روابط ايران و جمهوری آذربايجان با اتهام های جديد بار ديگر متشنج شد

روابط ايران و جمهوری آذربايجان با اتهام های جديد بار ديگر متشنج شد

 

وزارت امور خارجه جمهوری آذربايجان روز چهارشنبه اتهام «جاسوسی» دو تبعه اين کشور در ايران را رد کرد و همزمان، مدير مسوول يک نشريه اين کشور به «دريافت پول از ايران و جاسوسی برای تهران» متهم شده است.

 

 

تلويزيون پرس تی وی، شبکه انگليسی زبان تلويزيون دولتی ايران، روز سه شنبه- ۱۳ تيرماه – با استناد به گفته های يک مقام مسئول در استان آذربايجان شرقی گزارش داد که «شهريار حاجی زاده» و «فريد حسين اف» دو شهروند جمهوری آذربايجان که اوايل ماه مه در تبريز بازداشت شده بودند، متهم به «جاسوسی و تلاش برای جلب برخی معترضين داخلی برای ترويج جدايی طلبی در ايران» هستند

دولت باکو روز چهارشنبه اين اتهام را رد کرد.

ائلمان عبدالله اف، معاون وزير امور خارجه آذربايجان در واکنش به گزارش «پرس تی وی» به خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربايجان گفت: «وزارت امور خارجه ايران به سفارت ما در تهران گفته است که در مورد سرنوشت اين دو شهروند فقط اخباری را که از سوی اين وزارتخانه به جمهوری آذربايجان اعلام می شود، قابل تاييد است».

به گفته وی، وزارت امور خارجه جمهوری آذربايجان هنوز در تلاش است تا اجازه دسترسی کنسولی به دو شهروند بازداشت شده خود در ايران را بگيرد و با آنها ملاقات کند.

وزارت خارجه جمهوری آذربايجان می گويد که در رابطه با بازداشت شهروندان خود تاکنون سه يادداشت اعتراض آميز به ايران تحويل داده و خواستار دسترسی کنسولی به آنها شده است، اما ايران تنها طی يادداشت کوتاهی که هفته گذشته به دولت باکو تحويل داد، اين دو شهروند را به «تلاش برای اقدامات جنايتکارانه» متهم کرده و توضيح بيشتری در اين مورد نداده است.

به گزارش خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربايجان، «حسين اف» و «حاجی زاده» در آستانه برگزاری مسابقه موسيقی يوروويژن در باکو که باعث ايجاد تنش ميان آذربايجان و ايران شد، با دريافت دعوتنامه ای برای شرکت در جشنواره شعری که در شهر مراغه برگزار می شد به ايران سفر کرده بودند که روز دوازدهم ارديبهشت ماه در راه بازگشت به باکو، در شهر تبريز بازداشت شدند.

پرس تی وی گزارش داده که دعوتنامه ارسالی برای حضور اين دو نفر در جشنواره شعر «تقلبی» بوده است.

از سوی دیگر، اداره نيروهای مرزبانی آذربايجان روز چهارشنبه با انتشار اعلاميه ای مطبوعاتی، از بازداشت چند تبعه ايران که به صورت غير قانونی وارد آذربايجان شده بودند و قصد قاچاق «نوشيدنی های الکلی» به ايران را داشتند، خبر داد.

در اين بيانيه با ذکر نام و نام خانوادگی شهروندان ايرانی، اعلام شده که عليه اين افراد پرونده جنايی باز شده است.

بازداشت مديرمسئول يک نشريه جمهوی آذربايجان

در همين حال، دفتر دادستانی کل و سرويس مطبوعاتی وزارت کشور جمهوری آذربايجان مدير مسئول يک نشريه اين جمهوری را به «دريافت پول از ايران و جاسوسی برای اين کشور» متهم کرد.

اين دفتر با انتشار بيانيه ای درباره بازداشت «هلال ممداف»، مدير مسوول روزنامه «توليشی صدو» (صدای تالش) اعلام کرد که بازداشت اين شخص مستقيما با فعاليت های «خطرناک و عليه امنيت ملی» وی ارتباط دارد.

در بيانيه مشترک دادستانی کل و وزارت کشور آذربايجان آمده است: «هلال ممد اف از سال ۱۹۹۲ به صورت مخفيانه با علی عبدلی فرزند حمزه-علی که مامور سرويس امنيتی ايران است، همکاری خود را آغاز کرده و عليه امنيت ملی و يکپارچگی ارضی آذربايجان فعاليت کرده و بارها از ايران پول دريافت کرده است.»

نشريه «صدای تالش» که به زبان اقليت تالشی در مناطق جنوبی جمهوری آذربايجان و هم مرز با ايران منتشر می‌شود، بنا به گفته هيات تحريريه اين نشريه، سعی در حفظ و اشاعه زبان و فرهنگ تالشی داشته است که هم ریشه با زبان فارسی است.

برخی از مقام‌های جمهوری آذربايجان، ايران را به «سوء استفاده» از این اقليت متهم کرده‌اند.

پيشتر، نوروز ممدلی، عضو هيات علوم زبان‌شناسی آکادمی باکو و مدير مسئول قبلی اين نشريه تالشی زبان در سال ۲۰۰۷، به اتهام دريافت پول از ايران و جاسوسی برای تهران به ۱۰ سال حبس محکوم شد، اما وی در سال ۲۰۱۰ و در سن ۷۰ سالگی در زندان درگذشت.

دادگاهی در باکو، کليه اموالی که گفته می شد نوروز ممداف از ايران گرفته بود، با احتساب ۶۰۰ منات (۸۰۰ دلار) پول نقد موجود در حساب شخصی وی را مصادره کرد.

پايان ماموريت سفير ايران در باکو

همزمان با بالا گرفتن موج جديد تنش ها ميان ايران و جمهوری آذربايجان، خبرگزاری رسمی آذربايجان، آذرتاج، روز چهارشنبه، گزارش داد که زمان ماموريت محمد باقر بهرامی، سفير جمهوری اسلامی ايران در آذربايجان به پايان رسيده است و وی در آينده نزديک اين کشور را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

هنوز معلوم نيست سفير آتی تهران در باکو چه کسی خواهد بود.

آقای بهرامی، اواخر ماه می، و به دنبال افزايش تنش ها ميان آذربايجان و ايران بر سر مسابقه يوروويژن و آنچه که ايران «توهين به مقدسات در آذربايجان» عنوان کرده بود، به تهران فراخوانده شد ولی وی اخيرا دوباره به سفارت ايران در آذربايجان بازگشته است.

جمهوری آذربايجان در يک سال گذشته، ۴۰ نفر را به اتهام جاسوسی برای ايران بازداشت کرده است و اخيرا آنار بايراملی، خبرنگار شبکه تلويزيون آذربايجانی زبان «سحر» وابسته به سازمان صدا و سيمای ايران به اتهام حمل چهار دهم گرم هرويين به دو سال زندان محکوم شد.

ايران نيز آذربايجان را به همدستی با سرويس امنيتی اسرائيل «موساد» برای ترور دانشمندان هسته ای خود متهم کرده است.

 

 

 

 

منبع: رادیو فردا 

1 دیدگاه برای «روابط ايران و جمهوری آذربايجان با اتهام های جديد بار ديگر متشنج شد»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *