بیانیه ‘علی عبدلی’ در رابطه با بازداشت دکتر هلال محمد اف و اظهارات رژیم باکو

مقاله ای درباره تنش میان دولتهای ایران و جمهوری آذربایجان و به نقل از سایت خبری «رادیو فردا»در این پایگاه به انتشار رسید که در آن از قول مقامات جمهوری آذربایجان اتهاماتی متوجه «علی عبدلی»، فعال فرهنگی تالش، شده بود. متعاقبا پاسخی از طرف ایشان برای ما ارسال شد که متن آن را عینا منتشر می کنیم:

بیانیه علی عبدلی در رابطه با بازداشت دکتر هلال محمد اف و اظهارات رژیم باکو

 

جمهوری آذربایجان
جمهوری آذربایجان

اخبرا دادستانی کل و وزارت کشور جمهوری آذربایجان در رابطه با بازداشت هلال محمد اف بیانیه رسمی مشترکی صادر کردهکه در آن بدون هیچ دلیل و مدرکی ، اتهاماتی به اینجانب نسبت داده شده است و برخی از رسانه های خبری به استناد آن بیانیه با عنوان (روابط ايران و جمهوری آذربايجان با اتهام های جديد بار ديگر متشنج شد) منتشر کرده اند  .

اگرچه همه کسانی که مرا از نزدیک می شناسند، می دانند که من 30 سال است از خدمات دولتی محروم شده ام و می دانند در طول این سالها چه کرده ام و در چه شرایطی زندگی می کنم .لذا نیازی به دفاع از خود ندارم. اما چون ممکن است خبر مذکور برای آنهایی که مرا از دور می شناسند موجب سوء تعبیراتی بشود، لازم می دانم توضیحات مختصری درباره خود وکارو و شغلم بدهم .
من یک شهروند ایرانی ام که در استخدام  هیچ اداره و شرکت و شخص دیگری نیستم . یک محقق آزادم با 40 سال سابقه خدمت فرهنگی بی مزد و منت.  متاسفانه چند سالی ست رژیم سرکوبگر با کو، بی هیچ دلیلی آبرو شرافت مرا هدف سیاست های ضد ایرانی خود قرار داده است و چون اینجانب یک  تالش پژوه شناخته شده هستم ، آن رژیم هرگاه که در صدد نابودی یک فعال فرهنگی و روزنامه نگار تالش در کشور خود خوانده ” آذربایجان ” برمی آید، نام مرا به میان می کشد و در بیانیه های رسمی و اخبار دولتی ، مرا در معرض بی شرمانه ترین اتهامات قرار می دهد. چند روز پیش نیز هلال محمد اف  سردبیر نشریه صدای تالش را نخست به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت کرد. سپس آن اتهام را ناگهان  به دست داشتن در اقدامات ضد امنیت ملی متهم نمود  وبار دیگر با صدور بیانیه ای رسمی  مرا شریک جرم موارد اتهامی وی معرفی کرده است .
چنانکه همه می دانند اینجانب حدود 40 سال است به عنوان یک محقق آزاد و به هزینه شخصی ، به طور تخصصی در زمینه تات و تالش شناسی مطالعه می کنم و حاصل مطالعاتم  تاکنون در قالب 18 کتاب و 40 مقاله منتشر شده . در سال 1992 به پاس همین تحقیقات از آکادمی ملی جمهوری آذربایجان دکترای افتخاری دریافت کرده ام .
کارمند و حقوق بگیر هیچ اداره وشرکتی نیستم . یک کتاب و نوشت افزار فروشی کوچک در رضوانشهر گیلان دارم که تنها ممر معاش من و همسر و فرزندان جوان بیکارم می باشد . اکنون  در آستانه 61 سالگی در زیر فشار سختی  معیشت چنان خسته و فرسوده ام که وقت و توان پرداختن به هیچ موضوع و مسئله ای را ندارم.
میهنم ایران را دوست دارم و به خاطر آن حاضرم جانم را هم فدا کنم اما هرگز وارد بازی های سیاسی نشده ام و به هیچ کنش نا شایستی آلوده نگشته ام تا دستاویز قرار گیرد. هلال محمد اف هم مانند بسیاری دیگر از فعالان فرهنگی تالش شمالی  سالهاست با من دوست است و به این دوستی افتخار می کنم . ولی در بین ما هیچ چیز پنهانی وجود ندارد و آنچه هم که آشکارا وجود دارد هرگز از چهار چوب علایق عمومی مربوط به  هنر و فرهنگ تالش فراتر نرفته است . من با شادروان نوروزعلی محمد اف هم دوست بودم . متاسفانه رژیم سرکوبگر و ضد مردم باکو ایشان راهم به بهانه رابطه بامن کشت و اکنون هم می خواهد هلال را بکشد و بعد نوبت چه کسی خواهد بود خدا می داند. زیرا هدف آن رژیم خفه کردن اقلیت های قومی خصوصا تالشان جمهوری آذربایجان است. در این مورد هرکس سری بجنباند از سوی پلیس باکو محکوم به نابودی خواهد شد. من نیز مانند همه انسانهای آزاده و آزادی خواه از این بابت متاسفم ولی کاری ازدستم در تغییر شرایط ناگواری که یک دولت برای اقلیت های زبانی و قومی کشورش به وجود آورده نیستم . اما اجازه هم نخواهم داد کهآبرو وحیثیتم بازیچه چنان دولتی بشود .
اگر در مورد من اطلاعات بیشتری خواستید می توانید به وب سایت شخصی ام رجوع کنید:
www.taleshan.com

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *