کسب اولین مدال طلای المپیک لندن توسط سوریان و واکنش های متفاوت کاربران ایرانی در فیس بوک

کسب اولین مدال طلای المپیک لندن توسط سوریان و واکنش های متفاوت کاربران ایرانی در فیس بوک

  آرتمیس برهانی 

 

کسب مدال طلای المپیک توسط حمید سوریان، فرنگی کار کشورمان با واکنش های متفاوتی در جامعه مجازی روبرو شد.

 

سوریان که امروز با پیروزی برابر روشن بايراموف آذربايجاني نخستين مدال طلا را براي کاروان ايران در رقابت های المپیک لندن و نخستین طلای کشتی فرنگی در تاریخ المپیک را به ارمغان آورد، در مهر ماه سال ۱۳۸۸ و در گرماگرم وقایع پس از انتخابات و جنبش اعتراضی مردم ایران، مدال طلای خود را که در مسابقات جهانی کسب کرده بود به محمود احمدی نژاد تقدیم کرد که این کار وی انتقادات زیادی را متوجه او کرد. هر چند در همان زمان اخباری از سوی رسانه های نزدیک به حاکمیت منتشر شد که سوریان مدال طلایش را به خانواده شهدا تقدیم کرده است و بعد گزارش و تصاویر مربوط به اهدای مدال طلا به احمدی نژاد منتشر شد که پیرامون این مساله در سال 88 هم حدسیاتی مطرح بوده است.

 

همزمان با مسابقه فینال سوریان کاربران ایرانی در فیس بوک واکنشهای مختلفی نسبت به قهرمانی وی گرفتند و گروهی با تشویق او آرزوی کسب مدال طلای او را به اشتراک گذاشتند و در سوی مقابل عده ای دیگر با انتقاد از نداشتن حافظه تاریخی ملت ایران و یادآوری رویداد تقدیم مدال طلا به احمدی نژاد وی را در معرض انتقادهای شدید قرار داده و از او به عنوان ورزشکاری حامی دولت و در جهت مخالف با خواسته های ملت ایران نام می بردند.

 

در همین باره یک کاربر فیس بوک با یادآوری مهر 88 از دیگر کاربران خواست که “خاطرشان باشد برای چه کسی پیراهن پاره می کنند” و کاربر دیگری نوشت “اگر دیگر فراموش کرده اند، او حرکت سوریان را فراموش نخواهد کرد و از آن نخواهد گذشت”.

 

 کابر دیگری در همین راستا نوشت:” وقتی فهمیدم طرف همان است که مدالش را به قاتل ایرانیان تقدیم کرده، واقعاً کام‌ام تلخ شد. بگذریم؛ پستی و حقارت در تمام لایه‌ها و اقشار این ملت رسوخ کرده‌است. همه چیزمان بوی گند چرب‌زبانی و پستی می‌دهد. این ورزشکار با این کارش، خود را در حد مهره‌ای از دستگاه عظیم تبلیغات نظام پایین آورد و ارزش بیشتری ندارد. برایش متأسفم. واقعاً رمقی برای دیدن مسابقه‌اش برایم نمانده.”

 

در سوی مقابل کاربرانی با غیر سیاسی خواندن یک واقعه ورزشی نوشتند:” حمید سوریان به عنوان یک ورزشکار نهایت افتخار آفرینی برای کشور و ملت ایران را به ارمغان آورده است. می توان آرزومند بود او نیز مانند ورزشکارانی چون علی کریمی رفتاری همسو با خواست ملت داشته باشد اما عدم بروز این رفتار از افتخار آمیز بودن او در حرفه اش نمی کاهد. “

 

کاربر دیگری نوشت: “ما از اینکه ایران یک مدال طلا گرفته خوشحالیم… همون طور که در جریان گرفتن مدال طلای هادی ساعی در المپیک 2008 این که هادی ساعی اصلاح طلب بود اهمیتی نداشت در خوشحالیمون.”

 

 

کابرد دیگری در اینباره نوشت: “این گونه واکنش های نادرست که از سیاست زدگی برخی فعالین فیس بوک ناشی می گردد، نه تنها به حرکت های مدنی مردم ایران کمک نمی کند بلکه با جو سازی های بی بنیان باعث چند دسته گی در بین جامعه خواهد شد.”

 

همچنین برخی از کاربران با اشاره به اینکه سوریان یک سیاستمدار نیست افزودند:” باید از وی قدردانی کرد که توانسته است برای ایران مدال طلای المپیک را بدست آورد و او وظیفه اش را با بالابردن پرچم ایران به بهترین شکل ممکن انجام داده است.”

بعد از وقایع پس از انتخابات 88 و فعال شدن بیش از پیش کاربران ایرانی در فضای مجازی بارها شاهد چنین واکنش های متفاوتی پیرامون مسائل مختلف سیاسی،فرهنگی،اجتماعی و حتی ورزشی بوده ایم. عمدتا این واکنش ها به صورت موجی زودگذر در بین کاربران ایجاد شده و در برخی موارد باعث درگیری های لفظی بین جریان های مختلف می شود ولی به همان سرعت هم به دست فراموشی سپرده می شوند که برخی کارشناسان این امر را از آفت های فعالیت های مجازی د میان ایرانیان می دانند.

گفتنی است حمید سوریان ساعاتی پس از قهرمانی مدال طلای خود را به عنوان هدیه تولدبه مادرش تقدیم کرد.

1 دیدگاه برای «کسب اولین مدال طلای المپیک لندن توسط سوریان و واکنش های متفاوت کاربران ایرانی در فیس بوک»

  • آگوست 5, 2012 در t 11:00 ب.ظ
    Permalink

    be onvane yek irani na tanha khoshal nashodam balke narahat ham shodam in aghaye sorian hamon adami bod ke on eftezah ra be bar avord ba taghdim kardane medale khod be ahmadinejad bayad motasef bod baraye amsale in aghayon ke hazinashono az poole in melate falak zade pardakht mikonand vali medal hashono be mozdorane siasi taghdim mikonad albate bayad montazer bod ke dar sorate ghahramani behdad salimi bayad did in fard inbar medale khodesho be ki taghdim mikone bayad motasef bod baraye varzeshkarane boghalamon sefati amsale aghaye sorian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *