اتحادیه اروپا: تحریم نفت ایران از ۱۱ تیر اجرا می‌شود

اتحادیه اروپا: تحریم نفت ایران از ۱۱ تیر اجرا می‌شود

 

به گزارش دویچه وله فارسی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست لوکزامبورگ اعلام کردند، تحریم نفتی ایران از ۱۱ تیر(اول ژوئیه) به اجرا در خواهد آمد. شرکت‌های اروپائی نیز از این تاریخ مجاز به بیمه تانکرهای نفتی ایران نخواهند بود.

 

 

 

 


وزرای خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه (۵ تیر/ ۲۵ ژوئن) در نشست خود در لوکزامبورگ بر سر اجرای تحریم نفتی ایران در همان موعد مقرر یعنی ۱۱ تیر (اول ژوئیه) به توافق رسیدند.
آن‌ها با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که شرکت‌های بیمه‌ اروپایی نیز از این تاریخ به بعد مجاز به بیمه تانکرها‌ی انتقال‌دهنده نفت به ایران یا خارج‌کننده نفت از ایران نخواهند بود. مقرراتی که به طور موقت در این باره وضع شده در پایان ماه ژوئن از اعتبار ساقط خواهد شد.
تحریم نفت ایران به رغم بحران یونان
اتحادیه اروپا در نشست ماه ژانویه خود بر سر تحریم نفتی ایران به توافق رسید و اول ژوئيه را به‌عنوان تاریخ اجرای این تصمیم تعیین کرد. اتحادیه اروپا در حالی این تصمیم را اتخاذ کرد که برخی کشورها نگران پیامدهای احتمالی آن بودند. به‌ویژه یونان که درگیر بحران مالی است بیم آن داشت که قطع واردات نفتی از ایران به این بحران دامن بزند.
اما دیپلمات‌های حاضر در لوکزامبورگ روز دوشنبه (۵ تیر) به خبرگزاری آلمان گفتند، با وجود نگرانی‌هایی که در این زمینه در برخی کشورها وجود دارد، این تصمیم در همان موعد مقرر، یعنی از ۱۱ تیر به اجرا در خواهد آمد.
هدف اتحادیه اروپا از این تصمیم وادار ساختن جمهوری اسلامی به توقف غنی‌سازی اورانیوم است.
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: «ما می‌خواهیم، ایران بفهمد که نگرانی‌هایمان در مورد برنامه اتمی این کشور جدی است.» وی در ادامه افزود: «ما می‌خواهیم که ایران باز هم با ما وارد مذاکره شود.»

پس از مذاکرات بی‌نتیجه گروه ۵­­+۱ با ایران در مسکو، قرار شد که مذاکرات هسته‌ای کارشناسان اتحادیه اروپا با ایران در سوم ژوئیه در استانبول پی گرفته شود. محور این مذاکرات ادامه احتمالی مذاکرات هسته‌ای نمایندگان شش کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه‌، چین، روسیه و آلمان با ایران خواهد بود.
این کشورها نگران ماهیت برنامه‌اتمی ایران‌ هستند و بیم آن دارند که جمهوری اسلامی روزی به بمب اتمی دست یابد.
واردات نفتی اروپا از ایران
اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۰ تنها ۵ و هفت‌دهم نیاز نفتی خود را از ایران وارد کرد، اما این رقم در برخی از کشورها بسیار بالاتر بود. برای مثال در همین سال ۲۵ درصد از واردات نفتی یونان از ایران تأمین شد. ایتالیا و اسپانیا نیز در سال ۲۰۱۰ بخش قابل توجهی از نفت خود را از ایران وارد کردند.
اتحادیه اروپا و چین بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شوند. ۹۰ در صد صادرات ایران به اروپا را نفت تشکیل می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *