تبادل آتش میان نیروهای ارتش سوریه و اردن در مرز دو کشور

تبادل آتش میان نیروهای ارتش سوریه و اردن در مرز دو کشور

 

 

 

به گزارش رادیو فردا شامگاه جمعه ۲۰ مرداد در مرز میان سوریه و اردن نیروهای ارتش دو کشور دست به تبادل آتش زدند که بنا بر گزارش‌ها تیراندازی‌های نیروهای دو طرف یک ساعت به طول انجامیده، اما تلفات جانی دربر نداشته‌ است.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که این تبادل آتش زمانی آغاز شد که نیروهای ارتش بشار اسد در جریان تعقیب پناهندگانی که از سوریه به اردن می‌رفتند، در خاک اردن نیز به شلیک‌ سلاح‌های خود ادامه دادند.

بنا بر این گزارش، نیروهای مرزبانی اردن نیز به این شلیک‌ها پاسخ دادند و درگیری میان طرفین زمانی شدت گرفت که نیروهای اردنی با ارسال خودروهای زرهی دو برج مرزبانی سوریه را هدف قرار دادند.

درگیری‌های نیروهای دو ارتش در بیابان‌های نزدیک روستای الشجره در منطقه «تل شهاب الطُره» واقع در ۸۰ کیلومتری شمال پایتخت اردن روی داده‌ است.

فعالان سوری به خبرگزاری آلمان گفتند که عملیات عبور پناهندگان از مرز در روز جمعه توسط «ارتش آزاد سوریه» ترتیب داده شد و شامل ۵۰۰ نفر ازجمله «ده‌ها» مقام نظامی سوری می‌شد که از ارتش بشار اسد جدا شده‌اند.

فعالان سوری به این خبرگزاری گفتند که ژنرال ابراهیم جباوی نیز در میان این پناهنده‌ها است و عملیات یادشده به منظور تسهیل گریز چندین مقام نظامی سوری که هفته گذشته از ارتش این کشور جدا شده‌اند ترتیب داده شده‌ است.

یک منبع اردنی نیز به خبرگزاری آلمان گفت که چندین تن از پناهندگان پس از ورود به خاک اردن از نوعی «پذیرش ویژه» برخوردار شده و به محلی مخفی در شهر مرزی مَفرَق منتقل شدند که محل استقرار نظامیان جداشده از ارتش سوریه در اردن است.

از زمان آغاز اعتراض‌ها علیه رژیم بشار اسد در مارس ۲۰۱۱، بیش از ۱۵۰ هزار پناهنده از سوریه وارد اردن شده‌اند و ریاض حجاب، نخست‌وزیر سوریه نیز چند روز پیش به همراه اعضای خانواده‌اش به اردن گریخت.

پس از گریز نخست‌وزیر، ارتش سوریه اقدام به انجام عملیات سرکوب در مرزهای جنوبی این کشور کرده و با تخریب «خانه‌های امن» مخالفان در مناطق مرزی با اردن، راه‌های سنتی قاچاق در این منطقه را نیز بسته و پناهندگان مسافر را مجبور به عبور از مسیرهای طولانی و سخت بیابانی می‌کند.

با این وجود، بنا به گزارش خبرگزاری آلمان، هم‌اینک «۱۵۰ هزار» نفر از سوریه به اردن پناهنده شده‌اند و ارتش بشار اسد می‌کوشد با تیراندازی به پناهندگان از فرار تعداد بیشتری از سوری‌ها به اردن جلوگیری کند.

به نوشته این خبرگزاری، رژیم بشار اسد می‌کوشد با ممانعت از عبور خانواده‌های نظامیان از مرز، از جدا شدن افراد بیشتری از ارتش دولتی جلوگیری کند.

اردن هیچ گاه با دولت بشار اسد روابط حسنه‌ای نداشته‌ است، اما تبادل آتش روز جمعه «جدی‌ترین» تنش ایجاد شده میان دو کشور در سال‌های اخیر توصیف شده است.

دولت سوریه نسبت به سیاست اردن مبنی بر اعطای پناهندگی به تمامی شهروندان فراری سوریه ازجمله به جداشدگان از ارتش، شدیداً‌ معترض است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *