بحران عدم پرداخت دستمزد و بیکاری کارگران در ۵ استان کشور

بحران عدم پرداخت دستمزد و بیکاری کارگران در ۵ استان کشور

 

بیکاری، اخراج و پرداخت نشدن حقوق کارگران در استان‌های همدان، خوزستان، مازندران، اصفهان و تهران، کارگاه‌های مختلف، برخی از صنایع و همچنین کارگران را با مشکل مواجه کرده است.

 

 

 

 

در همدان، جمعی از کارگران اخراجی «کارخانه صنایع تبدیلی الوند» در مقابل ساختمان استانداری همدان تجمع کردند.
 
به گزارش خبرگزاری ایلنا،، کارگران این کارخانه در خرداد سال ۸۹ از این کارخانه اخراج شده بودند، و در اعتراض به حکم اخراج غیر قانونی خود خواستار دریافت ۲۶ ماه حقوق از زمان اخراجشان هستند.
 
کارخانۀ کیوان همدان، نیز یکی دیگر از کارگاه‌هایی است که در پی خصوصی سازی با بحران مالی مواجه شده و در نخستین ماه سال جدید ۲۳۰ تن از کارگران این کارخانه بیکار شدند. کارگران این کارخانه نیز به عدم پرداخت حقوق معوقه خود اعتراض دارند.
 
دبیر خانه کارگر استان مازندران نیز اعلام کرده است که کارگران کارخانۀ نوشابه‌سازی «خوش‌نوش» ساری در سه ماه گذشته حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و این کارخانه توان پرداخت دستمزد آن‌ها را ندارد.

  
کارخانۀ «خوش نوش» در ۱۰ سال گذشته بیش از ۹۰۰ کارگر داشته که به گفتۀ دبیر خانۀ کارگر استان مازندران تعداد این کارگران اکنون به ۴۳ نفر کاهش یافته است.
 
همچنین خبرگزاری ایلنا گزارش می‌دهد افزایش ۸۰ درصدی قیمت کاغذ و نیمه کاره‌‌ رها شدن کارخانه‌های کاغذ سازی یکی از عواملی است که صنت نشر ایران را با مشکل مواجه کرده است.
 
منصور مظفری، مدیر مسئول روزنامۀ آفتاب یزد، گفته است به علت گرانی کاغذ ناچار است این روزنامه را تعطیل کند.
مظفری گفت: «افزایش چشمگیر قیمت کاغذ، روزنامه‌های مستقل را بیش از پیش تحت فشار گذاشته است.»
 
مدیر مسئول روزنامۀ آفتاب یزد اعلام کرده که قصد دارد به جای افزایش قیمت روزنامه آن را تعطیل کند، او معتقد است بر خلاف روزنامه‌های غیردولتی، «روزنامه‌های دولتی با مشکل چندانی در زمینۀ کاغذ رو به رو نیستند.»

پروین محمدی، عضو هیأت مدیرۀ اتحادیه آزاد کارگران ایران در تهران به بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه، این وضعیت را «محصول ۳۰ سال کار اقتصادی غلط دانست و گفت: «متأسفانه دولت راه حل مناسبی برای حل این بحران ندارد. من نیز خود از کارگران کارخانۀ صنایع فلزی تهران هستم که در هشت ماه گذشته حقوق خود را دریافت نکرده‌ام.»
 
محمدی افزود: «دولت هرگز برای حل این بحران‌ها حاضر نشده با انجمن‌ها و اتحادیه‌های مستقل از خودش گفت‌و‌گو و همفکری کند.»

 

منیع: رادیو بین المللی فرانسه

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *