پیشروی ارتش اسرائیل در صحرای سینا «برای مقابله با موج مهاجران»

پیشروی ارتش اسرائیل در صحرای سینا «برای مقابله با موج مهاجران»

 

 
همزمان با ادامه عملیات ارتش مصر علیه گروه‌های اسلامگرای افراطی فعال در صحرای سینا، ارتش اسرائیل نیز از بامداد شنبه، ۲۱ مردادماه، وارد بیابان سینا شده و تا چند صد متری آن پیشروی کرده است.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسرائیل عنوان کرده است که برای «مقابله با موج بزرگ و فزاینده مهاجران آفریقایی» به خاک خود وارد صحرای سینا شده است.

در همین حال از یک سو روزنامه هاآرتص روز شنبه به نقل از سخنگوی ارتش اسرائیل حضور نیروهای این کشور را در سینا تأیید کرده و از سوی دیگر یک مقام مصری دادن امکان به اسرائیل برای ورود نیروهای نظامی این کشور به سینا را رد کرده است.

همزمان فعالان حقوق بشر در اسرائیل اقدام ارتش این کشور را در ادامه مقابله با مهاجران آفریقایی مخالف با قوانین بین‌المللی دانسته و محکوم کرده‌اند.

اسرائیل در پاسخ می‌گوید که حق خود می‌داند مانع از رسیدن مهاجران به مرز خود شود.

بیش از ۶۰ هزار نفر از این مهاجران در سال‌های اخیر به طور غیرقانونی از این مرز به اسرائیل وارد شده‌اند.

اما به گزارش آسوشیتدپرس حضور نظامیان اسرائیلی از بامداد شنبه در صحرای سینا «احتمالاً با موافقت حاکمیت مصر انجام گرفته است».

صحرای سینا در شمال مصر از یک‌شنبه هفته گذشته که گروه سی نفره‌ای از نیروهای «جهاد جهانی»، از تشکل‌های همسو با القاعده، با کشتن ۱۶ ژاندارم مرزی مصر و تسلط بر دو خودروی نفربر زرهی آنان، درصدد رخنه به خاک اسرائیل برآمدند، مورد توجه بسیاری در منطقه قرار گرفته است.

ارتش اسرائیل که فرماندهان آن گفته‌اند از مدتی قبل از وقوع احتمالی تلاش تروریستی از این نوع از طریق صحرای سینا آگاهی یافته بودند، شامگاه یک‌شنبه در حالی که خودروهای مهاجم هنوز از حصار الکترونیک مرزی نگذشته بودند، آنها را تارومار کرد.

ناظران می‌گویند که گروه‌های جهادی افراطی با هدف ایجاد بحرانی جدی در مناسبات اسرائیل و مصر که موجب تجدید نظر مصر در پیمان صلح ۳۳ ساله کمپ دیوید با اسرائیل شود، به این اقدام دست زده‌اند.

اما نتیجه‌ای که تاکنون از این حمله حاصل شده عزم جزم ارتش مصر و رئیس جمهور اسلامگرای آن برای مقابله نظامی گسترده با افراطیون مسلح در صحرای سینا است.

محمد مرسی در روزهای اخیر تاکنون دو بار از این منطقه بیابانی دیدار کرده و شخصاً از بادیه‌نشینان محلی خواسته است که محل اختفای رهبران افراطیون مسلح را به ارتش مصر اطلاع دهند.

در زمان حکومت ۳۰ ساله حسنی مبارک بازدید او از منطقه مرزی صحرای سینا سابقه نداشت و مصر در تمامی آن سال‌ها هرگز اقدام نظامی گسترده‌ای در این منطقه انجام نداد.

عملیات نظامی ارتش مصر در مقابله با تشکل‌های افراطی اسلامی در سینا نخستین حضور گسترده نظامیان این کشور پس از جنگ شش‌روزه سال ۱۹۶۷ است.

در همین حال کابینه امنیتی اسرائیل روز چهارشنبه گذشته موافقت کرد که نیروی هوایی مصر در این منطقه مرزی به پرواز درآید، زیرا مقابله با گروه‌های جهادی اسلامگرا، در راستای منافع اسرائیل نیز هست.

پیمان صلح کمپ دیوید اسرائیل و مصر را ملزم می‌کند که هرگونه استقرار و برنامه عملیاتی نیروهای نظامی خود در این بخش را با موافقت یکدیگر انجام دهند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *