مسجد جامع اصفهان و گنبد قابوس، میراث جهانی یونسکو

مسجد جامع اصفهان و گنبد قابوس، میراث جهانی یونسکو

 

مسجد جامع اصفهان و گنبد قابوس ایران در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو قرار گرفتند.

در بیانیه مطبوعاتی که «کمیته میراث جهانی» سازمان یونسکو در اختیار رسانه ها قرار داده است، مسجد جامع اصفهان و گنبد قابوس ایران در فهرست میراث جهانی سال ۲۰۱۲ این سازمان بین المللی قرار گرفته است.

«مسجد جامع اصفهان» (مسجد جمعه) در شهر تاریخی اصفهان واقع شده است. این مسجد را تصویرگر تکامل معماری ساخت مساجد در طی دوازده قرن (از ۸۴۱ پس از میلاد مسیح ) ارزیابی کرده اند.

مسجد جامع اصفهان قدیمی ترین عمارت از نوع خود در ایران محسوب می شود و معماری آن در مساجدی که پس از  ساخت این مسجد، در  سراسر کشورهای  آسیای میانه ساخته شده، تاثیر داشته و در بسیاری از موارد از  آن الگوبرداری شده است.

مجموعه مسجد جامع اصفهان بیش از ۲۰ هزار متر مربع مساحت دارد و اولین عمارت اسلامی است که از طرح چهار حیاط کاخ های دوران ساسانی برای معماری مذهبی اسلامی استفاده شده است. گنبدهای آجری دو پوسته آن نمایانگر نوعی ابتکار معماری است که از معماران و سازندگان کشورهای سراسر منطقه الهام گرفته شده است.

این مسجد و حیاط های اطراف آن همچنین از ویژگی های قابل توجه و جزئیات تزئینی برخوردار است که نشان دهنده روند توسعه سبک و معماری بیش از هزار سال هنر اسلامی است.

برج گنبد قابوس نیز از جمله عمارت های باستانی ایران محسوب می شود که در گنبد قابوس و در استان گلستان ساخته شده و انعکاس دهنده دوره ای از تاریخ و فرهنگ ایران پس از اسلام است. 

با ثبت این دو اثر باستانی در فهرست میراث جهانی، تعداد بناهای تاریخی و فرهنگی هنری ایران در سازمان یونسکو به پانزده اثر رسید.

سید مسعود علویان صدر، نماینده ایران در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به روزنامه همشهری چاپ ایران گفته است «ایران تنها کشوری است که در این اجلاس یونسکو توانست دو پرونده ثبت جهانی را به ثبت برساند»

 

 

منبع: صدای امریکا

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *