تجمع كارگران نساجي مازندران در مقابل فرمانداري؛ تعطیلی واحد‌های تولیدی به دنبال افزایش بی‌رویه نرخ ارز

تجمع كارگران نساجي مازندران در مقابل فرمانداري؛ تعطیلی واحد‌های تولیدی به دنبال افزایش بی‌رویه نرخ ارز

 

 
۱۵۰ کارگر نساجی مازندران در اعتراض به عدم دریافت ۲۶ ماه حقوق معوقه خود در مقابل فرمانداری قائمشهر تجمع کردند. خبرهایی دیگر از تعطیلی واحد‌های تولیدی به دنبال افزایش بی‌رویه نرخ ارز و كمبود مواد اولیه میگویند.

 


ايلنا: نصرالله در یابیگی، دبیر خانه کارگر مازندران با اعلام این خبر به ایلنا گفت: صبح امروز ۱۵۰ کارگر کارخانه نساجی مازندران در اعتراض به عدم دریافت ۲۶ ماه حقوق معوقه پس از راهپیمایی در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کرده و نسبت به عدم توجه دولت به وضعیتشان اعتراض کردند.
او افزود: نساجی مازندران پس از اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و جریان خصوصی سازی به دلیل سوء مدیریت و عدم نظارت دولت و همچنین واردات بی‌رویه کالاهای مشابه تولیدات این کارخانه دچار بحران مالی شده است.

این فعال کارگری اضافه کرد: نساجی مازندران در دو دهه گذشته بیش از 7000 کارگر داشته است که این تعداد طی چند سال اخیر به 765 نفر کاهش یافته است.
او با بیان اینکه مشکلات مالی و اقتصادی کارگران نساجی مازندران نگران کننده است اظهار داشت: نساجی مازندران متشکل از نساجی تلار، نساجی طبرستان، گونی بافی و فاین نایس و نساجی تجن است که کارگرانشان با عدم دریافت بیش از ۲۶ ماه حقوق در شرایط سختی به سر می‌برند.
این فعال کارگری افزود: کارگران این واحد تولیدی دیگر توان پاسخگویی به حداقلهای یک زندگی را ندارند و شرمنده خانواده خود هستند.

 
تعطیلی واحد‌های تولیدی به دنبال افزایش بی‌رویه نرخ ارز

 
یک کار‌شناس اقتصادی تعطیلی واحد‌های تولیدی، کاهش قدرت خرید کارگران، اخراج و تعدیل آنان از واحد‌های تولیدی را از اثرات زیان بار افزایش نرخ ارز در بازار دانست.
مهدی تقوی با اشاره به دو گروه از تولید کنندگان، به ایلنا گفت: یک گروه، تولید کننده‌های ساده هستند که مواد اولیه و تجهیزات آن‌ها در داخل تولید می‌شود. این گروه تنها از تورم موجود در کشور زیان می‌بینند. اما گروه دوم تولید کنندگانی هستند که مواد اولیه و تجهیزات آن‌ها عمدتا از خارج کشور تامین می‌شود. این دسته علاوه بر تورم از افزایش نرخ ارز نیز در رنج هستند.
این استاد اقتصاد دانشگاه علامه متذکر شد: بحران فعلی ناشی از سیاست‌های نادرست اقتصادی دولت به خصوص هدفمندی یارانه هاست. اولین کسی که در زمان هدفمندی یارانه‌ها با این امر مخالفت کرد من بودم. قرار دولت بر این بود که از محل ذخیره پول ناشی از طرح هدفمندی یارانه‌ها، ۳۰ درصد را به واحد‌های تولیدی اختصاص دهد که اینطور نشد. نتیجه این امر نیز آسیب دیدن واحد‌های تولیدی و به تبع آن اخراج و تعدیل کارگران از این واحد‌ها شد.
وی در پایان اضافه کرد: منحنی فیلیپس در حقیقت نمایانگر وجود و ثبات یک رابطه معکوس بین دو مشکل مهم اقتصادی یعنی بیکاری و تورم است. در حالت عادی ممکن است با مشکل تورم زیاد رو به رو شویم ولی حداقل مشکل بیکاری خیلی حاد نیست. اما در حال حاضر هم با تورم رو به رو هستیم هم با بیکاری و منحنی فیلیپس سیر صعودی به خود گرفته است.

 
تعطيلي دامداري‌هاي شهركرد بدليل كمبود علوفه

 
دبیر اجرایی خانه کارگر شهر کرد از افزایش تعطیلی واحدهای دامداری این شهرستان به سبب کمبود و گرانی علوفه خبر داد.
عبد الله رئیسی از تهدید اشتغال منطقه به سبب افزایش قیمت علوفه ابراز نگرانی کرد و به ایلنا گفت: کمبود و گرانی علوفه و سایر نهاده‌های دامی مانند سبوس، مواد معدنی، ذرت، سویا، کلزا و… یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کنونی دامداران شهر کرد است.
به گفته وی استان چهار محال و بختیاری از مراکز مهم دامپروری کشور بوده و دامداری بخش مهمی از اقتصاد و اشتغال مردم این استان را تشکیل می‌دهد.
این فعال کارگری اضافه کرد: با وجود اینکه ۶۰ درصد از جمعیت استان را روستائیان تشکیل می‌دهند و ۳۵ درصد از این جمعیت در بخش دامداری فعالیت دارند اما توجهی به مشکلات دامداران نمی‌شود.
رئیسی با بیان اینکه از ۱۰ مجتمع دامداری سنتی در حاشیه شهر کرد فقط یک واحد فعالیت دارد اظهار داشت: اکثر واحدهای دامداری سنی این استان تعطیل و یا در آستانه تعطیل شدن قرار دارند.
او با تاکید بر حمایت دولت و بررسی مشکلات دامداران، افزود: کسانی که اکنون در دامداری فعال هستند، یا حرفه دیگری بلد نیستند و ناچار به ادامه هستند و یا واقعا از سر علاقه دامداری را‌‌‌ رها نمی‌کنند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *