« تحریم‌ها الطاف خفیه خداست، در ایران فقر نداریم»

آیت‌الله کاظم صدیقی خطیب نمازجمعه تهران :

« تحریم‌ها الطاف خفیه خداست، در ایران فقر نداریم»

 

 

 

خطیب نمازجمعه تهران با انکار فقر در جامعه ایران، تحریم‌ها را “الطاف خفیه خدا” دانست. این اظهارات هنموایی با آیت‌الله خامنه‌ای است که گفت “تحریم‌ها ملت ایران را واکسینه کرده است.»

آیت‌الله کاظم صدیقی خطیب نمازجمعه تهران ۲۳ تیر ۱۳۹۱ در مراسم نماز جمعه گفت “ما تحریم را از الطاف خفیه خدا می‌دانیم”. امام جمعه موقت تهران همچنین تحریم‌ها علیه ایران را موضوع تازه‌ای نداست و افزود: «ما از ابتدای انقلاب با تحریم روبرو بوده‌ایم که ما را هر روز استوارتر و آسیب‌ناپذیرتر کرده است.»

کاظم صدیقی همچنین با انکار “فقر” در ایران به مردم توصیه کرد “مراقب جنگ روانی دشمن باشید”. به گفته وی «فقر در کشور واقعیت ندارد. ما از خوف فقر می‌ترسیم اما با پشتوانه ایمان و توسل از هیچ طوفانی نمی‌ترسیم.» احمد میرعمادی امام جمعه خرم آباد نیز نیز تحریم نفتی ایران را یک فرصت طلایی دانست که موجب «رهایی اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی می‌شود.»

این اظهارات دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که آیت‌الله علی خامنه‌ای ایران را مقابل تحریم‌های غرب واکسینه شده خوانده بود. هشدار وزیر ارشاد به رسانه‌ها در روزهای گذشته همچنین محمد حسینی وزیر ارشاد جمهوری اسلامی به رسانه‌هایی که اخبار و تحلیل‌های مربوط به تحریم‌ها را منتشر می‌کنند هشدار داده بود. وزیر ارشاد جمهوری اسلامی برخی رسانه‌ها را متهم به «حرکت برخلاف منافع ملی» کرد و با اشاره به تحریم‌ها گفت که ایران «در شرایطی نیست که هر رسانه‌ای هر خبر یا تحلیلی را منتشر کند که با مصالح نظام و منافع ملی سازگاری نداشته باشد.» به گفته او به زودی نشستی با صاحبان رسانه و مسئولان اقتصادی کشور برگزار می‌شود تا آن‌ها «نسبت به شرایط کنونی خصوصا تحریم ها آگاهی بیشتری» پیدا کنند و «هر کس با سلیقه خود» هرچه خواست ننویسد.

مکارم شیرازی: برای مقابله با تحریم‌ها، ساده‌زیستی کنید مقامات جمهوری اسلامی همواره بر بی‌اثر بودن تحریم‌ها تاکید کرده‌اند، اما با تشدید فشارها و با آشکار شدن اثرات تحریم‌های بین‌المللی، مقامات رده بالا و میانی حکومت جمهوری اسلامی ایران مواضع بعضا متفاوتی درباره نتایج این تحریم‌ها ابراز کرده‌اند. در همین زمینه آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در روز ۱۲ تیر راهکارهایی برای مقابله با گرانی ناشی از تحریم‌ها ارائه داده و گفته بود: «برای کم کردن فشار این تحریم‌ها و مساله گرانی علاوه بر تدابیری که بر دولت لازم است، سزاوار است هموطنان عزیزساده زیستی را پیشه کنند، میهمانی‌ها و جشن‌های ازدواج را ساده و کم خرج برگزار کنند، مطمئن باشند دشمن از تحمل و پایداری آن‌ها خسته خواهد شد و این وضع ادامه نخواهد یافت.»

احمد خاتمی: در مقابل گرانی‌ها حتی یک “آخ” هم نگویید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز چهارشنبه ۷ تیر با اشاره به “گرانی‌های بی‌سابقه” گفته بود: «گرانی‌های فزاینده مایه درد و رنج ماست اما دنیای استکبار اگر شما آخ بگویید خواهد گفت به اهداف خود رسیده،‌ از این رو شما آرزوی یک آخ را بر دل دشمن بگذارید و صبوری کنید.»

رئیس بانک مرکزی: تحریم‌ها جنگ تمام عیار اقتصادی است در بین اظهارات متفاوت مقامات جمهوری اسلامی درباره اثرات تحریم‌ها، موضع‌گیری محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی از همه صریح‌تر است. رئیس بانک مرکزی در زمستان سال ۱۳۹۰ این تحریم‌ها را یک «جنگ تمام‌عیار اقتصادی» خواند و گفت: «شرایط تحریمی، شرایطی به‌مراتب سخت‌تر از یک جنگ فیزیکی ایجاد کرده است.»

نوسانات ارزی ایجاد شده ناشی از تشدید تحریم‌های بین‌المللی نیز در ماه‌های اخیر سبب کندی یا توقف بخشی از فعالیت‌های اقتصادی ایران شده‌اند. نوسان قیمت ارز در آستانه تحریم نفت ایران از سوی کشورهای غربی به حدی بود که قیمت دلار نزدیک به هزار تومان افزایش پیدا کرد.

شش ماه پس از تصویب تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، اجرای کامل این تحریم‌ها از روز یکشنبه ‎۱۱ تیر برابر با اول ژوئیه آغاز شده است. از این تاریخ صادرات نفت ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا متوقف شد و تمامی قراردادهای پیشین نفتی شرکت‌های اروپایی با جمهوری اسلامی لغو شدند. همچنین شرکت‌های بیمه اروپایی نیز بیمه محموله‌های نفتی ایران را متوقف کردند. تحریم نفت ایران از مجموعه تلاش‌های جامعه جهانی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *