ایران به حساس ترین مقطع بحران اتمی خود گام می نهد

ایران به حساس ترین مقطع بحران اتمی خود گام می نهد 

 

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مذاکرات میان قدرت های جهان و ایران برای خنثی ساختن بحران اتمی ایران با آینده ای سخت روبروست زیرا به گفته تحلیلگران دو طرف نتوانسته اند در پی مذاکراتی مفصل در مسکو به پیشرفت و گشایشی عمده نزدیک شوند.

مذاکره کنندگان شش قدرت جهان و ایران در مذاکرات مسکو فقط توانستند با موافقت در مورد دیداری جدید در سطح کارشناسان در استانبول برای روز سوم ژوئیه (۱۳ تیر)از سقوط کامل این روند دیپلماتیک جلوگیری کنند. اما با توجه به بی اعتنائی ایران به خواست های غرب در مورد محدود ساختن فعالیت های حساس غنی سازی اورانیوم، و نبود هیچ گونه نشانه ای از سوی غرب برای لغو تحریم ها معلوم نیست برای مذاکرات جدید تا چه حد جای مانور باقی می ماند.

مذاکرات مسکو در مقطعی حساس از این بحران ده ساله اتمی برگزار شد زیرا تهران در آستانه مواجه شدن با تحریم هائی بالقوه فلج کننده از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه صنعت نفت خود روبروست و گزینه نظامی نیز کماکان روی میز است. حتی زمان تعین شده برای برگزاری جلسه سوم ژوئیه (۱۳ تیر) نیز بحث انگیز است زیرا(طبق تقویم میلادی) با سالگرد سرنگون شدن یک هواپیمای مسافری ایران توسط یک کشتی جنگی آمریکا در سال ۱۹۸۸ مصادف است.

قدرت های جهانی در آغاز روز دوم ژوئیه (۱۲ تیر)را برای مذاکرات جدید پیشنهاد کرده بودند که باعث ناخشنودی هیات ایرانی شد زیرا ایران بر مبنای تقویم ایرانی آن روز را سالگرد این تراژدی می داند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *