قتل نماينده می‌‌شود” در صفحه دوم روزنامه اعتماد مورخه ۱۱ / ۳ / ۹۱ كه منتسب به اينجانب بود خواندم كه گويا من در سال ۱۳۶۹ فردی را در روستايی بر سر اختلاف آب با ضربات بيل به قتل رسانده‌ام! يادآوری می‌‌گردد اينجانب در آن تاريخ سومين سال نمايندگی خود را در سومين دوره مجلس شورای اسلامی كه حضرتعالی نيز به عنوان نماينده رشت همكار بنده بوديد سپری می‌‌كردم. در اين اتهام كذب نه نام مقتول و نه محل به اصطلاح وقوع جرم مشخص نيستند. با توجه به اينكه چنين اتهامی در هيچ مركز انتظامی، اطلاعاتی و قضايی متوجه اينجانب نبوده است و كاملا كذب و بی‌اساس می‌‌باشد، انتظار دارم در نخستين شماره انتشار آن روزنامه تكذيبيه‌يی جهت تنوير افكار عمومی و ممانعت از تغذيه تبليغاتی رسانه‌های بيگانه و مخالفان نظام و روحانيت در داخل چاپ گردد.»
مهدی کوچک‌زاده دیگر نماینده مجلس نیز به اعتبارنامه علی ایرانپور، نماینده مردم مبارکه، اعتراض کرد که بنا به گفته وی پیش از این سابقه زندان داشته است.
به این ترتیب بررسی اعتبارنامه ۳۳ نماینده مجلس که روزنامه “همشهری” از آن با عنوان «گروکشی سیاسی نمایندگان» یاد کرده ناتمام ماند و به روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ موکول شده است.
تا زمانی كه اعتبارنامه راه يافتگان به مجلس به تصويب مجلس نرسد به آن‌ها منتخب گفته می‌شود و نماينده نيستند. ترکیب نمایندگان مجلس می‌تواند نشان دهنده شمایی کلی از سمت‌وسوی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ باشد.

پیش از این علی لاریجانی، نماینده مردم قم و رئیس دوره پیشین مجلس روز دوشنبه ۸ خرداد (۲۸) با کسب ۱۷۳رای از مجموع ۲۷۵ رای به ریاست موقت مجلس نهم برگزیده شد. هیات رئیسه دائم مجلس نهم پس از تصویب اعتبارنامه نمایندگان انتخاب می‌شود.
“رهروان ولایت” متشکل از طرفداران علی لاریجانی و اصول‌گرایان “متشکل از جبهه پایداری و رهپویان” که از ریاست غلامعلی حدادعادل حمایت می‌کردند، دو فراکسیون اصلی مجلس نهم خواهند بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *