مالکی: عربستان و قطر به دنبال سرنگونی حکومت عراق هستند

مالکی: عربستان و قطر به دنبال سرنگونی حکومت عراق هستند

 

نوری مالکی نخست وزیر عراق، قطر و عربستان سعودی را متهم به تلاش برای سرنگونی نظام کشورش کرد.

مالکی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی تازه تاسیس المیادین که از بیروت پایتخت لبنان برنامه‌های خود را پخش می‌کند، گفت: «قطر و عربستان سعودی برای سرنگونی نظام در سوریه دخالت می‌کنند. آنها همچنین برای سرنگونی نظام در عراق دخالت می‌کنند.» او تاکید کرد: «هدف آنها سرنگونی نظام در عراق است و نه شخص من.»

المیادین شبکه‌ای است که کادر اصلی آن را جداشدگان از شبکه الجزیره قطر تشکیل داده است.

نخست وزیر عراق افزود: «از بهار عربی در عراق سخن می‌گویند. همچنین پول خرج می‌شود، نشست‌هایی برگزار می‌شود، تحرکاتی صورت می‌گیرد و ساعت‌های زیادی صرف می‌شود تا گفته شود در عراق نظامی طایفه‌ای حکومت می‌کند و ما می‌خواهیم از طایفه مستضعف حمایت کنیم.» او سپس این سئوال را مطرح کرد که «کدامیک از بخش‌های تشکیل دهنده ملت عراق به اندازه سهم خود در جامعه در حکومت حضور ندارد؟»

موضع نخست وزیر عراق در خصوص بحران سوریه از جمله مواردی است که باعث اختلاف بزرگ میان او با قطر و عربستان سعودی شده است. این اختلاق در سطح پایین نمایندگی دو کشور در بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب که حدود سه ماه پیش در بغداد پایتخت عراق برگزار شد، خود را نشان داد.

مالکی در مصاحبه خود افزود: «ریاست پارلمان، دولت، جمهوری، وزارتخانه‌ها و سمت‌های مشاورتی و خلاصه همه سمت‌ها را برپایه نسبت‌های جامعه توزیع کردیم. «او خطاب به عربستان سعودی و قطر گفت: «به ملت‌های خود بنگرید و ببینید آیا به بخش‌های تشکیل دهنده آن حقوقی همچون حق و امتیازاتی که به بخش‌های مختلف مردم عراق از آن برخوردارند، داده شده است؟»

او «اتهام‌هایی را که از سوی قطر و عربستان سعودی به او منتسب می‌شود را» از «پایگاه دفاع از سنی‌ها» ندانست بلکه آن را «سیاسی» و به منظور «حاکمیت بر جهان عرب» عنوان کرد.

عراق چندی است که با بحرانی سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند. گروه‌های سیاسی مختلفی در پی سلب اعتماد از دولت مالکی در پارلمان هستند. رقبای آقای مالکی او را به «دیکتاتوری» و «تلاش برای حذف دیگران» متهم می‌کنند.

بحران سیاسی در عراق پس از آن اوج گرفت که دادگاهی طارق الهاشی معاون سنی مذهب پارلمان عراق را به رهبری جوخه‌های مرگ متهم کرد. این اتهام را عمده گروه‌ها و جریان‌های سنی مذهب عراق نپذیرفتند و آن را سیاسی خواندند. کرد‌ها هم بر سر درآمدهای ناشی از صادرات نفت با مالکی اختلاف دارند.

 

 

بحران سوریه

 

نخست وزیر عراق در خصوص بحران سوریه گفت: «سعودی و قطر به شکلی آشکار و صریح در امور داخلی سوریه دخالت می‌کنند. آنها با سلاح و پول از مخالفان مسلح نظام آن کشور حمایت می‌کنند. همچنین در نشست اتحادیه عرب، در کنفرانس‌ها و در همه جا از سرنگونی نظام سوریه و حمایت از گروه‌های مسلح سخن می‌گویند.»

او تاکید کرد: «در صورتی که این دخالت‌ها و پشتیبانی‌ها نبود، شاهد این حجم از خونریزی نبودیم.»

عربستان سعودی و قطر بار‌ها بر ضرورت مسلح سازی معترضان سوریه به منظور «دفاع از خود در برابر سرکوب نظامی نیروهای دولتی» تاکید کرده‌اند.

مالکی افزود: «دولت عراق پیشتر گفته بود که مردم سوریه حق تعیین سرنوشت خود را دارد و می‌تواند به حاکم بگوید که مدت زمان مشخصی برای حضور در قدرت دارد.» او خاطرنشان کرد که به منظور جلوگیری از قاچاق سلاح به هر دو طرف بحران سوریه، تدابیر امنیتی را در مرزهای زمینی و هوایی افزوده است.

او گفت که عراق از گفت‌و‌گو میان طرف‌های بحران در سوریه و «روی کار آمدن نظامی که بتوان گفت نماینده مردم سوریه است» حمایت می‌کند.

دولت عراق مخالف تحریم‌های اعمال شده بر سوریه از راه اتحادیه عرب و هرگونه مداخله نظامی در‌ این کشور است.

مالکی پیشتر آمادگی کشور خود را برای میزبانی گفت‌و‌گو میان طرف‌های درگیر در سوریه برای دستیابی به مصالحه و دوری از خشونت اعلام کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *