خليج‌فارس از كتاب يونسكو، حذف شد، مسوولان هنوز واكنشي نشان نداده‌اند

خليج‌فارس از كتاب يونسكو، حذف شد، مسوولان هنوز واكنشي نشان نداده‌اند

به گزارش خبرنگار امرداد چند روزي است (از ۲۴ ژوئن) كه سی‎وششمین نشست کمیته‌ي میراث جهانی در شهر سن‎پترزبورگ در كشور روسیه آغاز به كار كرده و قرار است پرونده‌ي يادمان‌‌هاي كشورهاي گوناگون براي پيوستن به سياهه‌ي يادمان‌هاي جهاني در آن، بررسي شود. در اين ميان در كتابي با نام «میراث جهانی در حوزه خلیج» كه از سوی سازمان جهانی یونسکو منتشر شده نه تنها نامی از ایران نيست بلکه نام خليج فارس به گونه‌ي نادرست و ناراست آمده است.

به گفته‌ي آرش نورآقايي از فعالان فرهنگي و گردشگري كشورمان، كتاب‌‌هايي پيرامون ميراث جهاني به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی منتشر شده و از راه تارنماي يونسكو، در دسترس جهانيان قرار گرفته كه از آن ميان كتاب «میراث جهانی در حوزه خلیج» است.
او درباره‌ي اين كتاب گفت: «میراث جهانی در حوزه‎ی خلیج» کتابی ساختگي و شرم‎آور است، چراکه در این کتاب نه تنها نام «خلیج» به جای «خلیج فارس» آمده بلکه هیچ اثری از میراث جهانی ایران در آن دیده نمی‎شود.»
به گفته‌ي وي تنها آثاری از کشورهای عربی(عربستان سعودی، بحرین، عمان، …) در اين كتاب است در حالی است که شمار يادمان‌‌هاي جهانی ایران از همه‎ی این کشورها بیشتر است.
عربستان ۲ میراث جهانی، عمان ۴، بحرین يك میراث جهانی، عراق ۳ میراث جهانی، امارات متحده عربی يك میراث جهانی و کویت و قطر هم هیچ میراث جهانی ندارند. بنابراین با توجه به اين كه ايران ١٣ يادمان از يادمان‌هايش تاكنون به سياهه‌ي ميراث جهاني پيوسته‌اند به تنهايي بيش از همه‌ي كشورهاي حوزه‌ي خليج‌فارس، يادمان جهاني‌شده دارد.
نورآقايي گفت: «میراث جهانی این کشورها روی‎هم رفته به اندازه‌ي میراث جهانی ایران نیست.»
او با اشاره به اين‌كه تاكنون مسوولين ايران واكنشي دراين‌باره نداشته‌اند، گفت: «یونسکو باید پاسخگو باشد.»
نورآقايي گفت: «نمی‎دانم انفعال مسوولین دولتی ما تا کجا ادامه خواهد داشت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *