درگیری های سوریه در دمشق شدت گرفت

درگیری های سوریه در دمشق شدت گرفت

 

راديو فردا ـ دمشق پايتخت سوريه روز يکشنبه ۲۵ تير، شاهد شديدترين درگيری ها ميان نيروهای دولتی و مخالفان از آغاز اعتراض ها در اين کشور از حدود ۱۶ ماه پيش تاکنون بوده است.

در همين حال ناظران سازمان ملل متحد در سوريه پس از بازديد از روستای تريمسه که پنجشنبه گذشته شاهد يک کشتار بود، تاکيد کردند که نيروهای حکومت بشار اسد اين روستا را با سلاح سنگين هدف قرار دادند.

درگيری‌های شديد دمشق

خبرگزاری رويترز گزارش داده است که دمشق، پايتخت سوريه، روز يکشنبه شاهد شديدترين درگيری ها ميان نيروهای دولتی و مخالفان از آغاز اعتراض ها در اين کشور بوده است. عمده اين درگيری‌ها در محله‌های فقير نشين روی داده است.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از ديده‌بان حقوق بشر سوريه، شمار کشته شدگان در خشونت‌های روز يکشنبه اين کشور را ۱۰۳ نفر اعلام کرده است. ۴۷ نفر از اين کشته شدگان غير نظامی، ۴۱ نفر از نيروهای ارتش دولتی و ۱۵ نفر از مخالفان مسلح نظام سوريه هستند.

اين گزارش می‌افزايد که اکثر کشته شدگان از حمص، ديرالزور، ادلب، درعا، دمشق و حومه آن هستند.

به علاوه اين شمار از کشته شدگان، ۱۶ نفر ديگر در اثر شدت جراحات يا زير شکنجه، جان خود را از دست دادند.

رامی عبد الرحمن مدير ديده‌بان حقوق بشر سوريه يکشنبه در تماس با خبرگزاری فرانسه گفته است: «نيروهای دولتی با خمپاره برخی از محله‌های دمشق را هدف قرار می‌دهند.»

او با اعلام اينکه در عمده اين محله‌ها، نيروهای ارتش آزاد سوريه –مخالفان مسلح بشار اسد- حضور دارند، تاکيد کرد که هيچ‌گاه پايتخت سوريه شاهد درگيری‌هايی به اين شدت و گستردگی نبوده است.

عبد الرحمن افزود: «شديد‌ترين درگيری‌ها در محله‌های تضامن، کفرسوسه، نهر عيشه، سيدی قداد و قداد روی داده است و نيروهای دولتی برای باز پس گرفتن کنترل اين محله‌ها در تلاش‌اند اما تا کنون موفق نشده‌اند.»

در پی اين حوادث، شورای ملی سوريه که در آن طيف‌های گسترده‌ای از معترضان اين کشور حضور دارند، در بيانيه‌ای نسبت به «نتايج مصيبت بار درگيری‌های سرنوشت ساز» که در دمشق و حمص روی می‌دهد به جامعه جهانی هشدار داد.

در اين بيانيه آمده است که نظام بشار اسد، پايتخت سوريه را به «ميدان جنگی عليه محله‌های انقلابی» تبديل کرده است.

دربيانيه شورای ملی سوريه آمده است: «در يک هفته اخير ۶۲ افسر درجه دار از ارتش دولتی سوريه جدا شده‌اند. اين خشونت نظام است که اکنون به ابزاری عليه آن تبديل شده، اين انقلاب است که همه روزه بر گستردگی آن افزوده می‌شود و محاصره را بر نظام در مناطقی که گمان می‌کرد در آن‌ها از خشم مردم در امان است، تنگ‌تر می‌کند.»

شورای ملی سوريه، مسئول آنچه که در اين کشور روی می‌دهد را ايران و روسيه دانسته که از نظام بشار اسد «برای مقابله با مردمی که با سينه‌های برهنه عليه قوه قهريه قيام کردند» همه گونه پشتيبانی تسليحاتی و معنوی می‌کنند.

استفاده از سلاح سنگين در تريمسه

از سوی ديگر، گروه ناظران سازمان ملل متحد در سوريه پس از بازديد از روستای تريمسه از توابع حماه که هفته گذشته شاهد کشتار بود، از نيروهای دولتی سوريه خواست به استفاده از اسلحه سنگين عليه مناطق مسکونی پايان دهند.

ناظران سازمان ملل متحد تاکيد کرده‌اند که نيروهای دولتی سوريه در عمليات خود در روستای تريمسه، از سلاح سنگين استفاده کرده‌اند. اين در حالی است که دولت سوريه از زبان جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه‌اش، اين سخنان را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در بيانيه‌ای که سوسن غوشه سخنگوی هيات ناظران سازمان ملل در سوريه صادر کرده آمده است: «از دولت سوريه می‌خواهيم به استفاده از سلاح های سنگين عليه مجتمع‌های مسکونی پايان دهد و تمام اقدام‌های لازم را برای پايان دادن به قربانی شدن غير نظاميان، به کار بندد.»

اين بيانيه تاکيد کرده است که نيروهای دولتی سوريه، در حمله به روستای تريمسه، از سلاح های سنگين به شکلی مستقيم و غير مستقيم استفاده کرده‌اند.

اين بيانيه افزوده است: «کار‌شناسان نظامی و غير نظامی که در بازديد از روستای تريمسه شرکت داشتند، تاکيد کرده‌اند که بيش از ۵۰ منزل در اين روستا ويران يا سوزانده شده‌است. همچنين لخته‌های خون و بقايای جنازه‌ها در برخی از منازل مشاهده شد.»

پيش‌تر جهاد مقدسی گفته بود که در حمله به تريمسه از هيچ سلاح سنگينی استفاده نشده است و تنها پنج ساختمان که در آن‌ها «افراد مسلح تروريست» پناه برده بودند، هدف قرار گرفتند.

بيانيه هيات ناظران سازمان ملل متحد يادآور شده است که با ۲۷ تن از ساکنان روستای تريمسه برای اطلاع از آنچه که در اين روستا روی داده، صحبت شده است. برپايه اين اطلاعات، «نيروی دولتی به تک تک خانه‌ها به دنبال برخی افراد يورش می‌بردند و از ساکنان منازل می‌خواستند کارت شناسايی خود را نشان دهند. برخی از افراد پس از انجام تحقيقی با آن‌ها، در جا کشته شدند و ديگران به خارج از روستا انتقال داده شدند.»

هيات ناظران سازمان ملل تاکيد کردند که هنوز نمی‌توانند شمار کشته شدگان در حمله پنجشنبه گذشته به روستای تريمسه را ارزيابی کنند. پيش‌تر منابع مخالفان از کشته شدن بيش از ۲۰۰ نفر سخن گفته بودند.

تحولات ديپلماتيک

از سوی ديگر، دفتر ولاديمر پوتين رييس جمهوری سوريه اعلام کرد که کوفی عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب به سوريه، دوشنبه به مسکو خواهد رسيد و سه شنبه با پوتين ديدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اينترفکس، دفتر پوتين تاکيد کرده است که روسيه، بر پشتيبانی خود از طرح شش ماده‌ای صلح کوفی عنان که به منظور پايان دادن به بحران سوريه ارائه شده، تاکيد خواهد کرد.

از سوی ديگر، ‌بان گی مون دبيرکل سازمان ملل متحد در تماس تلفنی با وزير امور خارجه چين خوستار آن شد تا پکن از نفوذ خود بر دولت سوريه به منظور اجرای طرح کوفی عنان، استفاده کند.

روسيه و چين تا کنون دو بار قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد برای محکوميت خشونت‌های دولتی در سوريه را وتو کرده‌اند.

در تحولی ديگر، منابع خبری ايران گزارش داده‌اند که معترضان سوريه، پيشنهاد ايران برای ميزبانی جلسات گفت‌و‌گو ميان دولت بشار اسد و مخالفان او را نپذيرفته‌اند. علی اکبر صالحی وزير امور خارجه ايران روز يکشنبه اين پيشنهاد را مطرح کرده بود.

معترضان سوريه و همچنين کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی، ايران را به پشتيبانی تسليحاتی و لجستيکی از نظام بشار اسد در سرکوب مخالفان متهم می‌کنند.

 

 

 

منبع:گوبا

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *