ایران: تخلف عربستان و دو متحد دیگرش، عامل ارزانی نفت

ایران: تخلف عربستان و دو متحد دیگرش، عامل ارزانی نفت

 

 

محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، روز شنبه، ۲۰ خردادماه، با انتقاد از سه کشور عربی از جمله عربستان سعودی آنها را «بزرگ‌ترین متخلفان اوپک» و «مسببان اصلی» کاهش بهای نفت در بازار دانست.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از آقای خطیبی، کشورهای عضو این سازمان هم اکنون حدود ۲ میلیون بشکه در روز بیشتر از سهمیه توافق شده اوپک تولید نفت دارند.

نماینده ایران در اوپک عربستان و «دو متحد دیگرش» یعنی کویت و امارات متحده عربی را «بزرگ‌ترین متخلفان اوپک» و مسببان اصلی کاهش بهای نفت در بازار نامیده است.

او در ادامه گفته است که عربستان از سوی مصرف‌کنندگان عمده نفت خام دنیا تحت فشار است تا بازار نفت را آرام کند و این کشور با عرضه زیاد‌تر نفت به بازار این درخواست را عملی کرده است.

۱۲ عضو اوپک که یک سوم نفت خام جهان را تولید می‌کنند، ۲۳ آذر سال گذشته در یکصد و شصتمین نشست خود در وین درباره سقف تولید گروهی ۳۰ میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند، اما آمارهای اوپک نشان می‌دهد که اعضای این سازمان در ماه آوریل سال جاری، روزانه ۳۱ میلیون و ۶۲۱ هزار بشکه تولید نفت داشته‌اند.

این در حالی است که پلاتز، موسسه معتبر تحلیل حوزه انرژی، روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که تولید نفت اعضای اوپک در ماه مه‌، ماه گذشته میلادی، باز هم افزایش یافته و به ۳۱ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

آقای خطیبی درباره علت افزایش تولید اوپک گفته است: «کشورهای اروپایی برای اجرایی کردن تحریم‌های نفتی علیه ایران از اول ماه ژوئیه ۲۰۱۲ و حزب دموکرات آمریکا برای پایین آوردن بهای نفت و بنزین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور، بر عربستان فشار آورده‌اند تا با افزایش تولید نفت بازار را اشباع کند و به دنبال آن قیمت نفت از یک پایه پایین‌تری بالا رود.»

تحریم‌های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا که بخش صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهد قرار است به ترتیب از ۲۸ ژوئن و اول ژوئیه، به عبارتی ۲۰ روز دیگر، به اجرا گذاشته شود.

۲۷ عضو اتحادیه اروپا از اول ماه ژوئیه واردات نفت از ایران را متوقف و ارائه بیمه و بیمه مجدد برای کشتی‌های حامل محصولات نفتی و پتروشیمی ایران را نیز قطع خواهند کرد.

آمریکا نیز، اعلام کرده است که مشتریان نفتی ایران با تحریم‌های احتمالی آمریکا مواجه و از دسترسی به سیستم مالی این کشور محروم خواهند شد، مگر کشورهایی که واردات نفت از ایران را به شکل «محسوس» کاهش داده‌اند و از تحریم‌ها معاف شده‌اند.

پلاتز: عراق جایگاه دومین صادرکننده نفت اوپک را از ایران ربوده است

موسسه معتبر پلاتز روز شنبه در گزارشی با اشاره به افزایش مجدد در تولید کشورهای عضو اوپک در ماه مه ‌نسبت به ماه قبل از آن، تا سقف ۴۰ هزار بشکه در روز، اعلام کرده است که تولید نفت ایران در بازه زمانی یاد شده ۳۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته و به رقم سه میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه رسیده است.

جان کینگستون، مدیر اخبار نشریه پلاتز، گفته است که تحقیقات آماری این نشریه نشان می‌دهد که تولید نفت کشورهای عضو اوپک در ماه مه نسبت به آغاز سال جاری میلادی، ژانویه، حدود یک میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

به نوشته این نشریه، مشتریان اروپایی نفت ایران به شدت واردات نفت از ایران را حتی پیش از اجرای تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران کاهش داده‌اند و مشتریان آسیایی ایران نیز به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا و مشکلات پرداخت بانکی واردات نفت ایران را کاهش داده‌اند.

به این ترتیب به گفته این نشریه عراق هم اکنون عملا جایگاه ایران را به عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت در اوپک تحویل گرفته است.

این گزارش در ادامه می‌گوید که تولید نفت عربستان سعودی در ماه مه‌، نسبت به ماه قبل از آن، ۵۰ هزار بشکه افزایش یافته و به رقم بی‌سابقه ۱۰ میلیون بشکه در روز رسیده است، موضوعی که در کاهش قیمت جهانی نفت تاثیر زیادی داشته است.

قیمت نفت برنت دریای شمال که ماه گذشته ۱۲۴ دلار برای هر بشکه بود، ۲۰ خرداد به ۹۰ دلار سقوط کرده است.

قرار است کشورهای عضو اوپک ۱۴ ژوئن دیداری در سطح وزیر در وین، پایتخت اتریش، داشته باشند. ایران می‌گوید که مخالفت خود با مازاد تولید نفت اوپک را در جلسه کشورهای عضو بار دیگر اعلام خواهد کرد.

بنا بر آخرین گزارش ماهانه اوپک، عربستان و عراق در ماه آوریل به ترتیب ۹.۸۹۷ و ۳.۲۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید.

عراق همچنین اعلام کرده است که تا پایان سال جاری میلادی تولید نفت خود را ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد.

این در حالی است که طبق آمارهای اوپک، تولید روزانه نفت ایران از سال ۲۰۱۰ تاکنون، ۵۱۰ هزار بشکه کاهش داشته است.

 

 

منبع: رادیو فردا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *