سوریه سفرای کشورهای غربی را اخراج کرد

سوریه سفرای کشورهای غربی را اخراج کرد

 

دولت سوریه سفرای چندین کشور غربی را “عناصر نامطلوب” خوانده و آنها را اخراج کرده است.

 

سفرا و نمایندگان آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ترکیه در میان ۱۷ دیپلماتی قرار دارند که دولت سوریه آنها را “عنصر نامطلوب” خوانده است.

این کشورها یک هفته پیش، سفرا و دیپلمات‌های ارشد سوریه را از کشورهای خود اخراج و برای خروج آنها مهلت تعیین کردند.

بسیاری از کشورها به دلایل امنیتی یا سیاسی، از مدتها قبل سفرای خود را از سوریه خارج کرده بودند.
رابرت فورد، سفیر آمریکا در سوریه به دلیل نگرانی در مورد امنیت جانی او، مهر ماه گذشته به کشورش بازگشت و سفارت بریتانیا نیز به دلایل امنیتی، کارمندان خود را در ماه مارس از این کشور خارج کرد.
آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، کانادا، ترکیه، ژاپن، ایتالیا و استرالیا در زمره کشورهایی قرار دارند که دیپلمات‌های سوریه را اخراج کرده‌اند.
بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در سخنرانی روز یکشنبه خود، “دخالت خارجی” را دلیل مسایل سوریه خواند.
او گفت دولتش همواره آماده گفت‌وگو با مخالفان است، ولی با افرادی که با خارج از این کشور همکاری می‌کنند و با فعالیت‌های تروریستی ارتباط دارند، وارد مذاکره نخواهد شد.
کشتار بیش از یکصد شهروند غیرنظامی سوریه در حوله با واکنش شدید جامعه جهانی رو به رو شد و بیشتر کشورها با شدیدترین لحن ممکن این کشتار را محکوم کردند.
اقدام دولت سوریه در حالی صورت گرفته که فعالان مخالف دولت سوریه می‌گویند در خشونت‌های امروز سه شنبه، پنجم ژوئن حداقل هفت نفر کشته شده‌اند.
مرکز نظارت بر حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا می‌گوید چهار نفر در عملیات “گسترده” نظامی در روستای کفرعوید در استان ادلب کشته شده‌اند.
همچنین گزارش شده که نیروهای دولتی و شبه نظامیان وفادار به دولت به شهرک کفر زیتا در استان حماة حمله کرده و در لاذقیه نیز دو تن از مخالفان مسلح کشته شده‌اند.
حضور سازمان‌های امدادرسانی
در همین حال سازمان ملل می‌گوید دولت سوریه اجازه دسترسی سازمان‌های امدادرسانی به چهار منطقه‌ای را داده که شاهد شدیدترین خشونت‌ها بوده‌اند.
یک مقام سازمان ملل گفت این اقدام، آزمایشی برای حسن نیت دولت سوریه است.
ماه‌هاست که سازمان امدادی خواهان دسترسی به مناطقی در سوریه هستند که از همان ابتدای ناآرامی‌ها، شاهد خشونت‌های گسترده بوده‌اند.
سازمان ملل می‌گوید حداقل یک میلیون نفر در سوریه نیازمند کمک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *