موافقت رئیس‌کل بانک مرکزی ایران با حذف ارز مسافرتی

موافقت رئیس‌کل بانک مرکزی ایران با حذف ارز مسافرتی

 

 

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، روز چهارشنبه با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس از موافقت خود با حذف ارز مسافرتی خبر داد و گفت که از این پس ارز مسافرتی صرفاً به سفرهای زیارتی و حج اختصاص خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عبدالکریم رجبی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، روز چهارشنبه ۴ مرداد گفت: «پیشنهاد نمایندگان به رئیس کل بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی امروز این بود که از این پس فقط زائرین عتبات و حجاج بتوانند از ارز مسافرتی استفاده کنند و سایر مسافران از بازار آزاد ارز تهیه کنند که این پیشنهاد با نظر مساعد بهمنی مواجه شد و وی قول داد که این موضوع به تصویب برسد.»

در ایران طبق قانون هر مسافر هوایی خارج از کشور می‌تواند تا سقف هزار دلار یا معادل آن به سایر ارزهای خارجی را به نرخ رسمی دولتی یعنی ۱۲۲۶ تومان تهیه کند.

در همین حال، بر اساس گفته روز چهارشنبه رئیس کل بانک مرکزی، قرار است سقف دریافت ارز مسافران به صفر برسد و برای زائران عازم خارج از کشور نیز سقف ارزی ۴۰۰ دلار در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در انتقاد به این موضوع گفت: پرداخت ۴۰۰ دلار به هر زائر نه هزینه‌های مسافران را تامین می‌کند و نه درآمد چندانی نصیب دولت می‌کند. نمی‌دانیم این تصمیم به چه دلیل گرفته شده‌ است.

وی افزود: «به این ترتیب کسانی به سفرهای زیارتی خواهند رفت که درآمد مناسبی برای تأمین هزینه‌های سفر دارند.»

پیش از این ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران، روز ۲۷ تیرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که سالانه «بیش از ده میلیارد دلار» به عنوان ارز مسافرتی از ایران خارج می‌شود و افزود که این «هیچ توجیه اقتصادی ندارد».

وی نیز از طرح حذف ارز مسافرتی خبر داده‌، اما گفته‌بود که این طرح شامل مسافران زیارتی هم می‌شود.

اعلام ممنوعیت تبلیغات گردشگری تورهای خارجی

محمدمهدی افضلی، مدیر امور فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، روز چهارشنبه از ممنوعیت تبلیغات محیطی تورهای گردشگری خارجی خبر داد و افزود که «تبلیغات محیطی سفرهای مذهبی شامل این دستورالعمل نیست.»

وی در ادامه گفت: «طی سال‌های گذشته با انجام موج تبلیغات گسترده و نامطلوب بسیاری از گردشگران ایرانی به سمت کشورهای مختلف ترغیب شدند که این امر موجب خروج سرمایه از کشور و از بین رفتن تولیدات صنایع‌دستی شده‌ است.»

مسافرت ایرانیان به کشورهایی با فضای بازتراز ایران طی سال‌های جاری رو به افزایش بوده و بر اساس گزارش‌ها، دبی با جذب سالانه ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار ایرانی و تایلند با جذب ۱۶۰ هزار ایرانی از بزرگ‌ترین میزبانان گردشگران ایرانی بوده‌اند.

مقام‌های ایران هنوز آمار توریست‌های ایرانی را که در سال ۲۰۱۱ یا بعد از آن به ترکیه سفر کرده‌اند اعلام نکرده‌اند، اما طبق آمار رسمی، یک میلیون و ۷۵۰ هزار ایرانی در سال ۲۰۱۰ به ترکیه سفر کردند. شهرهای آنتالیا و استانبول جزء اولین انتخاب‌های گردشگران ایرانی هستند.

این روند نگرانی مقامات جمهوری اسلامی را درپی داشته، به طوری که نماینده رهبر جمهوری اسلامی در بنیاد شهید و امور ایثارگران روز سی‌ام تیرماه حتی «عمده» ایرانی‌هایی را که به خارج از کشور سفر می‌کنند متهم کرد که هدف‌شان از سفر به خارج «جز فحشا» نیست.

حجت‌الاسلام رحیمیان، نماینده علی خامنه‌ای در بنیاد شهید، در ادامه گفت که سالانه «پنج میلیون ایرانی» به خارج از کشور سفر می‌کنند که مقصد تمام آنها کشورهای به گفته او «مرکز فحشا» است.

این مقام جمهوری اسلامی در عین حال آژانس‌های مسافرتی و روزنامه‌ها و حتی مخابرات کشور را نیز متهم کرده‌ است که در هزینه کردن برای فحشا دست دارند و افزود که «عمده کار آژانس‌ها و تورهای مسافرتی نیز با همین هدف است» و «حتی این پیامک‌ها برای خود من نیز آمده‌ است.»

 

 

منبع: رادیو فردا

 

 

 

1 دیدگاه برای «موافقت رئیس‌کل بانک مرکزی ایران با حذف ارز مسافرتی»

  • جولای 26, 2012 در t 5:22 ق.ظ
    Permalink

    ببینید !!!! همیشه مخا لفت نیست !!!!!!!! موافقت هم هست. اول آمار هزینه فحشای ایرانیان در خارج از کشور بلا فاصله این تصمیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *