وزير خارجه روسيه برای مذاکره درباره سوريه راهی ايران می شود

وزير خارجه روسيه برای مذاکره درباره سوريه راهی ايران می شود

 

بخش مطبوعاتی و اطلاعاتی وزارت خارجه روسيه روز دوشنبه در اعلاميه ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه این کشور روز چهارشنبه، ۲۴ خرداد، برای مذاکره درباره سوریه به تهران سفر خواهد کرد.

بر اساس اين اعلاميه مطبوعاتی، آقای لاوروف در اين سفر ابتکارات و پيشنهادات روسيه برای ميزبانی کنفرانس بين المللی در رابطه با وضعيت سوريه را با مقامات ايران مذاکره خواهد کرد.

اين اعلاميه در ادامه می گويد که ايران نفوذ زيادی در سوريه دارد و يکی از کشورهايی است که بايستی در کنفرانس بين المللی سوريه به ميزبانی مسکو حضور داشته باشد.

این بیانیه می افزاید: روسيه نمايندگان ۱۵ کشور را برای حضور در اين کنفرانس بين المللی دعوت کرده است، از جمله آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، قطر، عربستان سعودی، لبنان، اردن، عراق، ترکيه و ايران.

آقای لاروف روز یکشنبه، ۲۱ خرداد، نيز در اظهاراتی که از کانال تلويزيون رسمی روسيه پخش شد خواستار تشکيل گروه تماس در باره سوريه با حضور ايران شد، موضوعی که قبلا نيز از طرف روسيه مطرح شده بود و مورد مخالفت آمريکا قرار گرفت.

روسيه همراه با چين، به شدت مخالف حمله نظامی به سوريه يا تصويب قطعنامه ای در سازمان ملل هستند که راه مداخله نظامی به سوريه را هموار کند. اين دو کشور عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل تاکنون دو قطعنامه اين نهاد بين المللی عليه دولت سوريه را وتو کرده اند.

طبق گزارش سازمان ملل، در جریان اعتراض های مردم سوریه به حکومت بشار اسد تاکنون بيش از ۱۳ هزار نفر به دست نيروهای امنيتی و نظامی سوريه کشته شده اند، اين در حالی است که طی دو هفته گذشته، دو کشتار وسيع در مناطق سنی نشين درعا و حما اتفاق افتاده است که بنا به گزارش ناظران سازمان ملل بسياری از کشته شدگان کودک و زن بوده اند.

ايران يکی از نادر متحدان دولت بشار اسد است که به صراحت از دولت اسد حمايت می کند و درگيری های خونين در شهرهای سوريه را به «توطئه بيگانگان و القاعده» نسبت می دهد.

کوفی عنان نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه ۱۹ خرداد ماه خواستار همکاری ايران برای حل بحران سوريه شد.

همزمان با اظهارات آقای عنان، بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، نيز در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در باره‌ سوريه برگزار شده بود، گفت که رژيم بشار اسد کاملا مشروعيت خود را از دست داده است. آقای بان با محکوم کردن کشتار اخير در استان حما، آن را «وحشيگری غيرقابل بيان» خواند.

مخالفان مسلح رژيم بشار اسد و برخی از کشورهای غربی دولت ايران را به حمايت نظامی و اطلاعاتی از دولت سوريه برای سرکوب مخالفين دولت بعث بشار اسد متهم کرده اند.

اگرچه مقام های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همواره هر گونه دخالت تهران در امور سوريه را رد کرده‌اند، اما يکی از مسئولان نيروی قدس سپاه پاسداران به تازگی و برای نخستين بار دخالت ايران در حوادث سوريه را تاييد کرد.

اسماعيل قاآنی، جانشين فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران، هفتم خردادماه با تاييد اين مسئله، تاکيد کرد که اين دخالت «به طور فيزيکی و غير فيزيکی» برای جلوگيری از «کشتار مردم» بوده است.

آقای لاوروف روز یکشنبه اعلام کرد که «محروم کردن ايران از ايفای نقشی در مذاکرات به منظور حل و فصل بحران سوريه، بی‌فکری است».

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *