نخستین دیدار وزیران خارجه ایران و بریتانیا پس از حمله به سفارت در تهران

نخستین دیدار وزیران خارجه ایران و بریتانیا پس از حمله به سفارت در تهران

 

به گزارش رادیو فردا، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنجشنبه با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، دیدار کرد. این نخستین دیدار این دو مقام دولتی، از زمان حمله سال گذشته مهاجمان به سفارت بریتانیا تاکنون است.

دو طرف در جریان کنفرانس کابل، دیدار و گفت وگو کرده اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده این گفت وگو و دیدار به دعوت و درخواست طرف ایرانی انجام شده تا در مورد مذاکرات اتمی و نیز وضعیت سوریه گفت وگو و تبادل نظر شود. آذرماه سال گذشته شماری از تجمع کنندگان مقابل سفارت بريتانيا درخيابان فردوسی وارد ساختمان اين سفارتخانه شدند و ضمن پايين کشيدن پرچم اين کشور، خسارت هايی به ساختمان اين سفارتخانه وارد کردند.

اتحادیه اروپا و شورای امنیت این تهاجم را محکوم کرده و بریتانیا در مقابل، سفیر خود را از ایران خارج کرده و دیپلمات های ایرانی را هم از لندن اخراج کرد. در میان مقامات دولتی و رسمی ایران کسی این حادثه را محکوم نکرد و فقط وزیر خارجه آلمان پس از دیدار با وزیر خارجه ایران، گفت که آقای صالحی از انجام چنین امری، «ابراز تاسف» کرده است. وزارت خارجه بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد وزیر خارجه ایران و بریتانیا تایید کردند که کشور سومی را اعلام کنند که حافظ منافع دو طرف در پایتخت هایشان باشد. بیانیه وزارت خارجه بریتانیا می گوید ویلیام هیگ به طرف ایرانی گفته کشورهای پنج به علاوه یک در مذاکرات هسته ای با ایران، موضع متحدی دارند و یک هدف را دنبال می کنند.

ایران اخیرا دو دور مذاکره با کشورهای آلمان، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آمریکا موسوم به کشورهای پنج به علاوه یک داشته که هنوز نتیجه ای از آن حاصل نشده است. پس از دیدار در استانبول و بغداد، قرار است مسکو میزبان دور بعدی گفت وگوها باشد. گروه پنج به علاوه یک از ایران می خواهد فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را با قوانین بین المللی مطابقت داده و نگرانی ها از احتمال ساخت بمب اتمی را رفع کند. رویترز در گزارشی گفته ایران در مذاکرات اخیر درخواست کرده تحریم ها علیه ایران برداشته شود. شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در چند ماه گذشته دو بار مذاکراتی با ایران داشت ولی هر دو بدون نتیجه پایان یافت. آژانس خواستار همکاری بیشتر ایران برای بازرسی از سایت های مشکوک به فعالیت های نظامی است. آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های یکجانبه ای علیه ایران به اجرا گذاشته و صنایع مالی و نفت و انرژی ایران را با مشکل روبرو کرده اند. آمریکا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم های خود قرار داده است. به گزارش رویترز، در دیدار روز پنجشنبه میان آقای هیگ و آقای صالحی، وضعیت سوریه هم مورد بررسی قرار گرفته و بریتانیا از ایران خواسته از نفوذ خود در سوریه استفاده کرده و نقش میانجیگری کوفی عنان، حمایت کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *