نوشتن از گرانی ونمایش مرغ ممنوع!

هشدار دادستان و انتقاد سردار

نوشتن از گرانی ونمایش مرغ ممنوع!

 

برخی گزارش‌های غیررسمی حکایت از آن دارد که دادستان تهران٬ در جلسه با مدیران مسوول روزنامه‌ها٬ به آن‌ها دستور داده از درج هرگونه خبر درباره‌ی گران شدن کالاها و خدمات٬ خودداری کنند. بالا رفتن قیمت‌ کالاها در ایران و احتمال بروز ناآرامی ها باعث شده است که سردار احمدی‌مقدم٬ فرمانده‌ی نیروی انتظامی٬ حتی از نمایش “مرغ” در صدا و سیما هم انتقاد کند. در همین حال کاظم صدیقی٬ امام جمعه‌ی موقت تهران در سخنانی از تحریم‌ها با عنوان “الطاف خفیه‌ی الهی” یاد کرد و گفت که در ایران فقیر نداریم.

سخنان صدیقی در حالی بیان شده است که در ماه‌های گذشته بسیاری از مقام‌های سیاسی و مذهبی٬ به انتقاد از بالا رفتن نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم پرداخته‌اند.

صدیقی در نماز جمعه‌ی تهران‌٬‌ با اشاره به این‌که “از ابتدای انقلاب با تحریم روبرو بوده‌ایم که ما را هر روز استوارتر و آسیب‌ناپذیرتر کرده است”٬ گفته است: “ما تحریم را از الطاف خفیه خدا می‌دانیم”. وی همچنین با انکار “فقر” در ایران به مردم توصیه کرده “مراقب جنگ روانی دشمن باشید”. به گفته وی: “فقر در کشور واقعیت ندارد. ما از خوف فقر می‌ترسیم اما با پشتوانه ایمان و توسل از هیچ طوفانی نمی‌ترسیم”.

این در حالی است که اسماعیل احمدی‌مقدم٬ فرمانده نیروی انتظامی در همایش معاونان اجتماعی نیروی انتظامی٬ با انتقاد از صدا و سیما که “در فیلمها خوردن مرغ را نشان می دهند”٬ گفت: “فردی شاید نتواند آن را بخرد. فیلم‌ها امروز ویترین جامعه هستند و برخی افراد با دیدن این فاصله طبقاتی می گویند که خودمان چاقو دست می گیریم و حقمان را از این پولدارها خواهیم گرفت”.

هشدارها نسبت به بالا رفتن نرخ کالاها در ایران٬ در حالی است که گفته می‌شود دادستان تهران٬ در جلسه‌ای با مدیران مسوول روزنامه‌های اصلاح طلب٬ به آن‌ها دستور داده است که از درج هرگونه خبری پیرامون گران شدن کالاها٬ اجتناب کنند. وی همچنین به روزنامه‌ها درباره‌ی درج برخی اخبار مرتبط با گرانی٬ هشدار داده است.

هفته‌ی گذشته وزیر ارشاد به صراحت گفته بود که “کشور ما در شرایطی نیست که هر رسانه ای هر خبر یا تحلیلی را منتشر کند که با مصالح نظام و منافع ملی سازگاری نداشته باشد.”

سیدمحمد حسینی با “اتمام حجت” کردن با رسانه‌ها٬ از آنان خواسته است تا “نسبت به شرایط کنونی خصوصا تحریم ها آگاهی بیشتری پیدا کرده و با در نظر گرفتن منافع ملی فعالیت کنند نه اینکه هر کس با سلیقه خود و گاها بدون آگاهی، جو روانی را برهم زده و در خاتمه پاسخی برای ادعایش نداشته باشد.”

با افزایش تحریم‌های غرب علیه جمهوری‌اسلامی و آغاز تحریم خرید نفت٬ نگرانی مسوولان جمهوری‌اسلامی از بالا رفتن قیمت کالاها بیشتر شده است.

هفته گذشته مشاور عالی نماینده آیت الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران٬ به محمود احمدی نژاد هشدار داده بود که تلاش کند تا “اتفاق بدی نیافتد”.

یدالله جوانی٬ رییس سابق اداره سیاسی سپاه پاسداران٬ گفته بود: “در آمد مردم ثابت مانده است ولي در عين حال شاهد افزايش بي رويه قيمت ها در سطح عمومي هستيم. بايد دولت كنوني تمام اهتمام خود را در مقطعي كه دشمنان كمر بسته اند تا به مردم فشار بياورند بسيج كند تا اتفاق بدي نيافتد ولي طبيعي است كه افزايش ۵۰ الي ۷۰ درصدي قيمت «در ظرف ۶ ماه» مردم را دچار مشكل خواهد كرد.”

علی سعیدی٬ نماینده‌ی ولی‌فقیه در سپاه نیز٬هفته گذشته با ادعای اینکه محاصره اقتصادی یکی از راه های “دشمنان” برای “ساقط کردن نظام اسلامی” است،اعلام کرده بود که “تلاش های دولت برای مقابله با گرانی ها” ناکافی بوده است.

پیش از این سیداحمد خاتمی٬ از اعضای مجلس خبرگان٬ با اشاره به بالا رفتن بی‌سابقه‌ی قیمت‌ها٬ گفته بود: “گرانی‌های زاینده مایه درد و رنج ماست اما دنیای استکبار اگر شما آخ بگویید خواهد گفت به اهداف خود رسیده،‌ از این رو شما آرزوی یک آخ را بر دل دشمن بگذارید و صبوری کنید”.

ناصر مکارم شیرازی٬ از مراجع تقلید٬ نیز با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم عادی در ایران٬ گفته بود: “برای کم کردن فشار این تحریم‌ها و مساله گرانی علاوه بر تدابیری که بر دولت لازم است، سزاوار است هموطنان عزیزساده زیستی را پیشه کنند، میهمانی‌ها و جشن‌های ازدواج را ساده و کم خرج برگزار کنند، مطمئن باشند دشمن از تحمل و پایداری آن‌ها خسته خواهد شد و این وضع ادامه نخواهد یافت”.

بالا رفتن قیمت اجناس در ایران٬ در حالی اتفاق می‌افتد که پیش از این جمشید پژویان٬ رييس شوراي رقابت دولت٬ درباره‌ی خط فقر در جمهوری‌اسلامی گفته بود: “در مورد سال ۹۰ هنوز محاسبات انجام نشده است، اما در سال ۸۹ خانوارهاي شهري با درآمد ماهانه كمتر از ۹۴۶هزار تومان و خانوارهاي روستايي با درآمد ماهانه كمتر از ۵۸۰هزار تومان زير خط فقر به حساب مي آيند”.

خردادماه گذشته داود احمدی‌نژاد٬ برادر محمود احمدی‌نژاد٬ که پیش از این مسوول دفتر بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری بود٬ در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس٬ اطرافیان احمدی‌نژاد را متهم کرده بود که تلاش می‌کنند با “دامن زدن به گرانی‌ها٬ آستانه صبر و تحمل مردم” را بشکنند و “از این راه به نظام ضربه وارد می‌کنند”.

 

 

منبع: آرش بهمنی / روزآن لاین 

1 دیدگاه برای «نوشتن از گرانی ونمایش مرغ ممنوع!»

  • جولای 16, 2012 در t 8:42 ب.ظ
    Permalink

    Lombandaneh morg va gosht dar bayteh rahbary chetor . halal ast?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *