داگان: «ميان آغاز حمله به ايران تا شروع يک جنگ منطقه ای تنها پنج دقيقه فاصله خواهد بود»

داگان: «ميان آغاز حمله به ايران تا شروع يک جنگ منطقه ای تنها پنج دقيقه فاصله خواهد بود»

 

مئير داگان، رييس پيشين موساد، در تازه ترين سخنان انتقادی خود در باره رويه اسرائیل در قبال برنامه هسته ای ايران هشدار داد که «ميان آغاز حمله به ايران تا شروع يک جنگ منطقه ای تنها پنج دقيقه فاصله خواهد بود».

 

 

آقای داگان بار ديگر از «عواقب فاجعه بار حمله احتمالی» اسرائیل به تاسيسات اتمی ايران ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش «وای.نت»، پايگاه خبری روزنامه يديعوت آخرونوت، رییس پیشین موساد در جریان سخنرانی روز دوشنبه خود در دانشگاه بن گوريون واقع در جنوب اسرائیل این هشدار را داد.

مئير داگان گفت: «حمله کردن خيلی آسان و غلط انداز است، اما کسی نمی پرسد که پنج دقيقه پس از آن قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟ من می گويم که پنج دقيقه بعد، ما با يک جنگ منطقه ای روبرو خواهيم بود».

وی افزود: «اگر متقاعد می شدم که برنامه هسته ای ايران با یک حمله به مدت ده سال متوقف می شد، من نيز حامی چنين حمله ای بودم».

آقای داگان عملکرد دولت بنیامین نتانیاهو را در عرصه های مختلف، بويژه امور داخلی و اجتماعی برای کشوری مانند اسرائيل شرم آور و به شدت ضعيف ناميد.

رييس فعلی سازمان جاسوسی اسرائيل، موساد، نیز هفته گذشته در پژوهشکده امنيت ملی تل آويو و در برابر ميهمانان داخلی و خارجی گفته بود که «حمله به ايران، تنها سران ايران را به سوی تصميم گيری به داشتن بمب هسته ای تشويق خواهد کرد».

مئير داگان در يک سال و نيم اخير که از رياست هشت ساله موساد کنار رفته است، بارها نسبت به عواقب حمله نظامی اسرائیل به ايران هشدار داده و استدلال می کند که چنین حمله ای، برنامه هسته ای ايران را متوقف نمی کند.

هشدار جديد آقای داگان در مورد فاصله پنج دقيقه ای ميان آغاز يک حمله به ايران تا شروع يک جنگ منطقه ای در حالی بيان شده است که اهود باراک وزير دفاع اسرائيل هفته گذشته بار دیگر خطر بروز جنگ را تکرار کرد؛ سخنانی که موجب شد تا هيات نمايندگی جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل عليه اسرائيل اقدام به شکایت کند.

اهود باراک و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در روزهای اخير سخنانی بيان کرده اند که نشان می دهد این کشور نسبت به نتيجه مذاکرات هسته ای ميان ايران و کشورهای گروه ۱+۵ بر سر پرونده هسته ای تهران خوش بین نیستند.

بنيامين نتانياهو و اهود باراک حتی خانم وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمريکايی، را که پس از مذاکرات هسته ای دو هفته پيش در بغداد به تل آويو سفر کرده بود، به حضور نپذيرفتند تا به گفته ناظران، به آمريکا نشان دهند که اسرائيل از روند اداره اين مذاکرات ناخشنود است.

آقای نتانياهو هنگامی که هفته گذشته در پژوهشکده امنيت ملی سخنرانی کرد، ناخشنودی خود را از روند اداره مذاکرات هسته ای در استانبول و بغداد ميان شش عضو دايم شورای امنيت و آلمان در برابر ايران نشان داد.

آقای نتانياهو چند بار گفت که قدرت های بین المللی به جای نشان دادن قاطعيت وعزم جزم خود، در برابر ایران کوتاه آمده و نرمش نشان داده اند.

نخست وزیر اسرائیل آنچه را که «ضعفِ» ناشی از هراس قدرت های مذاکره کننده عنوان کرد، تلويحا به باد تمسخر گرفت و گفت: اين ضعف موجب گستاخی در عملکرد جمهوری اسلامی ايران شده است.

روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» روز دوشنبه نوشته بود که آمريکا خود را برای شکست مذاکرات هسته ای در مسکو آماده می کند و در اين راستا، ديويد کوهن معاون وزير خزانه داری آمريکا و مسئول پرونده تحريم ايران روزهای يکشنبه و دوشنبه در تل آويو با سران اسرائيل از جمله با تامير پاردو رييس موساد ديدار کرد.

روزنامه «معاريو» نیز روز دوشنبه نوشته بود که ديويد کوهن به مقامات اسرائيل گفته است: مذاکرات هسته ای قدرت ها با ايران يک «شکست جدی» بوده است.

قرار است که نشست سوم مذاکرات هسته ای گروه پنج به علاوه یک و با ايران در روزهای بيست و نهم و سی ام خرداد، هجدهم و نوزدهم ژوئن، با ميزبانی مقامات روسيه در مسکو برگزار شود.

آقای کوهن در مصاحبه روز دوشنبه با روزنامه اسرائيلی هاآرتص به طور تلويحی خواهان ادامه شکيبايی اسرائيل در صورت ناکام شدن مذاکرات مسکو شده بود.

آقای کوهن گفت: «حتی در صورتی که از نشست مسکو نيز دستاوردی نداشته باشيم، افکار عمومی اسرائيل بايد بداند که تحريم های ديگری عليه ايران در راه خواهد بود».

برخی ناظران در اسرائيل می گويند که شکست مذاکرات مسکو، ممکن است که صفّ حاميان حمله نظامی به ايران را در ميان سياستمداران اسرائيلی تقويت کند.

آيت الله خامنه ای روز چهاردهم خردادماه و در مراسم سالگرد درگذشت آیت الله خمینی گفت که حمله اسرائيل به ايران «مثل صاعقه بر سر خودشان فرود خواهد آمد».

همچنين به گزارش خبرگزاری فارس، سرلشگر پاسدار يحيی رحيم صفوی مشاور عالی نظامی رهبر ايران نيز در روزهای اخير تأکيد کرد که هزاران راکت و خمپاره برای حمله به اسرائيل در منطقه در دسترس حاميان ايران از جمله حزب الله است، و افزود: «اگر صهيونيست ها بخواهند جنگی عليه ايران راه بيندازند، ممکن است در همان يکی دو هفته اول، يک ميليون نفر از يهوديان از اسرائيل فرار کنند».

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *