استقرار موشک های پدافند ترکیه در مرز سوریه

استقرار موشک های پدافند ترکیه در مرز سوریه

 

ترکیه آتشبار و موشک پدافند هوایی در مرز با سوریه مستقر کرد.

استقرار آتشبار و موشک های ترکیه پس از آن صورت گرفته که آنکارا در واکنش به انهدام هواپیمای ترکیه ای توسط ارتش سوریه اعلام کرد از این پس نیروها و ادوات نظامی سوریه که به مرز نزدیک شوند را هدف نظامی تلقی خواهد کرد.

بی بی سی گزارش داده است که کاروانی از خودروهای نظامی شامل تانک،آتشبار و موشک‌های پدافند هوایی در حال عزیمت از پایگاه‌های ارتش در دیاربکر و اسکندرون به سوی شهر یایلاداغ در جنوب ترکیه و واقع در مرز با سوریه دیده شده‌اند.

طبق این گزارش‌، ستون های متشکل از خودروهای نظامی به سوی نقاط مختلف مرز با سوریه عزیمت کرده‌اند.

نخست وزیر ترکیه گفته است که ارتش ترکیه دستور دارد از این پس به طور جدی با هرگونه اقدام نظامی سوریه در مرز دو کشور برخورد کند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو – که ترکیه نیز عضو آن است، به طور کامل از ترکیه حمایت کرده است.

حمایت قدرت های بزرگ از تشکیل دولت انتقالی در سوریه

در تحولی دیگر، قدرت های جهانی از تشکیل دولت انتقالی وحدت ملی در سوریه حمایت کرده اند اما نظر آنها در مورد موقعیت بشار اسد در این طرح مشخص نیست.

با این حال مخالفان رژیم بشار اسد در سوريه می گويند ،فقط موقعی طرح صلح کوفی عنان را خواهند پذيرفت که بشار اسد رييس جمهوری سوريه از قدرت کناره گيری کند.

روسیه تا کنون با کناره گیری اسد از قدرت مخالفت کرده و اخبار منتشر شده درباره حمایتش از طرح عنان را نیز تکذیب کرده است.

قدرت های بزرگ غربی و چین از طرح پیشنهادی کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، برای پایان دادن به بحران سیاسی پانزده ماهه از طریق تشکیل یک دولت انتقالی با شرکت گروه ها و شخصیت های مختلف حمایت کرده اند.

طرح آقای عنان با عنوان “راهبردها و اصول دولت انتقالی سوریه” برای وزیران خارجه کشورهای شرکت کننده در اجلاس گروه تماس سوریه ارسال شده است که قرار است برای بررسی راه های خاتمه دادن به ناآرامی در سوریه روز شنبه در ژنو، سوئیس، تشکیل شود.

با وجود اصرار روسیه، جمهوری اسلامی به این نشست دعوت نشد و قرار است روز شنبه این جلسه با شرکت وزیران خارجه پنج عضو دایم شورای امنیت – آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه – و قطر، عراق، کویت و ترکیه در ژنو آغاز به کار کند. روسیه با اعتراض از دعوت نشدن ایران به این نشست، آن را “اشتباه و تبعیض آمیز” خوانده است.

در طرح آقای عنان پیشنهاد شده است که دولت وحدت ملی با شرکت برخی از مقامات حکومت کنونی و شخصیت ها و نمایندگان گروه های سیاسی مخالف تشکیل شود و با خاتمه دادن به درگیری مسلحانه، زمینه مشارکت آزاد مردم در تعیین سرنوشت خود را فراهم آورد.

به گزارش بی بی سی، براساس اظهارات منابع نزدیک به آقای عنان، این طرح افراد خاصی را برای عضویت در دولت وحدت ملی پیشنهاد نمی کند اما تاکید دارد “کسانی که حضورشان می تواند به روند انتقال به دموکراسی آسیب رساند، یا اعتبار دولت وحدت ملی را به مخاطره اندازد یا تلاش برای حصول تفاهم را تضعیف کند” نباید عضو کابینه باشند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گفته است که لحن طرح پیشنهادی عنان به گونه ای است که می توان مشارکت بشار اسد و همچنین برخی از شخصیت های مخالف را منتفی دانست هر چند دیپلمات دیگری تاکید داشته که هیچ نکته ای در این طرح “نافی مشارکت بشار اسد در دولت انتقالی نیست.”

رويترز روز پنجشنبه به نقل از یک عضو شورای ملی سوريه گفت:” طرح کوفی عنان هنوز مبهم است .” مخالفان می گويند شرط آنها برای پيوستن به روند انتقال سياسی و تشکيل دولت وحدت ملی ، اعلام صريح کناره گيری بشار اسد از قدرت است.

برخی از منابع دیپلماتیک در سازمان ملل تمایل روسیه به قبول طرح اخیر عنان را نشانه ای از نرمش موضع آن کشور دانسته اند در حالیکه برخی دیگر در این مورد ابراز تردید کرده و گفته اند که بعید است روسیه در حال حاضر دست از حمایت بشار اسد بردارد. در همین حال وزیر خارجه روسیه اساسا اخبار منتشر شده مبنی بر حمایت کشورش از این طرح را تکذیب کرد. موضوعی که نرمش مواضع این کشور در قبال سوریه را منتفی می سازد.

ویتالی چورگین، نماینده روسیه در سازمان ملل گفته است که تضمینی وجود ندارد که طرح عنان در اجلاس ژنو تصویب شود اما افزوده است که این طرح “مبنایی” برای مذاکره در مورد آینده سوریه است و افزوده است که ممکن است در اجلاس ژنو، این طرح تغییر و تعدیل یابد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، بدون آنکه جزئیات طرح کوفی عنان را فاش کند، گفته است که آقای عنان در مورد “طرح انتقالی” با او در تماس بوده و ایالات متحده از این طرح حمایت می کند و افزوده است: “به اعتقاد ما، این طرح شامل اصولی لازم برای دستیابی به نتیجه ای مسالمت آمیز، دموکراتیک در سوریه است که منعکس کننده اراده مردم آن کشور باشد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *