بازگشایی آبراهه‌های تخت جمشید پس از ۲۵۰۰ سال

بازگشایی آبراهه‌های تخت جمشید پس از ۲۵۰۰ سال

 

آبراهه‌های دو هزار وپانصد ساله تخت جمشید پس از مدت‌ها فراموشی با اجرای طرح کاوش و شناسایی در پایگاه میراث جهانی پارسه – پاسارگاد بازگشایی شدند.
علی اسدی، باستان‌شناس فعال در این طرح با بیان این‌که ۲۰‌متر از کانال دوره هخامنشی در ضلع جنوبی تخت شناسایی شده‌اند، افزود: مسیر این کانال‌ها بعد از امتداد به سمت جنوب به طرف شرق منحرف شده و در جایی بین ضلع جنوبی تخت‌گاه و بناهای برزن به کانال دیگری می‌پیوسته است.
شواهد نشان می‌دهد هر بار که میزان بارندگی‌ها در استان فارس زیاد شود، آب باران داخل محوطه تاریخی و بدون سقف
تخت جمشید جمع می‌شود و پایه ستون‌های این محوطه را مستغرق می‌کند از سوی دیگر از آنجا که بناهای تخت جمشید دارای ترک‌های بسیار زیادی از گذشته‌های دور تاکنون بوده این آب به داخل شیارها رفته و با سرد شدن هوا، یخ بسته و داخل همان شیار باعث ایجاد ترک‌های بیشتر می‌شود.
این در حالی است که تخت جمشید اولین محوطه تاریخی دارای سیستم فاضلاب بوده است و با هدف خروج آب‌های سطحی محوطه، کانال‌هایی تعبیه شده که آب و فاضلاب این محوطه را به بیرون انتقال می‌داده است.
اکنون پس از دو سال از انتشار خبر آب‌گرفتگی در تخت جمشید و ایجاد حساسیت نسبت به این موضوع، مسوولان میراث فرهنگی درصدد برآمده‌اند تا طرح کاوش و شناسایی این آبراهه‌های دو هزار و ۵۰۰ ساله را که مدت‌ها به فراموشی سپرده شده بود،اجرا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *