امریکا: ایران به سکوهای نفتی و نفت کش ها حمله خواهد کرد

امریکا: ایران به سکوهای نفتی و نفت کش ها حمله خواهد کرد

 

به گزارش رادیو فردا مقام‌های دولتی ایالات متحده می‌گویند «اطلاعات جدیدی» به دست‌شان رسیده که حاکی از طرح ایران برای ایجاد اختلال در تجارت جهانی نفت است و این طرح «شامل حمله به سکوهای نفتی و کشتی‌های نفتکش» نیز می‌شود.

این مطلب را روزنامه آمریکایی وال‌ استریت جورنال روز پنج‌شنبه ۲۹ تیر خبر داده و نوشت که برخی مقام‌های آمریکایی معتقدند که در پی اعمال تحریم جدید نفتی علیه ایران، برنامه‌ریزی جمهوری اسلامی برای ایجاد اختلال در تجارت بین‌المللی نفت طی ماه گذشته شدت گرفته‌ است.

مقام‌ها و تحلیل‌گران که به نام‌شان اشاره‌ای نشده همچنین به این روزنامه گفتند که ایران ممکن است برای محدود کردن جریان انتقال نفت، دست به حملاتی علیه خط لوله جدید نفت امارات متحده، پالایشگاه نفت بحرین یا بنادر عربستان سعودی بزند.

وال‌ استریت جورنال نوشت که این مقام‌های دولتی آمریکا از ذکر «منبع» اطلاعات جدید خود خودداری می‌کنند و یکی از دلایل آن را «جلوگیری از اقدام‌های احتمالی ایران در این ارتباط» عنوان می‌کنند.

به نوشته این روزنامه، مقام‌های دولتی آمریکا می‌گویند که «ایرانی‌ها بر این باورند که اگر با استفاده احتمالی از نیروهای ویژه خود یا گروه‌های مرتبط خارجی‌شان علیه تأسیسات دیگر نفتی، از جمله تأسیسات بیرون از خلیج فارس، دست به حمله بزنند می‌توانند از این طریق جلوی ضدحمله مستقیم به خود را بگیرند».

وال‌استریت جورنال اشاره‌ای به نام و منصب این مقامات آمریکایی نکرده است.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا نیز که نام او ذکر نشده به این روزنامه گفت که «ایران بسیار پیش‌بینی‌ناپذیر است» و هشدار داد که «هم ما و هم جامعه بین‌الملل آن چه به نظرمان غیر قابل قبول است را به روشنی اعلام کرده‌ایم».

در بخش دیگری از گزارش وال‌ استریت جورنال آمده‌ است که تحلیل‌گران دفاعی می‌گویند که جمهوری اسلامی یگانی از نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، را تعلیم داده تا بتواند «با استفاده از غواصان دست به حملات تروریستی زیرآبی بزند.»

به گفته این تحلیل‌گران، ایران ممکن است برای این‌گونه عملیات از شبه‌نظامیان شیعه کشورهایی چون عراق، عربستان، بحرین، امارات و دیگر کشورها نیز استفاده کند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه اعلام کرد که ایالات متحده و حدود ۲۰ کشور دیگر قصد دارند در ماه سپتامبر یک رزمایش بزرگ مین‌روبی در خلیج فارس برگزار کنند.

وال‌ استریت جورنال هم‌اینک می‌نویسد که ارتش آمریکا در این رزمایش از «اطلاعات جدید» یادشده نیز برای شبیه‌سازی تمرین مقابله با حملات احتمالی به نفتکش‌ها، پالایشگاه‌ها و دیگر نقاط انتقال انرژی استفاده خواهد کرد.

در همین حال در پی نتیجه‌بخش نبودن گفت‌وگوهای اخیر بر سر برنامه جنجال‌برانگیز هسته‌ای جمهوری اسلامی و متعاقب آن تصمیم غرب برای تحریم نفت ایران، مسئولان جمهوری اسلامی بارها تهدید به بستن تنگه مهم هرمز کرده‌اند.

روز پنج‌شنبه یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت که شمار امضاهای نمایندگان برای طرح بستن تنگه هرمز، هم‌اینک به ۱۵۰ امضا رسیده‌ است.

جواد کریمی قدوسی در این روز به خبرگزاری ایسنا گفت که «همه تحریم‌ها باید لغو شود، تا امنیت تنگه هرمز برقرار شود».

به گزارش خبرگزاری فارس، این طرح پس از امضای ۲۵۰ نفر از نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس تقدیم می‌شود.

در دو هفته گذشته، سرلشکر فیروزآبادی، رئیس ستاد نیروهای مسلح، نیز از آماده بودن طرح بستن تنگه هرمز خبر داده بود، اما این مقام نظامی بار دیگر گفته خود را این گونه اصلاح کرد که نیروهای مسلح ایران، برای هر موضوعی طرح خود را دارند، ولی تصمیم اجرای بستن تنگه هرمز به‌عهده آیت‌الله خامنه‌ای است.

طرح بستن تنگه هرمز را دو هفته پیش نیز دولت محمود احمدی‌نژاد در هاله‌ای از ابهام فرو برد وقتی که سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که این وزارتخانه هیچ بحث و گفت‌وگویی در این باره با مجلس ایران نداشته‌ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *